Sa­bi­āņu sim­bo­li: as­tro­lo­ģi­jas un te­oso­fi­jas* sin­tē­ze I

Se­nie al­ķī­mis­kie sim­bo­li mūs­die­nās šķiet dī­vai­ni, sa­rež­ģī­ti un ne­iz­pro­ta­mi, tā­pēc Džonss no­lē­ma ra­dīt mūs­die­nām pie­mē­ro­tā­kus sim­bo­lus kat­ram zo­di­aka grā­dam, lie­to­jot 20. gad­sim­tā sa­pro­ta­mas si­tu­āci­jas un tē­lus. © Scanpix

Bez mums ie­ras­tās 12 zo­di­aka zīm­ju sis­tē­mas ir arī cits veids, kā tul­kot de­bess sfē­ras da­lī­ju­mu. Var pie­šķirt sa­vu īpa­šu ap­zī­mē­ju­mu kat­ram at­se­viš­ķa­jam zo­di­aka ap­ļa grā­dam (ko­pā to ir 360 – kat­ra no 12 zo­di­aka zī­mēm sa­stāv no 30 grā­diem). Šā­das sis­tē­mas da­žos as­tro­lo­ģi­jas no­vir­zie­nos ir past­āvē­ju­šas jau kopš vi­dus­lai­kiem, bet šo­brīd vis­po­pu­lā­rā­kā no as­tro­lo­ģis­ko grā­du sim­bo­lu sis­tē­mām ir sa­bi­āņu sim­bo­lu sis­tē­ma. Ša­jā pub­li­kā­ci­jā sa­bi­āņu sim­bo­li lat­vis­ki tiek tul­ko­ti pir­mo rei­zi.

Sa­bi­āņu sim­bo­lus 1925. ga­dā ra­dī­ja ame­ri­kā­ņu as­tro­logs Marks Ed­munds Džonss sa­dar­bī­bā ar gaiš­re­ģi un spi­ri­tis­tu me­di­ju El­si­ju Vī­le­ri. Sis­tē­ma «ne­at­ceļ» tra­di­ci­onā­lo zo­di­aka tul­ko­ju­mu, bet sniedz ie­spē­ju ap­lū­kot pla­nē­tu iz­vie­to­ju­mu zī­mēs smal­kāk un ni­an­sē­tāk, pie­šķi­rot ie­spē­ja­mām in­ter­pre­tā­ci­jām pa­pil­du dzi­ļu­mu. Sa­bi­āņu sim­bo­li pār­sva­rā tiek lie­to­ti as­trop­si­ho­lo­ģi­jā, ma­zāk – prog­nos­ti­kā.

Katrs grā­da sim­bols jeb tēls sa­stāv no īsa ap­rak­sta vie­nā vai di­vos tei­ku­mos. Sim­bo­li nav jā­uz­tver bur­tis­kā no­zī­mē, bet gan kā aso­ci­atīvs tēls, līdz­īgi kā tas ir dze­jā.

Džonss – ki­no­sce­nā­rists, okul­tists, as­tro­logs

Nā­ka­mais sa­bi­āņu as­tro­lo­ģi­jas iz­vei­do­tājs dzi­mis 1888. ga­dā Sen­tlui­sā Mi­sū­ri šta­tā, vē­lāk ģi­me­ne pār­cē­lu­sies uz Či­kā­gu, kur Marks gā­jis sko­lā. Jau bēr­nī­bā zēns iz­rā­dī­jis in­te­re­si par pa­sau­les uz­bū­ves no­slē­pu­miem, un jo īpa­ši vi­ņam pa­ti­cis vei­dot un pē­tīt da­žā­das struk­tū­ras – pie­mē­ram, viņš mā­jās iz­vei­do­jis sa­rež­ģī­tu ro­ta­ļu dzelz­ce­ļa sis­tē­mu ar slie­dēm un luk­so­fo­riem. 1908. ga­dā jaun­ais Marks, in­že­nier­zi­nāt­ņu stu­di­jas tā arī ne­bei­dzis, sāk strā­dāt Pul­lma­na dzelz­ce­ļa kom­pā­ni­jā, un da­žā­dos ar dzelz­ce­ļu sais­tī­tos uz­ņē­mu­mos viņš dar­bo­jas līdz pat 1911. ga­dam, kad par vi­ņa aici­nā­ju­mu kļūst... sce­nā­ri­ju rak­stī­ša­na strau­ji uz­plauk­sto­šās ki­no in­dus­tri­jas va­ja­dzī­bām. Vi­ņa pir­mais māk­slas fil­mas sce­nā­rijs tiek no­rai­dīts, ta­ču jaun­ie­tis ir ne­at­lai­dīgs, un 1912. ga­dā vi­ņa rak­stu­darbs ar no­sau­ku­mu «Krēs­la» («Twilight») tiek pār­dots par 20 do­lā­riem. Se­ko ap­tu­ve­ni des­mit ga­dus il­ga vi­sai sek­mī­ga sce­nā­ris­ta kar­je­ra. Marks at­stāj dar­bu dzelz­ce­ļā, pār­ce­ļas un Ņu­jor­ku, kas ta­jā lai­kā – Ho­li­vu­das spoz­mes laiks vēl ne­bi­ja sā­cies – bi­ja ki­no in­dus­tri­jas gal­vas­pil­sē­ta, un pie­vēr­šas ti­kai rak­stī­ša­nai. Ša­jā lai­kā arī sā­kas Mar­ka in­te­re­se par okul­tis­mu un to­laik ASV ļo­ti po­pu­lā­ro spi­ri­tis­ma jeb spi­ri­tu­ālis­tu kus­tī­bu. Marks sāk arī stu­dēt as­tro­lo­ģi­ju. Pirm­ā pa­sau­les ka­ra lai­kā Marks tiek ie­saukts ar­mi­jā, ta­ču ak­tī­va­jā ka­ra­dar­bī­bā pie­da­lī­ties vi­ņam ne­iz­nāk – die­nes­ta lai­ku viņš pa­va­da tur­pat ASV, re­di­ģē­jot mi­li­tā­rās no­met­nes avī­zi. Pēc ka­ra Marks at­grie­žas pie rak­stī­ša­nas, ta­ču šī no­dar­be vairs ne­nes ra­do­šo gan­da­rī­ju­mu. 1922. gads ie­zī­mē pa­vēr­sie­nu Džon­sa dzī­vē – bū­dams ne­ap­mie­ri­nāts arī ar «pa­ras­to», pro­ti, tra­di­ci­onā­lo Rie­tu­mu as­tro­lo­ģi­ju, viņš mek­lē jaun­us ce­ļus. Džonss mē­ģi­na sais­tīt as­tro­lo­ģi­ju ar ka­ba­lu, te­oso­fi­ju un Rie­tu­mu ezo­tē­ris­ko tra­dī­ci­ju – vi­dus­lai­ku al­ķī­mi­ju. Viņš pie­vēr­šas vi­dus­lai­ku ka­ba­lis­tu tek­stu stu­di­jām, at­ro­dot ta­jā ie­dves­mas avo­tu sa­vai as­tro­lo­ģi­jas sko­lai. Džon­sam šķi­ta sva­rī­gi ne tik daudz as­tro­lo­ģi­jas prog­nos­tis­kie as­pek­ti, cik as­tro­lo­ģi­ja kā cil­vē­ka per­so­nī­bas paš­iz­zi­ņas un at­tīs­tī­bas in­stru­ments. Marks Ed­munds Džonss uz­ska­tāms par vie­nu no as­trop­si­ho­lo­ģi­jas aiz­sā­cē­jiem. Pats viņš sa­vus mek­lē­ju­mus ap­rak­sta kā «prā­ta un sirds, po­ēzi­jas un fi­lo­zo­fi­jas» ap­vie­no­ju­mu. 1923. ga­dā Džonss San­dje­go Ka­li­for­ni­jā no­di­bi­na sa­vu as­tro­lo­ģi­jas sko­lu un pie­ņem stu­den­tus.

Vē­lāk, 1930. ga­dos, Džonss ie­gūst zi­nāt­ņu grā­dus arī fi­lo­so­fi­jā un te­olo­ģi­jā. Viņš no­dzī­vo il­gu un ra­žī­gu mū­žu, līdz pat pē­dē­jam brī­dim ak­tī­vi strā­dā­jot. Džonss rak­sta, pa­sniedz lek­ci­jas un po­pu­la­ri­zē sa­vu ska­tī­ju­mu uz as­tro­lo­ģi­ju. No šīs pa­sau­les Marks Ed­munds Džonss aiz­gā­jis 1980. ga­dā 92 ga­du ve­cu­mā.

Gaiš­re­ģe El­si­ja un sim­bo­li

Stāsts par sa­bi­āņu sim­bo­liem sā­kas 1923. ga­dā, kad par vie­nu no Džon­sa skol­nie­cēm kļūst El­si­ja Vī­le­re. El­si­ja ir ne­pa­ras­ta sie­vie­te – ap­vel­tī­ta ar spo­žu prā­tu un me­di­ja spē­jām, ta­ču sma­ga hro­nis­ka sli­mī­ba – ar­trīts – kopš tri­ju ga­du ve­cu­ma spie­da vi­ņu at­ras­ties ra­tiņ­krēs­lā.

Dzi­mu­si 1887. ga­da 3. sep­tem­brī Ili­no­isā ASV; par vi­ņas bēr­nī­bu un jau­nī­bu zi­ņu maz, iz­ņe­mot to, ka 1920. ga­da tau­tas skai­tī­ša­nas re­ģis­tros El­si­jas vārds at­ro­dams Sen­tlui­sas ne­dzie­di­nā­mi sli­mo pa­tver­smes sa­rak­stos. 1921. vai 1922. ga­dā El­si­ja pār­cē­lu­sies uz San­dje­go, kur dzī­vo­ja pie sa­va on­ku­ļa Fren­ka Bak­ste­ra. Par jaun­ās sie­vie­tes mai­zes dar­bu kļūst zī­lē­ša­na un spi­ri­tis­tu me­di­ja prak­se, ta­ču die­niš­ķais «vai viņš ma­ni mīl» un «vai da­bū­šu dar­bu» El­si­jai šķiet par gar­lai­cī­gu. Vi­ņa sāk ap­mek­lēt Džon­sa as­tro­lo­gu sko­las lek­ci­jas, un drīz pēc tam abi ko­pā sā­ka dar­bu pie sa­bi­āņu sim­bo­lu sis­tē­mas iz­vei­des.

El­si­ja ne­kad nav bi­ju­si pre­cē­ju­sies, vi­ņai nav bēr­nu. Mi­ru­si 51 ga­da ve­cu­mā San­dje­go 1938. ga­da 26. no­vem­brī.

Spe­ci­ālu sim­bo­lu lie­to­ša­na kat­ram zo­di­aka ap­ļa grā­dam ir bi­ju­si zi­nā­ma jau vi­dus­lai­kos, kad as­tro­lo­ģi­ja bi­ja cie­ši sais­tī­ta ar al­ķī­mi­ju – abas bū­tī­bā lie­to­ja vie­nu un to pa­šu me­ta­fo­ris­ki sim­bo­lis­ko tē­lu sis­tē­mu – va­lo­du. Pa­ma­zām al­ķī­mi­ja pār­ta­pa mūs­die­nu ķī­mi­jas zi­nāt­nē, at­mez­da­ma se­nos sim­bo­lus un tē­lus, sa­vu­kārt as­tro­lo­ģi­ja sa­gla­bā­ja da­ļu se­nā sim­bo­lis­ma.

1920. ga­du sā­ku­mā Džonss bi­ja sā­cis in­te­re­sē­ties par tā sau­ca­ma­jiem «Cha­ru­bel» sim­bo­liem – as­tro­lo­ģis­ko grā­du sim­bo­lu ap­ko­po­ju­mu, ko bi­ja sa­stā­dī­jis vel­sie­šu mis­ti­ķis un as­tro­logs Džons To­mass, kurš sa­vus rak­stus pa­rak­stī­ja ar pseido­nī­mu Cha­ru­bel. To­mass bi­ja šo sis­tē­mu sā­cis lie­tot na­tā­lo kar­šu rek­ti­fi­kā­ci­jā – pro­ti, pre­cī­za as­cen­den­ta grā­da no­skaid­ro­ša­nā. «Cha­ru­bel» sim­bo­li bi­ja pir­mo­reiz pub­li­cē­ti 1898. ga­dā. Vis­pirms Marks bi­ja do­mā­jis lūgt Džo­na To­ma­sa at­ļau­ju re­di­ģēt un pre­ci­zēt vi­ņa sim­bo­lus, ta­ču tad no­lē­ma ra­dīt pats sa­vu – pil­nī­gā­ku un uni­ver­sā­lā­ku sim­bo­lu sis­tē­mu.

Par sa­bi­āņu sim­bo­liem Džonss sa­vu sis­tē­mu no­sau­ca pēc kā­das mis­tis­kas sa­bi­āņu brā­lī­bas, kas it kā esot past­āvē­ju­si se­na­jā Di­vu­pē un no­dar­bo­ju­sies ar okul­tām zi­nī­bām. Vē­lāk arī sa­vu as­tro­lo­ģi­jas sko­lu Džonss no­dē­vē­ja par Sa­bi­āņu asam­ble­ju.

Pirms sa­dar­bī­bas ar El­si­ju Marks bi­ja eks­pe­ri­men­tē­jis ar ci­tu gaiš­re­ģi – kā­du Zo Vel­su, ta­ču Zo re­dzē­ju­mi iz­rā­dī­jās pār­lie­ku daudz­vār­dī­gi un iz­plū­du­ši. El­si­ja in­va­li­di­tā­tes dēļ lie­lā­ko tie­su dzī­ves bi­ja pa­va­dī­ju­si slim­nī­cās vai mā­jās četr­ās sie­nās, un, ie­spē­jams, tā­pēc vi­ņas re­dzē­ju­mi bi­ja kon­krē­tā­ki, la­ko­nis­kā­ki – tie­ši tas, kas šķi­ta ne­pie­cie­šams Džon­sam.

Par pa­šu sim­bo­lu tap­ša­nas pro­ce­su Džonss vē­lāk rak­stī­ja: «Va­ja­dzē­ja at­rast vie­tu, kas bū­tu ēr­ta El­si­jai, caur ku­ras ap­zi­ņu va­ja­dzē­ja iz­plūst 360 da­žā­diem zo­di­akā­lo pa­kāp­ju tē­liem. Šiem tē­liem jeb si­tu­āci­jām va­ja­dzē­ja būt sais­tī­tiem ar mūs­die­nu ik­die­nas dzī­ves re­āli­jām (..) tā es at­ra­du vie­tu Bal­bo­a par­kā San­dje­go, kur nost no dzī­vās ie­lu sa­tik­smes, ko­ku pa­ēnā at­ra­dās plašs zā­liens. Mū­su uz­de­vu­mam va­ja­dzē­ja tikt iz­pil­dī­tam vie­nā pie­gā­jie­nā, bez pār­trau­ku­ma, bez sve­šu ie­tek­mju ie­spai­da.»

Marks no­gā­dā­ja El­si­ju ša­jā vie­tā ar sa­vu au­to­ma­šī­nu, ku­rā arī no­ti­ka se­anss. Pirms tam Marks bi­ja rū­pī­gi sa­ga­ta­vo­jis 360 bal­tas 3x5 col­lu iz­mē­ra pa­pī­ra kar­tī­tes – kat­ram zo­di­aka grā­dam sa­vu. Uz kat­ras kar­tī­tes vie­nā pus­ē bi­ja uz­rak­stīts zo­di­aka zī­mes no­sau­kums un grā­da nu­murs – pie­mē­ram, 3 Auns. Lai El­si­ja va­rē­tu ne­daudz at­pūs­ties, ti­ka no­lemts dar­bu sa­da­līt 4 se­si­jās – kat­rā no tām iz­ejot cau­ri 90 grā­du sim­bo­liem. Kar­tī­tes ti­ka no­vie­to­tas El­si­jas priekš­ā ar grā­da nu­mu­ru un zī­mes no­sau­ku­mu uz le­ju, lai El­si­ja ne­va­rē­tu tos re­dzēt. El­si­ja vi­zu­ali­zē­ja at­tē­lu, kas vi­ņai aso­ci­ējās ar kat­ru no šīm kar­tī­tēm – res­pek­tī­vi, vi­ņa ne­zi­nā­ja, par ku­ru no zo­di­aka grā­diem ir ru­na. Kar­tī­tes ie­priekš ti­ka sa­jauk­tas, un Marks no­vie­to­ja tās El­si­jas priekš­ā ne­jau­šā se­cī­bā – arī pats Marks ne­zi­nā­ja, par ku­ru no grā­diem ir ru­na. Kat­ram grā­dam – kar­tī­tei – El­si­ja de­va īsu ap­rak­stu vie­nā di­vos tei­ku­mos, ko Marks pie­rak­stī­ja. Pirm­ā se­si­ja ri­tē­ja ap­tu­ve­ni di­vas stun­das, tad se­ko­ja īss pār­trau­kums un nā­ka­mie 90 grā­di. Tā­dā vei­dā vi­ņi «ap­rak­stī­ja» vi­sus 360 zo­di­aka ap­ļa grā­dus.

Re­dzē­ju­mu struk­tū­ra

Pēc šā vei­ku­ma Marks pār­lū­ko­ja sa­rak­stī­to un nā­ca pie se­ci­nā­ju­ma, ka El­si­jas re­dzē­ju­mos ek­sis­tē sa­va vei­da struk­tū­ra. Pirm­kārt, viņš ie­vē­ro­ja, ka grā­du sim­bo­los at­kār­to­jas no­teik­ti tē­li – put­ni, sie­vie­tes (jaun­as, ve­cas, grūt­nie­ces, sie­vie­tes ar bēr­nu), vēt­ra, mā­ko­ņi, klin­tis, jū­ra, in­di­āņi u.c. Otr­kārt, viņš pa­ma­nī­ja, ka da­žā­du zo­di­aka zīm­ju, pie­mē­ram, tre­šie grā­di ir sa­vā star­pā rad­nie­cī­gi – var ru­nāt par tre­šo, ce­tur­to utt. grā­du sis­tē­mām.

Vē­lāk vi­ņi ar El­si­ju sa­vus grā­du ap­rak­stus ne­daudz re­di­ģē­ja, lai tie bū­tu vēl kon­krē­tā­ki un la­bāk uz­tve­ra­mi, ta­ču pa­mats to­mēr bi­ja šis pir­mais, 1925. ga­da re­dzē­jums. Pirm­ie šos sim­bo­lus sā­ka lie­tot Džon­sa skol­nie­ki, un 1931. ga­dā Džonss tos iz­de­va bro­šū­rā. Džon­sa sim­bo­lu sis­tē­ma iz­pel­nī­jās ame­ri­kā­ņu «New Age» as­tro­lo­ģi­jas pa­mat­li­cē­ja as­tro­lo­ga Dei­na Rad­je­ra ie­vē­rī­bu – šis as­tro­logs sa­vā mā­cī­bā cen­tās sa­taus­tīt as­tro­lo­ģi­jas un psiho­ana­lī­zes saik­ni un bi­ja Kar­la Gus­ta­va Jun­ga ar­he­ti­pis­kās psiho­ana­lī­zes ide­ju se­ko­tājs. Pa­tei­co­ties Dei­nam Rad­je­ram, sim­bo­li kļu­va pla­ši pa­zīs­ta­mi ta­jā ASV as­tro­lo­gu vi­dē, ku­ri aiz­rā­vās ar as­trop­si­ho­lo­ģi­ju un «New Age» mā­cī­bām. Deins Rad­jers sa­bi­āņu sim­bo­liem vel­tī­jis vie­nu no sa­vām grā­ma­tām – «As­tro­lo­ģis­kā man­da­la – trans­for­mā­ci­ju cikls un tā 360 sim­bo­lis­kās fā­zes» («An As­tro­lo­gi­cal Man­da­la: The Cycle of Trans­for­ma­ti­ons and Its 360 Symbolic Pha­ses»).

No Ka­li­for­ni­jas ik­die­nas līdz an­tī­kiem mī­tiem

Kā rak­stī­ja pats Džonss, El­si­jas no­re­dzē­ta­jiem sim­bo­liem ir da­žā­da iz­cel­sme. Dau­dzi no tiem sais­tī­ti ar El­si­jas pa­šas dzī­ves pie­re­dzi – ik­die­nas si­tu­āci­jām 20. gad­sim­ta sā­ku­ma Ka­li­for­ni­jā, kur krus­to­jas an­glo­sak­šu, spā­ņu-mek­si­kā­ņu un in­di­āņu kul­tū­ras ie­tek­mes. Sa­vu­kārt ci­tiem sim­bo­liem ir saik­ne ar an­tī­kās pa­sau­les mī­tiem – pie­mē­ram, 0 grā­di Aunā at­pa­zīs­tam no jū­ras pu­tām iz­kā­pu­šo Af­ro­dī­ti. Vēl tre­šā sim­bo­lu gru­pa sais­tī­ta ar al­ķī­mi­ķu sim­bo­lis­ka­jiem tē­liem – pie­mē­ram, 4 grā­di Aunā pa­rā­dās «trij­stū­ris ar spār­niem» – tas ir sens al­ķī­mi­ķu sim­bols, kas ap­zī­mē pēk­šņu augst­ākās die­viš­ķās ener­ģi­jas, pro­vi­den­ces pa­rā­dī­ša­nos.

Sa­bi­āņu sim­bo­li­kā īpa­ši sva­rī­ga ir de­bes­pu­šu, skait­ļu un četr­u sti­hi­ju – Ūdens, Ze­mes, Gai­sa un Uguns – sim­bo­li­ka. Ar ūde­ni sais­tī­tie tē­li ir jū­ra, oke­āns, jū­ras dzīv­nie­ki – šie tē­li sim­bo­li­zē ira­ci­onā­lo, ko­lek­tī­vo zem­ap­zi­ņu, vi­su to, ko as­tro­lo­ģi­jā pie­ņemts sais­tīt ar Nep­tū­na ener­ģi­jām. Ūdens ir sie­viš­ķī­ba, emo­ci­ona­li­tā­te, plūs­ta­mī­ba, mai­nī­ba, bez­for­mī­ba, sap­ņi, dzī­vī­bas šū­pu­lis. Te ir arī Mē­ness, mē­ness­gais­ma. Ze­me – klin­tis, kan­jo­ni, ēkas, tu­ne­ļi, māls, u.c. tē­li – sa­vu­kārt ir ra­ci­onā­lais, vī­riš­ķais, stin­grais, «sa­tur­nis­kais» pa­mats, ie­ro­be­žo­ju­mi, for­ma, no­mods. In­te­re­sants tēls sa­bi­āņu sim­bo­li­kā ir plud­ma­le (pa­rā­dās vai­rā­ku grā­du ap­rak­stos) – tā ir vie­ta, kur sa­sto­pas ūdens un ze­mes sti­hi­jas, sap­ņu pa­sau­le un no­mods, ro­bež­zo­na. Uguns sti­hi­jas tē­li ir uguns­ku­ri, lam­pas, sve­ces lies­ma. Gaiss – put­ni, vējš, de­be­sis, mā­ko­ņi, lid­ma­šī­nas. Sva­rī­gi pie­vērst uz­ma­nī­bu, cik da­žā­di sa­bi­āņu sim­bo­li­kā pa­rā­dās sie­vie­šu tē­li. Sie­vie­te kā tā­da sim­bo­li­zē sie­viš­ķo, in­tui­tī­vo sā­kot­ni, in­tro­ver­to, «iņ» ener­ģi­ju, sa­vu­kārt vī­rie­šu tē­li – ra­ci­onā­lo, dar­bī­go sā­kot­ni, eks­tra­ver­to. Sva­rī­ga no­zī­me ir arī et­nis­ka­jai pie­de­rī­bai. In­di­āņi – tā ir me­žo­nī­ga, se­na, ar da­bu un zem­i sais­tī­ta pir­mat­nē­ja ener­ģi­ja, kas aso­ci­ējas ar ma­ģi­ju, ša­ma­nis­mu. Ķī­nie­ši – no­slē­pu­mai­ni sve­šas un se­nas kul­tū­ras ne­sē­ji, «ķī­nie­šu ābe­ce», imig­ran­ti sve­šā vi­dē, kas spies­ti daudz strā­dāt un pa­ras­ti tā­dus dar­bus, ku­rus ne­vē­las da­rīt pri­vi­le­ģē­tie bal­tie ie­dzī­vo­tā­ji. Ša­jā sa­ka­rā, tā­pat arī at­tie­cī­bā uz grā­diem, kur mi­nē­ti tumš­ādai­nie, jā­at­ce­ras, ka 20. gs. sā­ku­mā ASV jo­pro­jām val­dī­ja iz­teik­ta ra­su seg­re­gā­ci­ja un aina, kur da­žā­du ādas krā­su bēr­ni jaut­ri ro­ta­ļā­jas ko­pā (3 grā­di Jau­na­vā), ne­būt ne­bi­ja paš­sap­ro­ta­ma.

De­bes­pu­šu sim­bo­li­ka vi­su­mā at­bilst tra­di­ci­onā­la­jiem Rie­tu­mu kul­tū­ras priekš­sta­tiem – zie­me­ļi kā no­slē­pu­mai­na nā­ves un auk­stu­ma pa­sau­le, «tuk­šu­mi», Die­va pus­e; aus­tru­mi – pus­e, no ku­rie­nes pa­rā­dās jauns rīts un Sau­le, jaun­a dzī­vī­ba, jauns sā­kums. Dien­vi­di – Sau­les sil­tums, gais­ma, dzī­vī­ba, ra­ci­onā­lais, ap­zi­ņa. Rie­tu­mi – nā­ve, aizie­ša­na, ira­ci­onā­lais, mij­krēs­lis. Sva­rī­ga no­zī­me ir arī krei­sās un la­bās pus­es tē­liem – «krei­sais» ir ira­ci­onā­lais, bet «la­bais» – ra­ci­onā­lais, ap­zi­nā­tais. Sav­rups un in­te­re­sants tēls ir tau­riņš – trans­for­mā­ci­ja, pār­dzim­ša­na, ne­mir­stī­gā dvē­se­le, gai­sa sti­hi­ja.

Vis­la­bāk iz­tē­lo­ties sa­bi­āņu sim­bo­lus vi­zu­āli, kā ki­no kad­rus vai glez­nas, cen­šo­ties sa­just, ko tie mums vēs­ta. Lai gan sim­bo­lu va­lo­da ir me­ta­fo­ris­ka, sa­bi­āņu ma­ģi­ja un jau­kums slēp­jas ap­stāk­lī, ka daž­kārt (pie­mē­ram, 13 grā­di Skor­pi­onā – «Tele­fo­nists uz­stā­da jaun­u sa­ka­ru lī­ni­ju») tie mēdz arī pa­vi­sam bur­tis­ki īs­te­no­ties taus­tā­ma­jā re­ali­tā­tē.

Kā ar tiem strā­dāt un ko da­rīt

Cik zi­nāms, Lat­vi­jā ar tiem šo­brīd ne­strā­dā ne­viens no ser­ti­fi­cē­ta­jiem as­tro­lo­giem, lai gan ir vai­rā­ki as­tro­lo­ģi­jas in­te­re­sen­ti un stu­den­ti, kas pār­zi­na to lie­to­ju­mu. 1997. ga­dā as­tro­logs Ar­tūrs Al­siņš sa­viem mā­cek­ļiem mā­cī­ja arī šo sim­bo­lu sis­tē­mu.

Viens no vei­diem, kā ie­pa­zīt sa­bi­āņu sim­bo­lus «dar­bī­bā», ir se­kot tran­zī­to pla­nē­tu gai­tai cau­ri zo­di­aka grā­diem. Vis­vien­kār­šāk, pro­tams, ir se­kot Mē­ness gai­tai, jo tas ir vi­sāt­rā­kā no pla­nē­tām – vie­nu zo­di­aka grā­du tas šķēr­so ap­tu­ve­ni di­vās stun­dās. Ie­spē­jams, vi­sai drīz pa­ma­nī­siet, ka līdz ar Mē­ness ie­ie­ša­nu ci­tā grā­dā ne­tve­ra­mi mai­nās emo­ci­onā­lais fons, no­ska­ņo­jums. Pro­tams, priekš­plā­nā al­laž būs Mē­ness as­pek­ti ar pā­rē­jām tran­zī­ta­jām pla­nē­tām. Cits veids ir na­tā­lo kar­šu iz­pē­te, lie­to­jot sa­bi­āņu grā­du sis­tē­mu. Kā­dā grā­dā in­di­vi­du­āla­jā as­tro­lo­ģis­ka­jā kar­tē at­ro­das Sau­le? Kā­dā – Mē­ness? Sa­vu­kārt cil­vē­ka dzī­ves gai­tu bie­ži vien la­bi ilus­trē prog­re­sī­vā Mē­ness vir­zī­ba cau­ri grā­diem.

Sa­bi­āņu sim­bo­li vai­rāk pie­mē­ro­ti per­so­nī­bas ana­lī­zei, as­trop­si­ho­lo­ģis­kiem per­so­nī­bas pē­tī­ju­miem, ma­zāk – prog­no­zē­jot kā­das no­ri­ses. Lai gan – in­te­re­san­tas sa­kri­tī­bas pa­rā­dās arī šeit. Pie­mē­ram, ce­tur­to grā­du sis­tē­ma tiek uz­ska­tī­ta par gal­ve­na­jiem ka­tas­tro­fu grā­diem (tā­di, gan ma­zā­kā mē­rā, ir arī 24. grā­di), no ku­riem pats «ka­tas­tro­fā­lā­kais» skai­tās 4 grā­di Vē­zī. Bē­dī­gi sla­ve­nais prā­mis «Es­to­ni­a» sā­ka grimt plkst. 1.04 1994. ga­da 28. sep­tem­bra nak­tī, kad Mē­ness ie­gā­ja Vē­zī 4. grā­dā, vei­do­jot kvad­rā­tu ar Sau­li 4. grā­dā Sva­ros. Pro­tams, tā brī­ža kar­tē pa­rā­dās arī ci­ti spē­cī­gi ka­tas­tro­fu ris­ka fak­to­ri – sa­sprin­gtas kom­bi­nā­ci­jas ir Mar­sam, kurš tur­klāt at­ra­dās 12. mā­jā (no­slē­pums, pa­zu­ša­na!), ta­ču Mē­ness un Sau­les no­vie­to­jums ša­jā ga­dī­ju­mā dar­bo­jās kā pa­lai­dēj­me­hā­nisms.

Starp ci­tu, sa­bi­āņu sim­bo­li nav vie­nī­gā šā­da vei­da sis­tē­ma. Mūs­die­nās zi­nā­ma arī po­ļu eb­re­ju iz­cel­smes okul­tis­ta un as­tro­lo­ga Iz­ido­ra Koz­min­ska sim­bo­lu sis­tē­ma kat­ram zo­di­aka grā­dam. Koz­min­sku ģi­me­ne Eiro­pas kon­ti­nen­tu bi­ja at­stā­ju­si da­žus ga­dus pirms Isi­do­ra dzim­ša­nas un pār­cē­lu­sies uz Aus­trā­li­ju. 1870. ga­dā dzi­mu­šais Koz­min­skis sa­vus sim­bo­lus iz­vei­do­ja pirms Pirm­ā pa­sau­les ka­ra – tie ti­ka pub­li­cē­ti 1917. ga­dā, ta­ču jo­pro­jām ir daudz ma­zāk pa­zīs­ta­mi ne­kā sa­bi­āņu sis­tē­ma. Vai Džonss par Koz­min­ska mek­lē­ju­miem zi­nā­ja? Ie­spē­jams, lai gan tie­šu ap­stip­ri­nā­ju­mu nav.

! Pub­li­kā­ci­jas tur­pi­nā­ju­mu ar kon­krē­tiem zo­di­aka ap­ļa grā­du skaid­ro­ju­miem la­siet nā­ka­ma­jā – augus­ta «Prak­tis­kās As­tro­lo­ģi­jas» nu­mu­rā!

__

* Te­oso­fi­ja – mo­der­nās psiho­lo­ģi­jas, zi­nāt­nes, māk­slas, pe­da­go­ģi­jas, eko­no­mi­kas un po­li­ti­kas sin­tē­ze, ka sa­vi­jas arī ar okul­tis­mu, mis­ti­ku, ezo­tē­ri­ku. 1875. ga­dā He­lē­na Bla­vat­ska un ame­ri­kā­ņu pul­kve­dis Hen­rijs Ol­kots Ņu­jor­kā no­di­bi­nā­ja Te­oso­fi­jas bied­rī­bu. Tās mēr­ķis bi­ja sa­ga­ta­vot Rie­tu­mu pa­sau­li Jaun­ā laik­me­ta sā­ku­mam.

Horoskopi

Karstās šokolādes malkošanas zem siltās, omulīgās segas sezona beidzot ir klāt, un visi ziemas mīļotāji var justies vienādi. Ziemas sezona ikvienam sniedz ļoti dīvainu komforta sajūtu, jo viņi var omulīgi pavadīt laiku iekštelpās, skatoties brīvdienu filmas un ērti iejūtoties zem silta pleda.

Svarīgākais