MENTĀLĀ HIGIĒNA. Kā iz­bēgt no stre­sa dzīvē?

© Kaspars Krafts/F64 Photo Agency

Ik­die­nas stre­su uz­tve­ram kā ne­mī­la­mu, bet ne­iz­bē­ga­mi pie­ķē­dē­tu dzī­ves­bied­ru – ne­ko da­rīt, kaut kā jā­sa­dzī­vo. Psiho­te­ra­peits An­sis Jur­ģis Sta­bin­gis at­mas­ko mū­su do­mā­ša­nas kļū­das, kas ce­men­tē mal­dī­gos pie­ņē­mu­mus, ka no stre­sa mūs­die­nās iz­bēgt ne­var. Var. Un va­jag. Kā to iz­da­rīt? At­bil­des la­sī­tā­ji var mek­lēt ša­jā in­ter­vi­jā ar psiho­te­ra­pei­tu Sta­bin­gi.

- Šķiet, ir tik ie­ras­ti pa­teikt «man ir stress», bet, to sa­kot, diez vai aiz­do­mā­ja­mies, kas īs­ti no­tiek. Jo stress - tas ta­ču ir nor­mā­li. Pie­ļau­ju, ka vai­rums «stre­so­tā­ju» nav pat for­mu­lē­ju­ši, kas vi­ņiem ra­da stre­su. Vai tam ir de­fi­nī­ci­ja?

- Jā, ir. Han­sa Sel­jes (pa­sau­lē pa­zīs­ta­mais Ka­nā­das en­do­kri­no­logs, kurš ra­dī­jis un at­tīs­tī­jis mā­cī­bu par stre­su - red.), kas šo jē­dzie­nu ie­vie­sa, pie­dā­vā­tais for­mu­lē­jums ir: stress ir or­ga­nis­ma ne­spe­ci­fis­ka re­ak­ci­ja uz kai­ri­nā­ju­mu, ap­drau­dē­ju­mu. Stress ir or­ga­nis­ma re­ak­ci­ja uz kā­du sa­rež­ģī­tu si­tu­āci­ju. Stre­su pē­ta me­di­cī­nā. Ar hor­mo­nu, sie­ka­lu, urī­na, asins ana­lī­zēm var no­teikt, cik augsts ir stre­sa lī­me­nis. Bet stress ir ļo­ti sais­tīts ar psiho­lo­ģi­ju, ar to, kā cil­vēks redz pa­sau­li, se­vi un kā sa­prot to, kas no­tiek.

- Tas ir sais­tīts ar do­mā­ša­nu? Stress ir prā­ta kon­struk­ci­ju re­zul­tāts?

- Jau­tā­jums, ko sa­pro­tam ar do­mā­ša­nu. Tas nav vie­nī­gais mū­su pro­cess. Vai vēr­tē­ša­na ir do­mā­ša­na? Vai vē­ro­ša­na ir do­mā­ša­na? Man lie­kas, ka sā­ku­mā mēs re­dzam lie­tas, vē­ro­jam tās, pa­ma­nām, ka kaut kas no­tiek. Kāds pie­zva­na, kaut ko uz­zi­nām. Tā nav do­mā­ša­na. Man šķiet, ka do­mā­ša­na sā­kas pēc tam. Otrs pro­cess ir, kad vēr­tē­jam: pa­tīk, ne­pa­tīk. Bet tā arī vēl nav do­mā­ša­na. Do­mā­ša­na ir in­for­mā­ci­jas ap­strā­de, ana­lī­ze, sa­lī­dzi­nā­ša­na, iz­vēr­tē­ša­na. To ir vērts no­da­līt at­se­viš­ķi, jo prā­ta fun­kci­jām ir da­žā­di lie­to­ju­mi un se­kas. Kāds ir stre­sa ra­ša­nās psiho­lo­ģis­kais me­hā­nisms? Kad no­nā­kam si­tu­āci­jā vai si­tu­āci­ja at­nāk pie mums, tad iz­vēr­tē­jam trīs lie­tas. Pirm­ā - ko si­tu­āci­ja no ma­nis pra­sa, ko man va­ja­dzē­tu da­rīt, kā man va­ja­dzē­tu tikt ga­lā, un ot­rā - cik daudz man ir re­sur­su, ko es va­ru likt pre­tī. Ja pra­sī­bas ir lie­lā­kas par re­sur­siem, tad ie­stā­jas stress. Bet āķis ir tāds, ka 99 pro­cen­tos, tā­tad ab­so­lū­tā vai­ru­mā ga­dī­ju­mu, vēr­tē­ju­mi ir ne­adek­vā­ti. Res­pek­tī­vi, si­tu­āci­ja ne­pra­sa tik daudz, kā mums šķiet.

- Kā­pēc mēs tā pār­spī­lē­jam?

- Tās ir uz­tve­res kļū­das. Mēs do­mā­jam, iz­vēr­tē­jam, re­dzam ne­pa­rei­zi. Bet mū­su ie­spē­jas nav tik ma­zas, kā paš­iem šķiet, mēs va­ram daudz vai­rāk. Vēl mē­dzam do­māt - ja es to ne­iz­da­rī­šu, tad no­tiks tas un tas, un tas. Tā ir tre­šā lie­ta, ko iz­vēr­tē­jam - kas būs, ja ne­no­tiks tā, kā esam iz­do­mā­ju­ši? Bet tad tā būs jaun­a si­tu­āci­ja un jaun­i re­sur­si. Mēs pa­ši daudz ko pie­do­mā­jam klāt.

- Zi­nu, ka jū­su ko­lē­ģi ne­pie­krīt cil­vē­ku da­lī­ju­mam četr­os ti­pos at­ka­rī­bā no tem­pe­ra­men­ta: ho­le­ri­ķi, san­gvi­ni­ķi, me­lan­ho­li­ķi un fleg­ma­ti­ķi. Vis­pā­rī­gi vēr­tē­jot, vai va­rē­tu ap­gal­vot, ka no­teik­ta ti­pa cil­vē­ki ātr­āk sa­trau­cas ne­gai­dī­tās si­tu­āci­jās, bet ci­ti ir mie­rī­gā­ki? Pie­mē­ram, fleg­ma­ti­ķis stre­su ne­kad ne­iz­ju­tīs tā kā ho­le­ri­ķis?

- Es arī ik­die­nā ne­iz­man­to­ju tos ti­pus. Ja jau ek­sis­tē da­žā­di ti­pi, tad tie ek­sis­tē kā da­žā­di rak­stu­ri vai tem­pe­ra­men­ti, un tas no­zī­mē, ka vi­ņi da­žā­di re­aģē uz si­tu­āci­jām. Un vie­na no re­ak­ci­jām ir arī uz stre­su ra­do­šām si­tu­āci­jām. Ar to arī vi­ņi at­šķi­ras. Var pa­teikt, ka šis tips re­aģē at­šķi­rī­gi, bet kā tu di­ag­nos­ti­cē­ji, ka viņš ir cits tips? Tā­pēc, ka re­aģē at­šķi­rī­gi. Tas ne­ko ne­pa­skaid­ro. Pro­tams, ka cil­vē­ki re­aģē at­šķi­rī­gi, bet jau­tā­jums ir - kā­pēc? Lie­lā mē­rā tā ir mū­su fi­zi­olo­ģi­ja - ķer­me­ņa ti­pis­kās re­ak­ci­jas, cik ātr­i ner­vu sis­tē­ma uz­bu­di­nās, cik il­gi uz­bu­di­nā­jums pa­liek, cik ātr­i no­plok. Bet pat fi­zi­olo­ģis­ka­jā lī­me­nī hor­mo­nu, kas mūs uz­bu­di­na un no­mie­ri­na, ra­žo­ša­nu lie­lā mē­rā ie­tek­mē sma­dze­nes. Sma­dze­nes sū­ta sig­nā­lus, bet sma­dze­ņu dar­bī­bu ie­tek­mē mū­su do­mā­ša­na un uz­tve­re. Ik­die­nas lī­me­nī cil­vēks var mai­nīt sa­vu do­mā­ša­nu un var to mai­nīt ļo­ti spē­cī­gi. Tas no­zī­mē - mai­nīt arī ķer­me­nis­kās re­ak­ci­jas. Ir pē­tī­ju­mi, ka tā tas tie­šām ir.

- Tas no­zī­mē, ka stre­sa si­tu­āci­jā pirm­ā būs ķer­me­nis­kā re­ak­ci­ja un ti­kai pēc tam sāk­šu ana­li­zēt, kas no­tiek, ko va­ru da­rīt?

- Nē. Ja jūs kaut ko ne­pa­ma­nāt, ne­re­dzat, tad stre­sa ne­būs. Pa­ma­nī­ša­na ir kog­ni­tī­va fun­kci­ja. Kaut kas čab krū­mos, kāds nāk aiz mu­gu­ras. Mēs to pa­ma­nām, mū­su sma­dze­nes ap­strā­dā šo in­for­mā­ci­ju un iz­da­ra se­ci­nā­ju­mu, ka tas ir bīs­ta­mi. Un tad sā­kas! Ja to ne­pa­ma­nāt, tad stre­sa nav, to ne­kas ne­ra­da.

- Nu vai zi­nāt, ja nak­tī aiz mu­gu­ras skan so­ļi, kā lai ne­no­bīs­tas? Kā lai sev ie­stās­ta, ka nav jā­ie­do­mā­jas ļau­nā­kais sce­nā­rijs?

- Tā vēl nav do­mā­ša­na, bet pri­mā­rā iz­vēr­tē­ša­na - kas tas ir? Il­gu lai­ku tra­di­ci­onā­lā Rie­tu­mu psiho­lo­ģi­ja do­mā­ja, ka ar to ne­ko ne­var da­rīt. Bet ir cil­vē­ki, kas ir pie­tie­ka­mi il­gu lai­ku strā­dā­ju­ši ar se­vi, tie ir bu­dis­tu mū­ki, kas pat ša­jā lī­me­nī to var iz­mai­nīt. Grā­ma­tā «Des­truk­tī­vās emo­ci­jas» ir ap­rak­stī­ti eks­pe­ri­men­ti. Mū­kam bla­kus iz­šauj ar liel­ga­ba­lu, bet viņš mie­rī­gi sēž. Rie­tu­mu zi­nāt­nie­ki uz­ska­ta, ka to ne­var mai­nīt, tas ir fi­zi­olo­ģis­ki dzi­ļi ie­ko­dēts. Ja il­gu lai­ku strā­dā ar sa­vām sma­dze­nēm, to var mai­nīt. Pro­tams, vi­si ne­bū­sim mū­ki, bet ja pa­ie­sim kaut ne­lie­lu ga­ba­li­ņu vi­ņu lī­me­nī, uz­reiz re­dzē­sim, ka stre­sa lī­me­nis krī­tas. Ka ir ne ti­kai stre­sors - kaut kas čab vai nāk, bet ie­rau­dzīt, kā es uz to re­aģē­ju, ie­pa­zīt se­vi. Tas, ko da­ra mū­ki un ko ne­da­ra Rie­tu­mu cil­vē­ki - ie­pa­zīt se­vi un ie­rau­dzīt, kā strā­dā mans prāts. Kas no­tiek ma­nī tad, kad kaut kas no­tiek ār­pu­sē? Ja cil­vēks pie­tie­ka­mi il­gi un sis­te­mā­tis­ki se­vi vē­ro­tu, viņš ie­rau­dzī­tu - ā, no­tiek tas, es to iz­vēr­tē­ju, un ta­gad man lie­kas, ka tas ma­ni ap­draud. Un tā tā­lāk.

- Vai stre­sa si­tu­āci­jas vieg­lāk pār­var elas­tī­gi do­mā­jo­ši cil­vē­ki, ku­ri ļau­jas, ne­vis cen­šas kon­tro­lēt kat­ru si­tu­āci­ju un se­vi? Kon­ser­va­tī­vi cil­vē­ki va­rē­tu grū­tāk pie­lā­go­ties ne­gai­dī­tai si­tu­āci­jai, vi­ņi grib pre­cī­zi zi­nāt, kā būs, kas no­tiks.

- Pro­tams. Pa­sau­le vi­su lai­ku ir plūs­to­ša, mai­nī­ga. Mē­ģi­nā­ju­mi kon­tro­lēt to, kas mai­nās, ir ne­prāts. Tas nāk no fun­da­men­tā­las ne­dro­šī­bas par se­vi, sa­vu vie­tu pa­sau­lē, tas ir sa­va vei­da stress. Mē­ģi­nā­ju­mi kon­tro­lēt no­zī­mē kaut ko pa­da­rīt fik­sē­tu, lai at­bilst ma­nai ide­jai, priekš­sta­tam, vēl kaut kam ci­tam. Bet dzī­vē ir ci­tā­di - jo dzī­vāks, jo kus­tī­gāks, jo plūs­to­šāks. Plūs­to­šas lie­tas kon­tro­lēt ir ļo­ti grū­ti. Pat ne­ie­spē­ja­mi. Arī mēs esam dzī­vi un kus­tī­gi, un tā­pēc prā­tī­gāk ir mā­cī­ties dzī­vot ta­jā plūs­mā un būt elas­tī­gam, būt kā ūde­nim. Tad, pro­tams, stre­sa ir ma­zāk, jo va­ja­dzī­ba kon­tro­lēt ro­das no da­žā­dām fan­tā­zi­jām par to, kā ir un ko mums va­jag.

- Ko no ma­nis gai­da…

- Jā. Un ko es gai­du no dzī­ves.

- Ša­jā ga­dī­ju­mā cil­vēks pats iz­rok sev bed­ri, re­gu­lā­ri ra­dot stre­sa si­tu­āci­jas.

- Tā var teikt. Bet ir maz­liet muļ­ķī­gi cil­vē­kus vai­not, jo vi­ņi to ne­zi­na. Vi­ņiem tā ir ie­mā­cīts. Vi­ņiem ir ie­mā­cīts, ka ir jā­sat­rau­cas, ka dzī­ve ir bries­mī­ga, ka vi­sur ir drau­di. To ir ie­mā­cī­ju­ši ve­cā­ki, bet vi­ņiem - vi­ņu ve­cā­ki. Tā tas tiek pār­man­tots no pa­au­dzes pa­au­dzē. Cil­vē­ki nav mā­cī­ti mie­rī­gi iz­tu­rē­ties vai ci­tā­di iz­vēr­tēt no­tie­ko­šo.

- Kā­da ir jū­su pro­fe­si­onā­lā pie­re­dze - vai pro­tam kon­sta­tēt stre­sa si­tu­āci­jas sa­vā dzī­vē?

- Stre­sam ir da­žā­das iz­paus­mes, fā­zes un sta­di­jas. Viens ir sa­trau­kums kā­dā si­tu­āci­jā. Kad tā bei­dzas, pār­iet arī sa­trau­kums. Bet cil­vēks var at­ras­ties sa­sprin­gu­mā il­gu lai­ku, un tad tas ar lai­ku ne­iz­bē­ga­mi kļūst par hro­nis­ku stre­su un ie­spai­do fi­zis­ko ve­se­lī­bu. Va­ram ru­nāt par jē­dzie­nu, kas iz­gā­jis no ap­ri­tes - par men­tā­lo jeb ga­rī­go, jeb emo­ci­onā­lo hi­gi­ēnu. Mēs maz­gā­jam mu­ti un zo­bus, trau­kus un ro­kas, fi­zis­kā lī­me­nī hi­gi­ēnu ie­vē­ro­jam, jo zi­nām - ja to ne­da­rām, būs dis­kom­forts un va­ram sa­slimt. Bet men­tā­lā lī­me­nī gan to ne­ie­vē­ro­jam un ne­zi­nām, ka kaut ko va­jag da­rīt ar sa­vu prā­tu, do­mā­ša­nu, uz­tve­ri, sma­dze­nēm. Ar dvē­se­li un psi­hi. Un va­jag re­gu­lā­ri da­rīt. Cik stun­das die­nā mēs vel­tām tī­rī­bai? Pa­ši maz­gā­ja­mies, maz­gā­jam ma­tus, trau­kus, drē­bes, dzī­vok­li maz­gā­jam. Vi­dē­ji die­nā tās būs pat stun­das. Un, pro­tams, ir sest­die­na, kad vi­sa die­na pa­iet tī­rot un maz­gā­jot. Un cik lai­ka vel­tām prā­ta sa­kop­ša­nai? Ļo­ti bie­ži tā ir nul­le. Ci­ta lie­ta, ka ne­zi­nām, ka tas ir jā­da­ra. Ja cil­vē­ki ne­pa­zīst stre­sa se­kas, stre­sa iz­paus­mes, tad var dzir­dēt: ne­va­ru tikt ga­lā, jū­tos iz­de­dzis. Bet vi­ņi ne­sa­prot, kā­pēc tā no­ti­cis. Tā diem­žēl ir.

- Ir gan tā­di, ku­ri prot ve­se­lī­bas kai­tes pie­dē­vē stre­sam. Vi­ņi zi­na - kuņ­ģis man sāp no stre­sa. Un ko tā­lāk?

- Vai vi­ņi kaut ko mai­na un cik ra­di­kā­li to da­ra? Cik no­piet­ni pa­sa­ka: man tas ir pā­rāk liels stress, es to vairs ne­da­rī­šu? Pa­teik­šu pie­mē­ru. Tele­vī­zi­jā re­gu­lā­ri rek­la­mē tab­le­tes no pār­ēša­nās tā vie­tā, lai ne­pār­ēs­tos. Vai cil­vē­ki ne­sa­prot, ka tas ir ab­surds? Tiek pa­sniegts, ka ir pil­nī­gi nor­mā­li vis­pirms sa­ēs­ties, pēc tam kaut ko ie­dzert, lai ne­bū­tu sma­gu­ma sa­jū­tas. Tā­da at­tiek­sme pret se­vi ir ab­sur­da.

- Vis­pār jau lo­ģis­ki - ne­pār­ēdies, tad ne­va­ja­dzēs dzert «at­vieg­lo­ju­ma» tab­le­tes. Jā­se­ci­na, ka cil­vēks do­mā gan, bet ne­ana­li­zē. Ne sa­vu ri­jī­bu, ne jū­su mi­nē­tās rek­lā­mas pie­dā­vā­ju­mu.

- Viņš do­mā pa­vi­sam kaut ko ci­tu, ne­redz lie­tas kop­sa­ka­rī­bā ar cē­lo­ni un se­kām. Ne­redz, ka kat­rai rī­cī­bai ir se­kas, ka ir ie­spē­jams kaut ko mai­nīt. Tās ir do­mā­ša­nas kļū­das.

- Kā cil­vēks var no­nākt pie se­vis?

- Pa­vē­ro­jot se­vi, bet ļo­ti dzi­ļi pa­vē­ro­jot. Un sa­prast: ja es va­ru no­vē­rot to, ja es to re­dzu, tad tas ne­es­mu es. Ir tas, kurš redz, un ir tas, ko redz. Ja es to re­dzu, tad es ne­es­mu tas, ko es re­dzu. Es es­mu tas, kurš ska­tās. Ja es kaut ko re­dzu, tad tas ne­es­mu es. Man ie­nāk do­mas prā­tā, bet es ne­es­mu ma­nas do­mas, man ir jū­tas, bet es ne­es­mu ma­nas jū­tas. Man ir jū­tas, jā, bet tās nāk un aiziet. Do­mas at­nāk un pa­šas aiziet, ja ne­ko ar tām ne­da­ru. Es sa­ku - mans ķer­me­nis, ma­nas do­mas, ma­na dvē­se­le, ma­na per­so­nī­ba, bet kurš ir tas ES, uz ku­ru vi­su lai­ku at­sau­ca­mies? Ja sa­ku - ma­nas do­mas, ma­nas drē­bes, ma­na ma­šī­na, mans ķer­me­nis, tad tas ne­es­mu es. Tad kurš ir tas ES? Kas pa­liek, ja no­lie­kam ma­lā ķer­me­ni, do­mas, ma­šī­nas, man­tas, dzī­vok­li, per­so­nī­bu? Kas pa­liek? Un tur stre­sa nav ne­maz.

- Pie­ļau­ju, ka mūs­lai­ku cil­vē­kam gri­bas, lai viss no­tiek ātr­āk. Nav lai­ka il­gi mek­lēt se­vi. Tas pro­cess, par ku­ru ru­nā­jat jūs, ātr­i ne­no­tiek.

- Bet tas ir fun­da­men­tā­li. Cil­vē­ki grib ri­si­nāt lē­tā un efek­tī­vā vei­dā. Jā­at­gā­di­na tei­ciens, ka ir ti­kai di­vi va­ri­an­ti: vai nu va­ri kaut ko da­rīt, vai nu ne­va­ri. Ja va­ri da­rīt, tad da­ri un ne­stre­so. Ja ne­va­ri ne­ko iz­da­rīt, arī tad vairs ne­stre­so, jo ne­ko ta­ču ne­var iz­da­rīt. Un at­kal stre­sam vie­tas nav.

- Vai stre­sa si­tu­āci­ju ie­tei­cams ri­si­nāt at­lie­kot - ta­gad par to ne­do­mā­šu, es šo pro­blē­mu ri­si­nā­šu kaut kad vē­lāk? Bet «vē­lāk» var ne­pie­nākt.

- At­lik­ša­na nav ne slik­ta, ne ne­pa­rei­za. Tā vien­kār­ši ir at­lik­ša­na, jo ir lie­tas, ku­ras va­ru ne­da­rīt ta­gad, bet at­likt.

- Pat tad, ja vie­nu un to pa­šu pro­blē­mu ne­ri­si­na ilg­sto­ši?

- Bet ne vi­sas lie­tas ir jā­ri­si­na. Kurš tei­cis, ka jā­ri­si­na? Daudz ko var ne­da­rīt. Jau­tā­jums, kā cil­vēks tad jū­tas. Vai viņš tur­pi­na se­vi vai­not? Ja at­liec, tad at­liec līdz brī­dim, kad ri­si­nā­si, un ne­ce­pies par to! Ja ne, tad ri­si­ni. At­lik­ša­nai nav ne vai­nas, pa­ras­ti ir kas tāds, kas nāk kom­plek­tā, un tad jau kļūst pro­ble­mā­tis­ki.

- At­ra­du tā­du Rai­hes-Hol­mes trau­ma­tis­ka stre­sa ie­vai­no­ju­mu ska­lu. Man par iz­brī­nu, at­ra­ša­nās cie­tu­mā ti­ka no­vēr­tē­ta ar 63 stre­sa pun­ktiem un ie­kļu­va ce­tur­ta­jā vie­tā. Pir­ma­jā bi­ja dzī­ves­bied­ra nā­ve ar 100 pun­ktiem, ot­ra­jā - šķir­ša­nās ar 73 pun­ktiem un tre­ša­jā - dzī­ves­bied­ra ilg­sto­ša prom­būt­ne ar 65 pun­ktiem. Kā var ap­gal­vot, ka kāds no­ti­kums ir uni­ver­sāls vi­siem?

- Ne­var. Ne­ko tā­du ne­var teikt. Tā­du pē­tī­ju­mu ir ļo­ti daudz. Tie bal­stās uz ide­ju par vi­dē­jo sta­tis­tis­ko cil­vē­ku, bet tas cil­vēks ir diez­gan liels, es at­vai­no­jos, dun­du­ciņš. Viņš ar se­vi ne­strā­dā, ne­vel­ta lai­ku me­di­tā­ci­jai, viņš ne­sa­prot pats se­vi. Ap­tau­jā sim­tus vai tūk­sto­šus, rei­zēm ti­kai des­mi­tus cil­vē­ku, iz­velk vi­dē­jos re­zul­tā­tus un sa­ka - tā ir. Sa­vā zi­ņā tās ir, es at­vai­no­jos, ļo­ti ie­ro­be­žo­tas lie­to­ja­mī­bas zi­nā­ša­nas. Tās ra­da pro­blē­mas, kad kaut ko tā­du pub­li­cē, cil­vēks iz­la­sa un sa­prot, ka ir ci­tā­dāks. Cil­vē­kam sāk lik­ties: vai ar ma­ni kaut kas nav kār­tī­bā, ja jau ir tāds pē­tī­jums? Tas ir vēl viens stre­sa avots, ja ne­gri­bam būt pā­rāk at­šķi­rī­gi. Bet stress ro­das tā­pēc, ka cil­vēks ne­sa­prot zi­nāt­nis­ko me­to­di, kas ir ie­ro­be­žo­ta, at­tie­cas ti­kai uz pē­tī­ta­jiem cil­vē­kiem, un tie ir ti­kai pē­tī­to cil­vē­ku vi­dē­jie rā­dī­tā­ji un nav at­tie­ci­nā­mi uz kat­ru at­se­viš­ķu in­di­vī­du. Cil­vēks arī ne­pie­ņem pats se­vi, ja iz­la­sa tā­du pē­tī­ju­mu un ne­pa­sa­ka: bet man ir ci­tā­di, man viss ir kār­tī­bā.

- Es­mu sa­sta­pu­si cil­vē­kus, ku­ri ir ār­kār­tī­gi pār­lie­ci­nā­ti par se­vi, jo viss, ko vi­ņi da­ra, ir lie­lis­ki un ne­kļū­dī­gi. Vai vi­ņos iek­šē­ji stre­sa ir ma­zāk?

- Var būt da­žā­di. Rei­zēm cil­vē­ki iz­jūt stre­su, bet ne­at­zīst, iz­lie­kas, ka tā nav. Mā­na se­vi. Sa­ka - viss ir la­bi, bet, kad ne­viens ne­redz, piekt­die­nas va­ka­ros pie­dze­ras. Rei­zēm tas tēls ir tik spē­cīgs un jau­dīgs, ka pa­ši no­tic tam, ko par se­vi rā­da ci­tiem. Bet ir cil­vē­ki, kas tie­šām ma­zāk iz­jūt stre­su, jo ir sa­pra­tu­ši kaut ko par dzī­vi, par se­vi, par sa­vām re­ak­ci­jām. Ja cil­vēks sāk pie­vērst uz­ma­nī­bu sa­vai do­mā­ša­nai, psi­hei, dvē­se­lei, tad stre­sa lī­me­nis ma­zi­nās.

- Esat pa­zīs­tams ar dau­dziem, ku­riem tas iz­de­vies, un vi­ņi jū­tas mie­rī­gi?

- Jā. Pē­dē­jā lai­kā ap ma­ni tā­du cil­vē­ku kļūst vai­rāk. Vi­ņi vel­ta lai­ku me­di­tā­ci­jai, jo­gai kat­ru die­nu. Vi­ņi ne­ska­tās tele­vi­zo­ru, pie­vērš uz­ma­nī­bu sa­vai men­tā­la­jai hi­gi­ēnai, me­di­tē un ne­pie­sār­ņo ap­zi­ņu ar tām pa­šām tele­vī­zi­jas zi­ņām.

- Gan jau at­ska­nēs ie­bil­dums - ko vēl ne, kā es sē­dē­šu viens ar se­vi?

- Tā­pēc, ka ne­zi­na, kā to da­rīt un kā­pēc ir vērts da­rīt. Tā ir brī­niš­ķī­gā­kā lie­ta - pa­va­dīt lai­ku ar se­vi.

- Pa­liec ar se­vi, un sa­pra­tī­si, kas no­tiek?

- Rei­zēm ne­va­jag sa­prast, va­jag no­mie­ri­nāt prā­tu, un ie­rau­dzī­si, kas no­tiek.

AN­SIS JUR­ĢIS STA­BIN­GIS

  • Dzi­mis 1970. ga­dā.
  • Psiho­logs, psiho­te­ra­peits, su­per­vi­zors.
  • Ie­gu­vis arī ba­ka­lau­ra grā­du fi­zi­kā.
  • Dar­bo­jas pro­fe­si­onā­la­jās or­ga­ni­zā­ci­jās Lat­vi­jā un Eiro­pā.
  • Ie­stā­jās «Pē­dē­jā par­ti­jā» un kan­di­dē­ja Saei­mas vē­lē­ša­nās.

Horoskopi

Domāšanas temps mēdz būt izšķirīgs situācijās, kad nepieciešama ātra reakcija. Ir cilvēki, kas ātras reaģēšanas iemaņas izmanto profesionālajā darbībā, kļūstot par specvienības kareivjiem, pilotiem vai smalkiem ķirurgiem, kad sekundēs pieņemti lēmumi nosaka dzīvību cenu.

Svarīgākais