Rosina piešķirt VID tiesības bloķēt piekļuvi negodprātīgām tīmekļa vietnēm

© Vladislavs Proškins, F64 Photo Agency

Finanšu ministrija (FM) rosina piešķirt Valsts ieņēmumu dienestam (VID) tiesības bloķēt piekļuvi negodprātīgām tīmekļa vietnēm, paredz FM izstrādātie grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām".

Tiesības bloķēt tīmekļa vietni patlaban ir noteiktas Elektronisko sakaru likumā. Šādas tiesības var īstenot Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija gadījumos, kad tīmekļa vietnē tiek organizētas nelicencētas azartspēles. FM ieskatā līdzīgas pilnvaras būtu lietderīgi noteikt arī VID, jo tas ļautu operatīvi reaģēt uz saimnieciskās darbības veicēju vietni saistībā ar būtiskiem pārkāpumiem.

Nepieciešamību paredzēt VID tiesības bloķēt tīmekļa vietni, domēna reģistrācijas ".lv" zonā pārtraukšanu un domēna ".lv" pārreģistrācijas lieguma uzlikšanu FM pamato ar dažādām situācijām. Pirmkārt, nodokļu revīzijas vai citu kontroles pasākumu laikā nodokļu maksātājs tīmekļa vietni pārreģistrē citam nodokļu maksātājam, tomēr tīmekļa vietnē tiek turpināta iesāktā saimnieciskā darbība, bet cita nodokļu maksātāja vārdā. Šādu shēmu rezultātā nodokļu maksātājs izvairās no nodokļu nomaksas un no nodokļu kontrolēm. Minētās shēmās raksturīgās pazīmes ir, ka pēc tīmekļa vietnes pārreģistrēšanas citam nodokļu maksātājam nemainās ne īpašnieks, ne adrese, ne tālruņa numuri. Mainās tikai nodokļu maksātāja, parasti SIA, nosaukums.

VID rīcībā nemēdz būt pilnīgas informācijas par nodokļu maksātāja saimniecisko darbību. VID pārbaudēs konstatēti pārkāpumi. Piemēram, 2014.gadā VID veica 53 tematiskās pārbaudes, konstatējot pārkāpumus 49 pārbaudēs jeb 92% gadījumu. Par konstatētajiem pārkāpumiem 33 gadījumos tika piemērots naudas sods 6100 eiro apmērā. Savukārt 2015.gadā VID veica 47 tematiskās pārbaudes, 44 pārbaudēs jeb 94% gadījumu konstatējot pārkāpumus. Par konstatētajiem pārkāpumiem 34 gadījumos tika piemērots naudas sods 24 700 eiro apmērā.

FM informācija liecina, ka Latvijā uz apmēram diviem miljoniem iedzīvotāju ir reģistrēti vairāk nekā 1800 interneta veikali. Papildus vēl ir elektroniskie ziņojumu dēļi, izsoles, kolektīvās iepirkšanās lapas, sociālie mediji un forumi, kuros tiek veikta saimnieciskā darbība. Par e-komercijas pieaugumu un nereģistrētas darbības pieaugumu liecina pieaugošais sūdzību skaits VID par e-vidē strādājošiem nodokļu maksātājiem. Dati liecina par tendenci, ka Latvijā e-vidē pieaug krāpšanās nodokļu jomā un izvairīšanās no nodokļu nomaksas.

Latvijā 71% iedzīvotāju vismaz reizi gadā iepērkas internetā, turklāt vairāk nekā 800 000 iedzīvotāju Latvijā iepērkas internetā vidēji trīs reizes mēnesī. Saskaņā ar organizācijas "Ecommerce Europe" datiem Latvijā 2012.-2014.gadā 13-16% no visām iegādēm iedzīvotāji ir veikuši, iegādājoties preci pārrobežu darījumos.

FM norāda, ka arvien vairāk komersantu izmanto internetu, aplikācijas un citus datortīklus, lai iepirktu preces vai pakalpojumus. Kopš 2008.gada šādu komersantu īpatsvars ir divkāršojies un 2014.gadā sasniedza 35,1% no komersantu kopskaita. Iespēju pārdot savas preces vai pakalpojumus internetā, aplikācijās vai citos datortīklos 2014.gadā izmantoja katrs desmitais komersants jeb 10% uzņēmumu. Kopš 2008.gada šādu uzņēmumu īpatsvars ir divkāršojies.

Ņemot vērā šo tendenci, kā arī e-komercijas nozīmes pieaugumu, FM ieskatā nepieciešams veikt grozījumus normatīvajos aktos, pielāgojot tos šodienas prasībām arī nodokļu nomaksas kontroles aspektā. Minētos grozījumus likumā "Par nodokļiem un nodevām" FM izstrādājusi kā vienu no pasākumiem nodokļu kontroles stiprināšanai e-komercijas jomā.

FM norāda, ka līdz ar šī likumprojekta virzību, ir jāparedz arī grozījumi likumā par VID, nosakot VID tiesības pieņemt lēmumu par tīmekļa vietnes piekļuves ierobežošanu Latvijā un tiesības pieprasīt konkrētiem datu turētājiem iesniegt tā rīcībā esošos vai glabātos datus par cita nodokļu maksātāja saimniecisko darbību. Tāpat Elektronisko sakaru likumā jāparedz VID tiesības ierobežot (bloķēt) tīmekļa vietni Latvijā.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais