Krievijas lidmašīnas pieņems kā bēgļus

© F64

Grupējumu Visu Latvijai!TB/LNNK pārstāvošais Eiropas Parlamenta loceklis Roberts Zīle vakar par Krievijas lidmašīnām pateica visu to pašu, ko šis pats grupējums jau teicis par bēgļu uzņemšanu Latvijā.

«Mums ir nepieņemamas krievu lidmašīnas!» R. Zīle paziņoja vakar pēc sarunas ar airBaltic valdes priekšsēdētāju Martinu Gausu. Tālāk R. Zīle atkārtoja it kā vēlreiz to pašu, bet tomēr ne to pašu: «To mēs redzam kā nepatīkamu situāciju.» Tātad – R. Zīle jau redz šīs lidmašīnas airBaltic flotē. Tas nav patīkami, bet neizbēgami, ja Latvija negrasās likvidēt airBaltic ar visu tās floti. Šo vispārzināmo patiesību R. Zīle bija vēlreiz pārcilājis kopā ar M. Gausu, sarunu ar kuru R. Zīle raksturoja kā «ļoti labu un profesionālu». M. Gauss atkal uzsvēra, ka lidmašīnas airBaltic flotei izvēlēsies pēc ekonomiskiem, nevis pēc politiskiem kritērijiem. Tas nozīmē izvēli par labu Krievijas lidmašīnām, jo nav pasaulē atrodams neviens cits lidmašīnu ražotājs, kas būtu ar mieru savu produkciju airBaltic dāvināt, t.i., pārdot ar pircējam izdevīgiem noteikumiem.

Nebūtu korekti liecināt par R. Zīli, ka savā retorikā viņš būtu nonācis līdz lidmašīnu vērtēšanai pēc to nacionālās jeb etniskās piederības. Par Krievijas zīmolu nesošām lidmašīnām Sukhoi Superjet 100 viņš palika politiska vērtējuma robežās ar pamatotu atgādinājumu, ka konkrētās pasažieru lidmašīnas saliek kara lidmašīnu rūpnīcā, kas pakļauta pret Krieviju noteiktajām sankcijām. Tomēr šobrīd nav skaidri un gaiši pateikts, ka ES un NATO dalībvalsts Latvija nedrīkst pirkt Sukhoi Superjet 100. Šāda nenoteiktība ir viens no iemesliem, kas lidmašīnu noietu apgrūtina un tieši tāpēc padara tās pievilcīgas airBaltic, kas citā situācijā nedabūtu tik izdevīgu lidmašīnu pārdošanas piedāvājumu.

Nenoteiktības situācijas izšķiršanai nepieciešamais politiskais lēmums netiks pieņemts Latvijā. Joprojām aktuāli ir divi gadījumi, kuros Latvijas valdība parādīja savu paklausību. Uz bēgļiem jau norādīts, bet ļoti tiešas paralēles ar tagadējo airBaltic situāciju ir arī Latvijas valstij piederējušās bankas Citadele pārdošanai jeb uzdāvināšanai cilvēkiem ar ASV valstisko piederību. Varbūt kaut kad pēc amata atstāšanas Ministru prezidente Laimdota Straujuma atļausies precizēt, kā tad tur īsti bija – vai viņai piezvanīja un atdot banku lika ASV valsts sekretāra vietnieka vietas izpildītāja asistents vai asistenta vietas izpildītājs, bet banka atdota tika. Tagad atkal ir nepieciešams līdzīgs zvans, jo airBaltic plāni aizskar ASV lidmašīnu lielražotāja Boeing intereses. Proti, airBaltic paredz nākamgad samazināt un aiznākamgad pavisam izslēgt no savas flotes Boeing lidaparātus, aizstājot tos pamatā ar kanādiešu Bombardier reaktīvajām un propellerlidmašīnām. Pirmajā acu uzmetienā tam jābūt amerikāņiem pilnīgi nepieņemamai rīcībai, taču pasaules tirgus dalīšana starp pasaules mēroga ražotājiem nav primitīva nodarbošanās. Varbūt Boeing un Bombardier uztur draudzīgas attiecības (koalīciju pret vēl citiem ražotājiem), varbūt tās sadalījušas tirgu starp lidmašīnu tipiem vai pasaules reģioniem, varbūt tur ir vēl citi, Latvijai pilnīgi neaptverami apsvērumi. Galvenais, lai jau līdz nākamajā otrdienā paredzētajai valdības sēdei L. Straujuma saņemtu skaidru un saprotamu rīkojumu, kas viņas valdībai jānolemj. Bez šāda rīkojuma valdība atkal nenolems neko, bet nenoteiktība kaitē airBaltic vēl vairāk par skaidru aizliegumu īstenot M. Gausa plānu.



Latvijā

Saeima šodien galīgajā lasījumā atbalstīja grozījumus Autortiesību likumā, kas paredz iespēju Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei (NEPLP) ierobežot pirātiskās tīmekļvietnes, kas nelegāli piedāvā kinofilmas, mūziku un citus autordarbus.

Svarīgākais