Tā kā atlaižu kuponu tirdzniecība internetā Latvijā ir salīdzinoši jauns bizness, pašreiz spēkā esošā likumdošana skaidri nedefinē, pie kā patērētājam jāvēršas, ja ir vēlme atteikties no kupona vai pieteikt pretenziju.
Sūdzību skaits šajā jomā pieaug un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) šogad kolektīvās iepirkšanās portāliem pievērsīs īpašu uzmanību.
Kolektīvās iepirkšanās ēra Latvijā aizsākās 2010. gada vasaras beigās, kad pirmais šajā jomā darboties sāka portāls KopāLētāk, kuram sekoja projekts PērkamKopā. Neilgi pēc tam, 2010. gada novembrī, durvis vēra portāls AtlaižuKlubs.lv, kas šobrīd ir pārtapis par CityLife.lv un ir kļuvis šā tirgus līderis. Pirmajā trijniekā ierindojas arī Cherry.lv un Zizu.lv
«Pastāv arī daudz mazo portālu, tomēr paredzams, ka ilgtermiņā tie nespēs izdzīvot. Runājot par līderu nākotni – nav gaidāms, ka tuvākajā nākotnē kāds no šiem portāliem pārtrauks cīņu par pircēju uzmanību un kvalitatīviem piedāvājumiem. No šīs sava veida sacensības ieguvējs, protams, būs pircējs, kuram portāli centīsies piedāvāt arvien interesantākus un izdevīgākus piedāvājumus,» Neatkarīgajai stāstīja CityLife.lv
valdes loceklis Māris Strods. Līdz vakardienai Citylife.lv bija veikti 410 863 pirkumi, PērkamKopā – 154 300 pirkumu.
Komisijas maksā pat 100%
Lai gan kolektīvās iepirkšanās filozofija ir iespēja iegādāties preces vai pakalpojumus lētāk tāpēc, ka to dara daudzi cilvēki, šobrīd daļa piedāvājumu ir parasta preču tirdzniecība ar atlaidi. To, cik lielu komisijas maksu atlaižu kuponu tirdzniecības portāli saņem no pārdotajām precēm un pakalpojumiem, M. Strods neatklāja.
«Komisijas maksa nav strikti noteikta – tā var atšķirties atkarībā no vairākiem piedāvājuma faktoriem. Tā kā katra piedāvājuma sagatavošana ir milzu darbs (pārdošanas, mārketinga, dizainera, tekstu autora darbs), cenšamies noteikt adekvātu komisijas maksu – lai tā būtu pieņemama uzņēmumam un lai mums atmaksātos piedāvājumu gatavot. Tā variē no dažiem procentiem līdz pat 100% (gadījumos, kad pircējs pie mums iegādājas tikai Citykarti, ar kuru var iegūt atlaidi, dodoties uz uzņēmumu),» sacīja M. Strods.
Sūdzību skaits aug
Līdz ar kolektīvās iepirkšanās portālu attīstību PTAC saņem arvien vairāk sūdzību par tiem. Pēc PTAC Patērētāju informācijas un komunikācijas daļas vadītājas Sanitas Gertmanes Neatkarīgajai stāstītā, līdz šim ir saņemtas aptuveni 40 sūdzības no patērētājiem. «Pārsvarā cilvēki sūdzas, ka viņiem neļauj realizēt atteikuma tiesības, ka nav norādīta pilnīga informācija par pakalpojumu vai preci, to piedāvājot, tāpat arī – ka solītā atlaide nemaz nav reāla, jo kāds pakalpojums vai prece ir maksājis tikpat, to pērkot arī bez kupona,» sacīja S. Gertmane. Tā kā kolektīvās iepirkšanās portālu popularitāte pieaug, PTAC šogad ir iecerējis tiem pievērst īpašu uzmanību, izvirzot to par prioritāti un realizējot uzraudzības projektus.
Rūgtums svētkos
Ziemassvētku laiks īpaši darbīgs bija arī kolektīvās iepirkšanās portāliem, jo iespēju sarūpēt kārumus svētku galdam vai dāvanas saviem mīļajiem steidza izmantot daudzi Latvijas iedzīvotāji. Četros šādos portālos vienlaikus parādījās piedāvājums sagādāt bērnam prieku par īpašu, katram personiski adresētu vēstuli no Ziemassvētku vecīša, kuru SIA Hanza Post solīja piegādāt pirms Ziemassvētkiem vai pirms Jaungada, ja pasūtījums veikts līdz noteiktam termiņam. Tā izdarīja arī rīdziniece Elza (vārds mainīts), taču viņas bērns tik ļoti gaidīto vēstuli no Ziemassvētku vecīša Ziemassvētkos nesaņēma. «Redzot, kā bērns visu vakaru sēž pie loga un gaida šo īpašo vēstuli, sēdos pie datora un rakstīju epastā vēstuli SIA Hanza Post. Taču ne vēstules, ne atbildes no uzņēmuma nesaņēmu. Pagāja pirmie Ziemassvētki, otrie Ziemassvētki, bērns turpināja gaidīt, bet es stāstīju par aizputinātiem ceļiem no Ziemeļpola, lai gan aiz loga lija lietus.
27. decembrī saņēmu atvainošanās vēstuli no Hanza Post, kurš solīja Ziemassvētku vecīša vēstuli piegādāt tuvākajās dienās. Informāciju par to, ka beidzot vēstule ir gatava un tiks piegādāta, saņēmu 29. decembrī, taču rūgtums joprojām ir par šīs īpašās svētku sajūtas nolaupīšanu manam bērnam, turklāt par diezgan lielu samaksu. Domāju, ka neesmu vienīgā, kas ir vīlusies šajā pakalpojumā,» stāstīja Elza. Viņai ir taisnība, un par to var pārliecināties portālā sudzibas.lv. Arī PTAC atzina, ka ir saņēmis vienu sūdzību par šo konkrēto pakalpojumu.
CityLife, kas bija viens no četriem kolektīvās iepirkšanās portāliem, kas piedāvāja atlaižu kuponu šim pakalpojumam, solīja atmaksāt naudu par nesaņemtām vēstulēm. «Diemžēl neesam pasargāti no tāda gadījuma, kāds izvērtās sadarbībā ar Hanza Post. Uzņēmums, neizvērtējot savu kapacitāti, šādu pašu piedāvājumu ievietoja vairākos kolektīvās iepirkšanās portālos vienlaikus. Šajā gadījumā atbildība ir kolektīva, un arī mēs nevēlamies izvairīties no seku novēršanas,» solīja M. Strods.
Patērētāju tiesības
Līdzīgi kā citos attālinātās iepirkšanās gadījumos, arī izmantojot kolektīvās iepirkšanās portālu pakalpojumus, patērētājam ir tiesības no kupona atteikties 14 dienu laikā, protams, ja tas nav sākts izmantot, skaidroja S. Germane. Savukārt gadījumos, ja patērētājam ir pretenzijas par preces vai pakalpojuma kvalitāti, PTAC iesaka vērsties pie attiecīgās preces pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja. «Ņemot vērā, ka šāds pakalpojums kā kuponu pirkšana/pārdošana ir diezgan jauns, normatīvie akti skaidri nedefinē, pie kā patērētājam jāvēršas, ja ir vēlme atteikties no kupona vai pieteikt pretenziju. Tomēr, ja problēmas ir ar pašu preci vai pakalpojumu (ne kuponu) – par atbilstību līguma noteikumiem jāvēršas pie attiecīgās preces vai pakalpojuma pārdevēja,» skaidroja S. Gertmane.
M. Strods arī uzsvēra, ka ikviena uzņēmuma pienākums ir izsniegt pircējam čeku brīdī, kad kupons tiek apmainīts pret preci vai pakalpojumu, un uz visām precēm attiecas tieši tādi paši garantijas nosacījumi kā gadījumā, ja tās tiek iegādātas veikalā.