Pērn ievērojami pieaudzis sūdzību skaits par finanšu pakalpojumiem

© pixabay.com

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pagājušajā gadā saņēmis 327 patērētāju iesniegumus par problēmām saistībā ar kādu no finanšu pakalpojumiem, kas ir par 25,8% vairāk nekā gadu iepriekš, pavēstīja PTAC pārstāve Sanita Gertmane.

Viņa informēja, ka visvairāk - 112 - iesniegumos patērētāji norādījuši uz nebanku kredītdevēju un kredītu starpnieku rīcību. 2020.gadā šāda veida sūdzības saņemtas par 30,2% vairāk nekā gadu iepriekš. Būtiskākās problēmas, ar kurām patērētāji saskārušies ir netaisnīgi līguma noteikumi, negodīga komercprakse, kā arī bijušas sūdzības par parāda nepamatotību, procentu apmēru, parādu piedziņas procesu, līguma pirmstermiņa laušanu un saistību dzēšanu.

Savukārt lielākais procentuālais iesniegumu skaita pieaugums 2020.gadā, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, fiksēts par kredītiestādēm - par tām pērn saņemts 71 iedzīvotāju iesniegums, kas ir par 31,5% vairāk nekā 2019.gadā. Patērētāji sūdzējušies par maldinošu informāciju un/vai informācijas nesniegšanu, neskaidriem līguma noteikumiem, par parādu piedziņu, maksājumu novirzīšanas kārtību, kļūdaini veiktu maksājumu neatmaksāšanu, par savlaicīgu nebrīdināšanu.

PTAC 2020.gadā ar iesniegumiem turpināja vērsties vairākas personas, kuras bija saņēmušas apkalpojošo banku paziņojumus par sadarbības pārtraukšanu, pirmšķietami saistībā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma prasību neizpildi.

Tikmēr 109 iesniegumos patērētāji norādījuši uz parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzēju rīcību. 2020.gadā, salīdzinot ar 2019.gadu, iesniegtas par 11,2% vairāk šāda veida sūdzību. Pērn tās pārsvarā bijušas par parāda pamatotību, normatīvos noteiktās informēšanas kārtības neievērošanu, agresīvu komercpraksi, piemērotajām parādu piedziņas izmaksām, par piedzenamā parāda aprēķinu, par informācijas ievietošanu datubāzēs un citi iesniegumi.

Vienlaikus 30 iesniegumu saņemts par apdrošinātājiem, kas ir par 20% vairāk nekā 2019.gadā. Raksturīgākās problēmas šajā gadījumā pērn bija atteikums izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību pilnā apmērā, neskaidri līguma noteikumi, to nepietiekama izskaidrošana, parādu piedziņa un citas problēmas.

Vēl 73 iesniegumi 2020.gadā saņemti par citiem finanšu pakalpojumu sniedzējiem, kas ir par 5,2% mazāk, salīdzinoši ar 2019.gadu.

Lielākajā daļā gadījumu iesniedzējiem sniegts skaidrojums ar konsultāciju par viņu tiesībām. Tostarp 40 gadījumos, izskatot sūdzības, PTAC ir panācis patērētājam pozitīvu risinājumu. Lielākoties tie bijuši gadījumi ar parādu piedziņu, taču vairākkārt pozitīvu risinājumu izdevies panākt arī kreditēšanas lietās.

PTAC direktore Baiba Vītoliņa atzīmēja, ka patērētāju sūdzību skaita par finanšu pakalpojumiem pieaugums varētu būt saistāms ar dažādiem iemesliem, tomēr visvairāk to ietekmējusi Covid-19 pandēmija.

"Vairākās nozarēs darbiniekiem būtiski samazinājās ienākumi, līdz ar to radās problēmas arī izpildīt savas finanšu saistības, kas savukārt radīja domstarpības ar finanšu pakalpojumu sniedzējiem. Pagājušajā gadā vairāk patērētāju kļuva par ieguldījumu piesaistes krāpnieku upuriem, arī ieguldot kredītos paņemtās summas. Tāpat redzam, ka patērētāji pilnībā neizprot dažādu finanšu pakalpojumu būtību, piemēram, kredītlīnijas", skaidroja Vītoliņa.

Pēc PTAC datiem, 2020.gadā saņemts apmēram 50 sūdzību, kurās patērētājiem radušās problēmas ar kredītlīniju atmaksu. Kredītlīniju līgumiem nav ierastā kredīta atmaksas grafika, bet mēnesī jāmaksā tikai minimālais maksājums, kurā ietverta tikai neliela daļa pamatsummas, tāpēc, lai pilnībā atmaksātu parādu, maksājot tikai rēķinā noteikto minimālo summu, var paiet daudzi gadi.

PTAC izstrādājuši vairākus ieteikumus patērētājiem. Lai cik vilinošs ir rēķinā norādītais minimālais maksājums, PTAC aicina iemaksāt vairāk - cik vien vari atļauties - tā pamatsumma dzēsīsies ātrāk un procentos tiks samaksāts mazāk.

Tāpat PTAC patērētājiem iesaka nekavēt noteikto maksājuma datumu, lai kredīta devējs neaprēķinātu soda sankcijas, un, ja vien iespējams, neizmantot iespēju aizņemties atkārtoti kredītlimita ietvaros un nepalielināt parāda summu.

Savukārt, ja kredītlīgums noslēgts pirms 2019.gada 1.jūlija, PTAC iesaka apsvērt iespēju pārkreditēties pie cita kredītu devēja, lai jaunajam aizdevumam tiktu piemēroti jaunie nosacījumi - zemākas likmes vai atmaksāt aizņemto summu no paša līdzekļiem un noteikti kredīta devējam, kura kredīts atmaksāts, rakstveidā paust savu gribu kredītlīgumu lauzt.