Bez mums ierastās 12 zodiaka zīmju sistēmas ir arī cits veids, kā tulkot debess sfēras dalījumu. Var piešķirt savu īpašu apzīmējumu katram atsevišķajam zodiaka apļa grādam (kopā to ir 360 – katra no 12 zodiaka zīmēm sastāv no 30 grādiem). Šādas sistēmas dažos astroloģijas novirzienos ir pastāvējušas jau kopš viduslaikiem, bet šobrīd vispopulārākā no astroloģisko grādu simbolu sistēmām ir sabiāņu simbolu sistēma. Šajā publikācijā sabiāņu simboli latviski tiek tulkoti pirmo reizi.
Sabiāņu simbolus 1925. gadā radīja amerikāņu astrologs Marks Edmunds Džonss sadarbībā ar gaišreģi un spiritistu mediju Elsiju Vīleri. Sistēma «neatceļ» tradicionālo zodiaka tulkojumu, bet sniedz iespēju aplūkot planētu izvietojumu zīmēs smalkāk un niansētāk, piešķirot iespējamām interpretācijām papildu dziļumu. Sabiāņu simboli pārsvarā tiek lietoti astropsiholoģijā, mazāk – prognostikā.
Katrs grāda simbols jeb tēls sastāv no īsa apraksta vienā vai divos teikumos. Simboli nav jāuztver burtiskā nozīmē, bet gan kā asociatīvs tēls, līdzīgi kā tas ir dzejā.
Džonss – kinoscenārists, okultists, astrologs
Nākamais sabiāņu astroloģijas izveidotājs dzimis 1888. gadā Sentluisā Misūri štatā, vēlāk ģimene pārcēlusies uz Čikāgu, kur Marks gājis skolā. Jau bērnībā zēns izrādījis interesi par pasaules uzbūves noslēpumiem, un jo īpaši viņam paticis veidot un pētīt dažādas struktūras – piemēram, viņš mājās izveidojis sarežģītu rotaļu dzelzceļa sistēmu ar sliedēm un luksoforiem. 1908. gadā jaunais Marks, inženierzinātņu studijas tā arī nebeidzis, sāk strādāt Pullmana dzelzceļa kompānijā, un dažādos ar dzelzceļu saistītos uzņēmumos viņš darbojas līdz pat 1911. gadam, kad par viņa aicinājumu kļūst... scenāriju rakstīšana strauji uzplaukstošās kino industrijas vajadzībām. Viņa pirmais mākslas filmas scenārijs tiek noraidīts, taču jaunietis ir neatlaidīgs, un 1912. gadā viņa rakstudarbs ar nosaukumu «Krēsla» («Twilight») tiek pārdots par 20 dolāriem. Seko aptuveni desmit gadus ilga visai sekmīga scenārista karjera. Marks atstāj darbu dzelzceļā, pārceļas un Ņujorku, kas tajā laikā – Holivudas spozmes laiks vēl nebija sācies – bija kino industrijas galvaspilsēta, un pievēršas tikai rakstīšanai. Šajā laikā arī sākas Marka interese par okultismu un tolaik ASV ļoti populāro spiritisma jeb spirituālistu kustību. Marks sāk arī studēt astroloģiju. Pirmā pasaules kara laikā Marks tiek iesaukts armijā, taču aktīvajā karadarbībā piedalīties viņam neiznāk – dienesta laiku viņš pavada turpat ASV, rediģējot militārās nometnes avīzi. Pēc kara Marks atgriežas pie rakstīšanas, taču šī nodarbe vairs nenes radošo gandarījumu. 1922. gads iezīmē pavērsienu Džonsa dzīvē – būdams neapmierināts arī ar «parasto», proti, tradicionālo Rietumu astroloģiju, viņš meklē jaunus ceļus. Džonss mēģina saistīt astroloģiju ar kabalu, teosofiju un Rietumu ezotērisko tradīciju – viduslaiku alķīmiju. Viņš pievēršas viduslaiku kabalistu tekstu studijām, atrodot tajā iedvesmas avotu savai astroloģijas skolai. Džonsam šķita svarīgi ne tik daudz astroloģijas prognostiskie aspekti, cik astroloģija kā cilvēka personības pašizziņas un attīstības instruments. Marks Edmunds Džonss uzskatāms par vienu no astropsiholoģijas aizsācējiem. Pats viņš savus meklējumus apraksta kā «prāta un sirds, poēzijas un filozofijas» apvienojumu. 1923. gadā Džonss Sandjego Kalifornijā nodibina savu astroloģijas skolu un pieņem studentus.
Vēlāk, 1930. gados, Džonss iegūst zinātņu grādus arī filosofijā un teoloģijā. Viņš nodzīvo ilgu un ražīgu mūžu, līdz pat pēdējam brīdim aktīvi strādājot. Džonss raksta, pasniedz lekcijas un popularizē savu skatījumu uz astroloģiju. No šīs pasaules Marks Edmunds Džonss aizgājis 1980. gadā 92 gadu vecumā.
Gaišreģe Elsija un simboli
Stāsts par sabiāņu simboliem sākas 1923. gadā, kad par vienu no Džonsa skolniecēm kļūst Elsija Vīlere. Elsija ir neparasta sieviete – apveltīta ar spožu prātu un medija spējām, taču smaga hroniska slimība – artrīts – kopš triju gadu vecuma spieda viņu atrasties ratiņkrēslā.
Dzimusi 1887. gada 3. septembrī Ilinoisā ASV; par viņas bērnību un jaunību ziņu maz, izņemot to, ka 1920. gada tautas skaitīšanas reģistros Elsijas vārds atrodams Sentluisas nedziedināmi slimo patversmes sarakstos. 1921. vai 1922. gadā Elsija pārcēlusies uz Sandjego, kur dzīvoja pie sava onkuļa Frenka Bakstera. Par jaunās sievietes maizes darbu kļūst zīlēšana un spiritistu medija prakse, taču dienišķais «vai viņš mani mīl» un «vai dabūšu darbu» Elsijai šķiet par garlaicīgu. Viņa sāk apmeklēt Džonsa astrologu skolas lekcijas, un drīz pēc tam abi kopā sāka darbu pie sabiāņu simbolu sistēmas izveides.
Elsija nekad nav bijusi precējusies, viņai nav bērnu. Mirusi 51 gada vecumā Sandjego 1938. gada 26. novembrī.
Speciālu simbolu lietošana katram zodiaka apļa grādam ir bijusi zināma jau viduslaikos, kad astroloģija bija cieši saistīta ar alķīmiju – abas būtībā lietoja vienu un to pašu metaforiski simbolisko tēlu sistēmu – valodu. Pamazām alķīmija pārtapa mūsdienu ķīmijas zinātnē, atmezdama senos simbolus un tēlus, savukārt astroloģija saglabāja daļu senā simbolisma.
1920. gadu sākumā Džonss bija sācis interesēties par tā saucamajiem «Charubel» simboliem – astroloģisko grādu simbolu apkopojumu, ko bija sastādījis velsiešu mistiķis un astrologs Džons Tomass, kurš savus rakstus parakstīja ar pseidonīmu Charubel. Tomass bija šo sistēmu sācis lietot natālo karšu rektifikācijā – proti, precīza ascendenta grāda noskaidrošanā. «Charubel» simboli bija pirmoreiz publicēti 1898. gadā. Vispirms Marks bija domājis lūgt Džona Tomasa atļauju rediģēt un precizēt viņa simbolus, taču tad nolēma radīt pats savu – pilnīgāku un universālāku simbolu sistēmu.
Par sabiāņu simboliem Džonss savu sistēmu nosauca pēc kādas mistiskas sabiāņu brālības, kas it kā esot pastāvējusi senajā Divupē un nodarbojusies ar okultām zinībām. Vēlāk arī savu astroloģijas skolu Džonss nodēvēja par Sabiāņu asambleju.
Pirms sadarbības ar Elsiju Marks bija eksperimentējis ar citu gaišreģi – kādu Zo Velsu, taču Zo redzējumi izrādījās pārlieku daudzvārdīgi un izplūduši. Elsija invaliditātes dēļ lielāko tiesu dzīves bija pavadījusi slimnīcās vai mājās četrās sienās, un, iespējams, tāpēc viņas redzējumi bija konkrētāki, lakoniskāki – tieši tas, kas šķita nepieciešams Džonsam.
Par pašu simbolu tapšanas procesu Džonss vēlāk rakstīja: «Vajadzēja atrast vietu, kas būtu ērta Elsijai, caur kuras apziņu vajadzēja izplūst 360 dažādiem zodiakālo pakāpju tēliem. Šiem tēliem jeb situācijām vajadzēja būt saistītiem ar mūsdienu ikdienas dzīves reālijām (..) tā es atradu vietu Balboa parkā Sandjego, kur nost no dzīvās ielu satiksmes, koku paēnā atradās plašs zāliens. Mūsu uzdevumam vajadzēja tikt izpildītam vienā piegājienā, bez pārtraukuma, bez svešu ietekmju iespaida.»
Marks nogādāja Elsiju šajā vietā ar savu automašīnu, kurā arī notika seanss. Pirms tam Marks bija rūpīgi sagatavojis 360 baltas 3x5 collu izmēra papīra kartītes – katram zodiaka grādam savu. Uz katras kartītes vienā pusē bija uzrakstīts zodiaka zīmes nosaukums un grāda numurs – piemēram, 3 Auns. Lai Elsija varētu nedaudz atpūsties, tika nolemts darbu sadalīt 4 sesijās – katrā no tām izejot cauri 90 grādu simboliem. Kartītes tika novietotas Elsijas priekšā ar grāda numuru un zīmes nosaukumu uz leju, lai Elsija nevarētu tos redzēt. Elsija vizualizēja attēlu, kas viņai asociējās ar katru no šīm kartītēm – respektīvi, viņa nezināja, par kuru no zodiaka grādiem ir runa. Kartītes iepriekš tika sajauktas, un Marks novietoja tās Elsijas priekšā nejaušā secībā – arī pats Marks nezināja, par kuru no grādiem ir runa. Katram grādam – kartītei – Elsija deva īsu aprakstu vienā divos teikumos, ko Marks pierakstīja. Pirmā sesija ritēja aptuveni divas stundas, tad sekoja īss pārtraukums un nākamie 90 grādi. Tādā veidā viņi «aprakstīja» visus 360 zodiaka apļa grādus.
Redzējumu struktūra
Pēc šā veikuma Marks pārlūkoja sarakstīto un nāca pie secinājuma, ka Elsijas redzējumos eksistē sava veida struktūra. Pirmkārt, viņš ievēroja, ka grādu simbolos atkārtojas noteikti tēli – putni, sievietes (jaunas, vecas, grūtnieces, sievietes ar bērnu), vētra, mākoņi, klintis, jūra, indiāņi u.c. Otrkārt, viņš pamanīja, ka dažādu zodiaka zīmju, piemēram, trešie grādi ir savā starpā radniecīgi – var runāt par trešo, ceturto utt. grādu sistēmām.
Vēlāk viņi ar Elsiju savus grādu aprakstus nedaudz rediģēja, lai tie būtu vēl konkrētāki un labāk uztverami, taču pamats tomēr bija šis pirmais, 1925. gada redzējums. Pirmie šos simbolus sāka lietot Džonsa skolnieki, un 1931. gadā Džonss tos izdeva brošūrā. Džonsa simbolu sistēma izpelnījās amerikāņu «New Age» astroloģijas pamatlicēja astrologa Deina Radjera ievērību – šis astrologs savā mācībā centās sataustīt astroloģijas un psihoanalīzes saikni un bija Karla Gustava Junga arhetipiskās psihoanalīzes ideju sekotājs. Pateicoties Deinam Radjeram, simboli kļuva plaši pazīstami tajā ASV astrologu vidē, kuri aizrāvās ar astropsiholoģiju un «New Age» mācībām. Deins Radjers sabiāņu simboliem veltījis vienu no savām grāmatām – «Astroloģiskā mandala – transformāciju cikls un tā 360 simboliskās fāzes» («An Astrological Mandala: The Cycle of Transformations and Its 360 Symbolic Phases»).
No Kalifornijas ikdienas līdz antīkiem mītiem
Kā rakstīja pats Džonss, Elsijas noredzētajiem simboliem ir dažāda izcelsme. Daudzi no tiem saistīti ar Elsijas pašas dzīves pieredzi – ikdienas situācijām 20. gadsimta sākuma Kalifornijā, kur krustojas anglosakšu, spāņu-meksikāņu un indiāņu kultūras ietekmes. Savukārt citiem simboliem ir saikne ar antīkās pasaules mītiem – piemēram, 0 grādi Aunā atpazīstam no jūras putām izkāpušo Afrodīti. Vēl trešā simbolu grupa saistīta ar alķīmiķu simboliskajiem tēliem – piemēram, 4 grādi Aunā parādās «trijstūris ar spārniem» – tas ir sens alķīmiķu simbols, kas apzīmē pēkšņu augstākās dievišķās enerģijas, providences parādīšanos.
Sabiāņu simbolikā īpaši svarīga ir debespušu, skaitļu un četru stihiju – Ūdens, Zemes, Gaisa un Uguns – simbolika. Ar ūdeni saistītie tēli ir jūra, okeāns, jūras dzīvnieki – šie tēli simbolizē iracionālo, kolektīvo zemapziņu, visu to, ko astroloģijā pieņemts saistīt ar Neptūna enerģijām. Ūdens ir sievišķība, emocionalitāte, plūstamība, mainība, bezformība, sapņi, dzīvības šūpulis. Te ir arī Mēness, mēnessgaisma. Zeme – klintis, kanjoni, ēkas, tuneļi, māls, u.c. tēli – savukārt ir racionālais, vīrišķais, stingrais, «saturniskais» pamats, ierobežojumi, forma, nomods. Interesants tēls sabiāņu simbolikā ir pludmale (parādās vairāku grādu aprakstos) – tā ir vieta, kur sastopas ūdens un zemes stihijas, sapņu pasaule un nomods, robežzona. Uguns stihijas tēli ir ugunskuri, lampas, sveces liesma. Gaiss – putni, vējš, debesis, mākoņi, lidmašīnas. Svarīgi pievērst uzmanību, cik dažādi sabiāņu simbolikā parādās sieviešu tēli. Sieviete kā tāda simbolizē sievišķo, intuitīvo sākotni, introverto, «iņ» enerģiju, savukārt vīriešu tēli – racionālo, darbīgo sākotni, ekstraverto. Svarīga nozīme ir arī etniskajai piederībai. Indiāņi – tā ir mežonīga, sena, ar dabu un zemi saistīta pirmatnēja enerģija, kas asociējas ar maģiju, šamanismu. Ķīnieši – noslēpumaini svešas un senas kultūras nesēji, «ķīniešu ābece», imigranti svešā vidē, kas spiesti daudz strādāt un parasti tādus darbus, kurus nevēlas darīt privileģētie baltie iedzīvotāji. Šajā sakarā, tāpat arī attiecībā uz grādiem, kur minēti tumšādainie, jāatceras, ka 20. gs. sākumā ASV joprojām valdīja izteikta rasu segregācija un aina, kur dažādu ādas krāsu bērni jautri rotaļājas kopā (3 grādi Jaunavā), nebūt nebija pašsaprotama.
Debespušu simbolika visumā atbilst tradicionālajiem Rietumu kultūras priekšstatiem – ziemeļi kā noslēpumaina nāves un aukstuma pasaule, «tukšumi», Dieva puse; austrumi – puse, no kurienes parādās jauns rīts un Saule, jauna dzīvība, jauns sākums. Dienvidi – Saules siltums, gaisma, dzīvība, racionālais, apziņa. Rietumi – nāve, aiziešana, iracionālais, mijkrēslis. Svarīga nozīme ir arī kreisās un labās puses tēliem – «kreisais» ir iracionālais, bet «labais» – racionālais, apzinātais. Savrups un interesants tēls ir tauriņš – transformācija, pārdzimšana, nemirstīgā dvēsele, gaisa stihija.
Vislabāk iztēloties sabiāņu simbolus vizuāli, kā kino kadrus vai gleznas, cenšoties sajust, ko tie mums vēsta. Lai gan simbolu valoda ir metaforiska, sabiāņu maģija un jaukums slēpjas apstāklī, ka dažkārt (piemēram, 13 grādi Skorpionā – «Telefonists uzstāda jaunu sakaru līniju») tie mēdz arī pavisam burtiski īstenoties taustāmajā realitātē.
Kā ar tiem strādāt un ko darīt
Cik zināms, Latvijā ar tiem šobrīd nestrādā neviens no sertificētajiem astrologiem, lai gan ir vairāki astroloģijas interesenti un studenti, kas pārzina to lietojumu. 1997. gadā astrologs Artūrs Alsiņš saviem mācekļiem mācīja arī šo simbolu sistēmu.
Viens no veidiem, kā iepazīt sabiāņu simbolus «darbībā», ir sekot tranzīto planētu gaitai cauri zodiaka grādiem. Visvienkāršāk, protams, ir sekot Mēness gaitai, jo tas ir visātrākā no planētām – vienu zodiaka grādu tas šķērso aptuveni divās stundās. Iespējams, visai drīz pamanīsiet, ka līdz ar Mēness ieiešanu citā grādā netverami mainās emocionālais fons, noskaņojums. Protams, priekšplānā allaž būs Mēness aspekti ar pārējām tranzītajām planētām. Cits veids ir natālo karšu izpēte, lietojot sabiāņu grādu sistēmu. Kādā grādā individuālajā astroloģiskajā kartē atrodas Saule? Kādā – Mēness? Savukārt cilvēka dzīves gaitu bieži vien labi ilustrē progresīvā Mēness virzība cauri grādiem.
Sabiāņu simboli vairāk piemēroti personības analīzei, astropsiholoģiskiem personības pētījumiem, mazāk – prognozējot kādas norises. Lai gan – interesantas sakritības parādās arī šeit. Piemēram, ceturto grādu sistēma tiek uzskatīta par galvenajiem katastrofu grādiem (tādi, gan mazākā mērā, ir arī 24. grādi), no kuriem pats «katastrofālākais» skaitās 4 grādi Vēzī. Bēdīgi slavenais prāmis «Estonia» sāka grimt plkst. 1.04 1994. gada 28. septembra naktī, kad Mēness iegāja Vēzī 4. grādā, veidojot kvadrātu ar Sauli 4. grādā Svaros. Protams, tā brīža kartē parādās arī citi spēcīgi katastrofu riska faktori – saspringtas kombinācijas ir Marsam, kurš turklāt atradās 12. mājā (noslēpums, pazušana!), taču Mēness un Saules novietojums šajā gadījumā darbojās kā palaidējmehānisms.
Starp citu, sabiāņu simboli nav vienīgā šāda veida sistēma. Mūsdienās zināma arī poļu ebreju izcelsmes okultista un astrologa Izidora Kozminska simbolu sistēma katram zodiaka grādam. Kozminsku ģimene Eiropas kontinentu bija atstājusi dažus gadus pirms Isidora dzimšanas un pārcēlusies uz Austrāliju. 1870. gadā dzimušais Kozminskis savus simbolus izveidoja pirms Pirmā pasaules kara – tie tika publicēti 1917. gadā, taču joprojām ir daudz mazāk pazīstami nekā sabiāņu sistēma. Vai Džonss par Kozminska meklējumiem zināja? Iespējams, lai gan tiešu apstiprinājumu nav.
! Publikācijas turpinājumu ar konkrētiem zodiaka apļa grādu skaidrojumiem lasiet nākamajā – augusta «Praktiskās Astroloģijas» numurā!
__
* Teosofija – modernās psiholoģijas, zinātnes, mākslas, pedagoģijas, ekonomikas un politikas sintēze, ka savijas arī ar okultismu, mistiku, ezotēriku. 1875. gadā Helēna Blavatska un amerikāņu pulkvedis Henrijs Olkots Ņujorkā nodibināja Teosofijas biedrību. Tās mērķis bija sagatavot Rietumu pasauli Jaunā laikmeta sākumam.