No neparedzētiem gadījumiem paredzētiem līdzekļiem valdība piešķīrusi gandrīz divus miljonus eiro, lai vēl šogad nodrošinātu asistenta pakalpojumu cilvēkiem ar invaliditāti.
Taču, kā Neatkarīgajai prognozē Labklājības ministrijas (LM) speciālisti, asistenta pakalpojumu saņēmēju skaits tikai augs.
Asistenta pakalpojums Latvijā ieviests samērā nesen, un tas ir paredzēts, lai palīdzētu cilvēkiem ar invaliditāti veikt ārpus mājas aktivitātes – nokļūt mācību vietā, darbā vai jebkur citur, kur nepieciešams, piemēram, poliklīnikā. LM skaidro, ka pakalpojuma mērķis ir sniegt atbalstu ikdienas dzīves aktivitātēs, veicināt cilvēku ar invaliditāti neatkarību un iekļaušanu sabiedrībā. Lai kļūtu par asistentu, cilvēkam nav nepieciešama speciāla izglītība sociālās aprūpes jomā, un asistenta pienākumu var veikt arī cilvēka ar invaliditāti radinieks, tuvinieks vai cits cilvēks, kuram ir pieredze saskarsmē ar cilvēku ar invaliditāti un kuram cilvēks uzticas. Asistenta pakalpojumu pašvaldībā vienam cilvēkam var piešķirt līdz 40 stundām nedēļā.
Saskaņā ar LM informāciju, šāgada 1. augustā šo pakalpojumu sniedza 5074 asistenti 5095 cilvēkiem ar invaliditāti (no tiem 578 bērniem, 2647 cilvēkiem ar pirmo invaliditātes grupu, 1870 cilvēkiem ar otro invaliditātes grupu). Kopumā cilvēki ar invaliditāti asistenta pakalpojumu saņem 117 pašvaldībās. Visvairāk asistenta palīdzību cilvēki izmanto brīvā laika aktivitātēm – 48 procenti, kā arī vienreizējiem pasākumiem – ārstu un dažādu institūciju apmeklējumam. Tikai trīs procenti cilvēku, kuri saņem asistenta palīdzību, to izmantojuši, lai dotos uz darbu.
Gada laikā būtiski pieaudzis cilvēku skaits, kuri izrādījuši interesi par asistenta pakalpojumu un kuriem, saskaņā ar komisijas izvērtējumu, ir arī tiesības šādu valsts atbalstu saņemt. Kopumā laikā no 2014. gada janvāra līdz augustam par 4233 cilvēkiem jeb 46 procentiem palielinājies klientu skaits, kuriem Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija (VDEĀVK) ir sniegusi atzinumu par asistenta pakalpojuma nepieciešamību. Tas arī ir iemesls, kāpēc nauda asistentu pakalpojuma nodrošināšanai bija jāprasa no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem. Taču, redzot lielo interesi, valdība vienojusies: ja līdz gada beigām interese par pakalpojumu būs vēl lielāka, LM pieprasīs vēl papildu naudu – tie varētu būt ap pusmiljonu eiro.
Pašlaik, pēc LM prognozēm, līdz 2014. gada beigām asistenta pakalpojumus pašvaldībās saņems 5279 cilvēki. LM speciāliste Lilita Cīrule norāda, ka atbilstoši VDEĀVK sniegtajai informācijai līdz šāgada pirmajam augustam jau ir izsniegts 13 431 atzinums par asistenta pakalpojuma nepieciešamību, tas nozīmē, ka gada laikā par vairākiem tūkstošiem palielinājies cilvēku skaits, kuri šādus atzinumus lūguši. Asistenta pakalpojumu pašvaldībās gan ir pieprasījuši mazāks skaits cilvēku – 38 procenti no tiem, kuri saņēmuši atzinumus, taču jebkurā gadījumā LM secina, ka asistenta pakalpojuma saņēmēju skaits tikai augs. LM atbild, ka jautājums par nākamā gada finansējumu asistentiem tiks skatīts reizē ar budžeta projektu.
***
Kā saņemt asistenta pakalpojumu?
Jāvēršas VDEĀVK ar rakstisku iesniegumu, lūdzot sniegt atzinumu par asistenta pakalpojuma pašvaldībā nepieciešamību. Iesniegumu var nosūtīt un atzinumu pēc tam saņemt arī pa pastu.
Kad atzinums ir saņemts, cilvēkam pašam vai tā likumiskajam pārstāvim jāvēršas savas deklarētās dzīvesvietas pašvaldības sociālajā dienestā ar rakstisku iesniegumu, lūdzot sniegt asistenta pakalpojumu.