Pērn Latvijas mazumtirdzniecības nozarē ieviesti gandrīz 13 600 jaunu patēriņa produktu

© pexels.com

Pagājušā gadā pandēmijas satricinātajā Latvijas mazumtirdzniecības nozarē tika ieviesti gandrīz 13,6 tūkstoši jaunu patēriņa produktu. Tirgus pētījumu kompānija "NielsenIQ" atzīmē, ka pat tik izaicinošā periodā ražotāji un tirgotāji ir mēģinājuši ieviest jauninājumus.

Kā stāsta "NielsenIQ Baltics" rīkotājdirektore Ilona Leppa, nestandarta situācija - pandēmija, kas ievērojami satricināja visas mūsu dzīves jomas, sākotnēji radījusi bažas, vai ražotāji būs gatavi riskēt un veltīt jebkādas pūles attīstībai, jaunu produktu ieviešanā un piedāvāšanā patērētājiem.

"Pagājušā gadā patēriņa produktu apgrozījums Lietuvā un Latvijā pieauga par 3,7 procentiem, Igaunijā par 2,8 procentiem, savukārt iekšzemes kopprodukts (IKP) saruka visās trīs Baltijas valstīs. Liela daļa patērētāju šajā laikā bijuši uzmanīgi un finanšu līdzekļus veltījuši tikai pirmās nepieciešamības precēm un pakalpojumiem. Turklāt palielināta ekonomiskā trauksme, bažas par veselību patērētāju vidū ir kļuvušas par galvenajām rūpēm. Šādos apstākļos ir tikai dabiski jautāt, cik liela uzmanība tiks pievērsta inovācijām, tomēr to noteikti netrūka."

Aurimas Saulītis, "NielsenIQ Baltics" komercvadītājs, sacīja, ka jaunu produktu izstrāde un ieviešana pandēmijas laikā saskārusies ar dažādiem izaicinājumiem.

"Varētu šķist gluži pretēji, taču šobrīd ir īstais laiks pievērsties inovācijām un to ieviešanas kampaņām. Pagājušā gada septembrī mēs uzrunājām Baltijas valstu uzņēmumu vadītājus, vaicājot, kas viņiem palīdzētu uzlabot 2020.gada rezultātus, kur katrs trešais no viņiem (32%) minēja produktu jauninājumus, " viņš norāda.

Latvijā jauno produktu skaits un to tirgus daļa samazinājās visās kategorijās, izņemot alkoholu. Neskatoties uz to, izmaiņas bijušas pozitīvas visām kategorijām, jaunu produktu skaitam pieaugot par 3%.

Pēc Saulīša teiktā, kategoriju apgrozījuma pieaugumu nosaka inovāciju īpatsvars, un, pastāvīgi mainoties tirgus situācijai, cieša sadarbība starp ražotājiem un mazumtirgotājiem. Tieši sadarbības saiknes pagājušajā gadā kļuva īpaši svarīgas, lai preces bez sarežģījumiem nonāktu tirgū.

Ražotāji un mazumtirgotāji, kas apmeklēja tiešsaistes pasākumu, atzīmēja, ka, neskatoties uz iespaidu, ka pandēmijas kontekstā tirdzniecības nozarē, šķiet, iestājušies pastāvīgi Ziemassvētki - pieprasījums bijis nemainīgi augsts, īpaši liela nozīme bijusi ciešai sadarbībai ar visām iesaistītajām pusēm, lai risinātu dažādas problēmas un nodrošinātu esošo un jauno produktu pieejamību atbilstošā kvantitātē un piegādes - laikā.

NielsenIQ analizējis jauno produktu, kas pagājušajā gadā nonāca vietējā tirgū, pārdošanas datus un patērētāju atsauksmes. Rezultāti apliecinājuši, ka veiksmīgākais jaunais 2020.gada produkts Latvijā bija "APF Holdings" Oluksne kūtī dētas vistu olas. Otrajā vietā ierindojās Jaunpils Saldkrējuma sviests Zelta - ar 82 procenti tauku saturu, bet trešajā vietā "Food Union" plombīra saldējums Pols cepumā.

"Unilever’s" vaniļas saldējums "Baltija" kļuva par populārāko jauninājumu kaimiņvalstī Lietuvā 2020.gadā, savukārt Igaunijā tas bija "A. Le Coq" nefiltrēts gaišais alus.

Kopš 2008.gada "NielsenIQ" katru gadu novērtē jaunākos produktus 20 patēriņa produktu nozarēs, kas gada laikā parādās mazumtirdzniecībā.

"NielsenIQ" gada veiksmīgākos jaunos produktus izvērtē divos posmos: pirmajā posmā jaunākie patērētāju iegādātie produkti tiek sarindoti pēc mēneša vidējiem pārdošanas datiem. Pēc tam tiek veikta patērētāju aptauja par to, kā patērētāji vērtē šos produktus: vai produkts ir pamanīts, vismaz vienu reizi patērētāji to iegādājušies vai atkārtoti iegādājušies. Indekss, kas sastāv no objektīviem apgrozījuma datiem un lielveikalu klientu individuālajām atsauksmēm, nosaka katras grupas veiksmīgākos produktus un trīs jaunos produktus, kuri ir gada kopvērtējuma uzvarētāji.