Šovakar pirmizrāde laikmetīgās dejas izrādei "AIZdedze"

LAIKMETĪGĀS DEJAS IZRĀDĒ AIZdedze horeogrāfe Anete Tambaka iedvesmojas no motocikla un apvieno divus medijus, lai mestos jaunā izaicinājumā © Foto no Anetes TAMBAKAS personiskā arhīva

«Tas ir stāsts par ātrumu, par trakumu, par izaicinājumu un brīvības meklēšanu,» saka jaunā horeogrāfe Anete Tambaka. Šovakar pulksten 18 VEF kvartāla kamerzālē gaidāma pirmizrāde viņas veidotajai un arī pašas izpildītajai laikmetīgās dejas izrādei AIZdedze.

"Dzinējs piešķiļas krūškurvī. Ieēdušies dubļu traipi uz zābakiem kā kaunpilna nopūta par dzīves baudīšanu. Uzkāpju uz moča. Izpūtējs izšauj: Sorrīīī. Vai bremzes domātas mīkstajiem?» savas izrādes pieteikumā raksta Anete Tambaka. Viņa saka: laikmetīgās dejas izrāde AIZdedze ir par ikdienas šķēršļiem un galapunktiem, kur, meklējot bremzes, viņa motociklistes veidolā spiež gāzi vēl spēcīgāk.

«Paradokss gan ir tāds, ka man vispār nav tiesību. Mani ir vizinājuši ar dažāda skaļuma motocikliem, un, arī sēžot aizmugurē, es esmu sajutusi gan izaicinājumu, gan zināmu lidošanu virs zemes. Jo motocikls jau ir viens no izaicinošākajiem un bīstamākajiem mūsdienu braucamrīkiem, un laikam tieši tas risks un izaicinājums mani piesaista,» stāsta Anete Tambaka. Taujāta, vai izrādes tapšanas laikā nav radusies vēlme nokārtot motocikla vadīšanas tiesības, horeogrāfe pasmaida un saka: redzot, kā brālis braukā ar mocīti, ir sajūta, ka viņai to vēl nevajag. «Manī ir ļoti liels azartiskums, tāpēc labi vien ir, ka man šīs tiesības vēl nav. Drusku jānomierinās un tad, ar mierīgu prātu,» viņa nosmej un tad turpina: darbs veidots no dejas izrādes un dejas īsfilmas, kur abi mediji tiek salīdzināti no dejas un horeogrāfijas skatpunkta. Radošā procesa gaitā tiek meklēti paņēmieni, ar kuriem var pēc iespējas precīzāk paust ideju, rast atmosfēru un līdzpārdzīvojumu gan kino, gan skatuves mākslas pasaulē. Tie tiek salīdzināti, cenšoties atbildēt uz jautājumu, vai tie ir līdzvērtīgi?

Izmantojot līdz šim tapušās dejas izrādes AIZdedze ideju un horeogrāfiju, ir tapusi arī dejas filma, kas nu kļuvusi par pašpietiekamu mākslas darbu. Un skatītājiem līdz ar horeogrāfi ir iespēja meklēt atbildes uz līdz šim vien Anetei pašai sev uzdotajiem jautājumiem: izrāde vai filma? Kurš no abiem mākslas darbiem ir spēcīgāks? Izrāde vs. Filma - kurš kuru?

AIZdedzes radošajā komandā darbojas arī komponists un skaņas operators Normans Bārbals, vizuālais mākslinieks - Normunds Zālmans, video ieraksta operatori Tālis Āboltiņš un Laima Dance, fotogrāfes Margarita Germane un Laima Dance, filmas operators Otomārs Bērziņš, grafiskā dizainere Anete Ķestere un horeogrāfa asistente Annija Belogrudova.

Latvijas Kultūras akadēmijā (LKA) jau kopš maija mēneša notiek aktieru un dejotāju diplomdarbu izrāžu skates. To ietvaros skatītājiem ir iespēja ieraudzīt ne tikai jauno aktieru, bet arī pirmā laikmetīgās dejas mākslas horeogrāfu maģistru veidotos darbus. Anetes Tambakas dejas izrāde AIZdedze būs pa prātam gan tiem, kurus aizrauj laikmetīgā deja, gan tiem, kurus vairāk saista kino un audiovizuālā māksla. «Tā ir izrāde skatītājiem bez vecuma ierobežojuma, ikvienam, kuru aizrauj kustība, ātrums un vēlme gūt jaunus iespaidus,» saka jaunā horeogrāfe, kura deju jau iepriekš apguvusi LKA bakalaura programmā, piedalījusies dažādās meistarklasēs, kur pilnveidojusi savu tehniku, kā arī ņēmusi dalību ne vienā vien seminārā ārpus Latvijas, lai pētītu un atklātu dejā ko jaunu. Arī šajā vasarā viņa plāno uz kādu laiku izbraukt no Latvijas, lai pilnveidotu savas zināšanas pie režisoreshoreogrāfes Beļģijā.



Izklaide

Ieraugot šādu nosaukumu, ir tikai divas versijas – Mendeļejeva tabulā ir ierakstīts jauns ķīmiskais elements vai radusies grupa, kas spēlē metālmūziku. Kurš ir pareizais variants? Otrais. “Murgu purvs” ir otrais šīs apvienības EP jeb minialbums, kas seko 2021. gada aprīlī izdotajam debijas darbam “Purva metāls”.

Svarīgākais