Eksperti: Latvijā arvien biežāk pārtiku pērk internetā

© Reuters/Scanpix

Pārtikas e-komercija Latvijā turpina attīstīties – secināts mārketinga aģentūras BSMS aplādes „Tirgziņu Tērzes” 3. epizodē „Iepirkties klātienē vs internetā”.

Pandēmija ir veicinājusi patērētāju pāriešanu uz e-komerciju, un ļoti spilgti tas izpaužas pārtikas produktu kategorijā. 51%1 Latvijas iedzīvotāju skatījumā galvenā priekšrocība, iepērkoties internetā, ir neierobežots veikala darba laiks, savukārt 54% augstu vērtē iespēju salīdzināt cenas, bet 47% svarīgākā ir iespēja iepirkties, neizejot no mājas.

Turpina pieaugt Latvijas vietējo interneta veikalu popularitāte, jo 39% Latvijas iedzīvotāju dod priekšroku vietējiem interneta veikaliem, bet ārvalstu interneta veikalus izvēlas 23%. Jau šobrīd 13% respondentu atzīst, ka vismaz reizi mēnesī pērk pārtiku veikalu tīkla „Rimi” e-veikalā, bet 11% izvēlas pārtikas e-veikalu „Barbora”.

„Pirms pieciem gadiem regulāro pārtikas tiešsaistes veikalu lietotāju skaits nesasniedza pat pilnu procentu. Tagad redzam, ka vismaz reizi mēnesī „Rimi” vai „Barbora” iepērkas katrs desmitais. Droši varu apgalvot, ka tuvāko divu gadu laikā šis skaits dubultosies,” norāda BSMS Mārketinga nodaļas direktors Deniss Ševeļovs, skaidrojot, ka tieši pandēmijas ierobežojumi ir mudinājuši vismaz trešdaļu respondentu izmēģināt iepirkšanos tiešsaistes pārtikas veikalā.

Pandēmiju kā pārtikas e-komercijas izaugsmes virzītājspēku min arī „Svaigi.lv” dibinātāja un saimniece Elīna Novada, kura uzsver, ka līdz Covid-19 pandēmijai pārtikas preču e-komercija attīstījās vislēnāk, jo pārtikas iegāde ietver vairākus psiholoģiskus aspektus, tāpat svarīga ir preču drošība, pircēju paradumi un spēja uzticēties interneta veikalam.

“Pandēmijas izplatība veicināja pieprasījuma palielināšanos par pirkumiem internetā, tāpat paātrināja Rimi e-veikala izaugsmi. Arī šogad Rimi plāno turpināt e-veikala izaugsmi, paplašinot tā kapacitāti un piegādes vietas. Kvalitāte ir viena no Rimi prioritātēm, redzam, ka mūsu klienti uzticas Rimi e-veikalam un piegādāto produktu kvalitātei. Par to liecina pieaugošs pieprasījums tieši pēc svaigās pārtikas un tas, ka vairāk nekā 80% klientu e-veikalā iepērkas vairākas reizes mēnesī,” stāsta “Rimi Baltic” digitālās attīstības direktore Liene Perija.

Kā nenoliedzamu interneta pirkumu plusu Liene Perija atzīmē iespēju taupīt laiku, iepērkoties jebkurā brīdī un vietā, un prognozē, ka pircēji aizvien rūpīgāk plānos pirkumus, piemēram, iepirksies retāk, veidos lielākus iepirkuma grozus, nozīmīga loma būs personalizācijai, lai uzreiz pircējs redzētu gan iecienītākos produktus, gan tiktu iedvesmots, uzzinātu par jaunumiem, ko vērts izmēģināt, tiktu mudināts iepirkties veselīgāk un ilgtspējīgāk.

Tāpat viens no ieguvumiem ir tas, ka Rimi e-veikals piedāvā saņemt pasūtījumu trīs dažādos veidos, kā klientam ir ērtāk - piegāde mājās, saņemšana veikalā vai “Rimi Drive”.

Arī D. Ševeļovs pārtikas e-veikalu izmantošanas galveno ieguvumu vidū min iespēju ietaupīt laiku ne tikai ar pašu iegādes procesu, personalizētu piedāvājumu un automatizācijas

palīdzību, bet arī preču piegādi mājās, ko daudzi sāk novērtēt: „Šeit svarīgs, protams, ir preču piegādes ātrums un kvalitāte, jo pandēmijas sākumā daudziem bija negatīvas pieredzes - pasūtījumi kavējās, tos nevarēja dabūt uzreiz, tie bija nepilnīgi. Tas bija arī labs stresa tests tirgus spēlētājiem, taču tagad sistēma ir sakārtota un šī barjera - pārvarēta. Tagad pārtikas e-veikaliem jāpievēršas reputācijai un pircēju pārliecināšanai, ka viņiem tiks atlasīts labākais, jo daudzi joprojām raduši paši izvēlēties produktus.”

Ātras un kvalitatīvas preču piegādes būtiskumu apstiprina arī „Printful” mārketinga direktors Raitis Puriņš, kurš atklāj, ka viņa ģimenē pārtikas preces internetā tika regulāri iegādātas jau pirms pandēmijas, un min iespēju viegli iegūt un salīdzināt cilvēku atsauksmes par konkrēto preci kā vēl vienu interneta veikalu priekšrocību.

Attiecībā uz nākotnes tendencēm nenoliedzama ir turpmāka e-komercijas attīstība Latvijā arī pārtikas preču tirdzniecībā, tāpēc aktualizējas e-komercijas nozīme ilgtspējīgas iepirkšanās veicināšanā: „Mums ir jāatbild uz jautājumu, vai vēlamies veicināt pārdošanu vai apzinātāku pirkšanu. Vēlos, lai cilvēkiem būtu apzinātāki patērēšanas paradumi. Proti, lai cilvēki pirktu tik, cik nepieciešams un to, ko nepieciešams,” pauž Elīna Novada.

BSMS aplādes „Tirgziņu Tērzes” 3. epizodē „Iepirkties klātienē vs internetā” uzmanība tika pievērsta patērētāju pirkšanas paradumiem internetā, īpaši pārtikas preču iegādei tiešsaistē, kas pandēmijas ietekmē kļuvusi aizvien izplatītāka. Aplādes viesi - „Printful” mārketinga direktors Raitis Puriņš, „Svaigi.lv” dibinātāja un saimniece Elīna Novada un „Rimi Baltic” digitālās attīstības direktore Liene Perija.