Šodien, 4. februārī, savu 70. dzimšanas dienu svin pazīstamais latviešu aktieris un režisors Valdis Lūriņš.
Jubilejā mākslinieku sveic viņa darba vieta Latvijas Nacionālais teātris. Teātris dalījies ar kadriem no izrādēm, kurās jubilārs darbojas gan kā aktieris, gan režisors.
View this post on Instagram
Tāpat ar kadru no svētku dienas dalījusies Lūriņa meita aktrise Dita Lūriņa-Egliena.
View this post on Instagram
Valdis Lūriņš ir latviešu režisors un aktieris. Dzimis 1951. gada 4. februārī Krasnojarskas novada Tūrā, kur bijusi izsūtīta viņa mamma.
Latvijā atgriezies pēc Staļina nāves, beidzis Rīgas 49. vidusskolu (1969), 1975. gadā absolvējis Konservatorijas Teātra fakultāti kā aktieris, pēc tam studējis režiju, diplomdarba izrādi iestudējot 1983. gadā.
Jau vidusskolas gados piedalījies Dailes teātra izrādēs “Motocikls” un “Idiots” Pētera Pētersona režijā, tālab mūža garumā Pētersonu uzskatījis par savu skolotāju, un arī savu izrāžu stilistikā radoši turpinājis “dzejas teātra” principus.
Kopš studiju beigšanas strādājis Nacionālajā teātrī, regulāri iestudējis izrādes arī Liepājas teātrī.
70. gadu otrajā pusē izsācis Teātra dienu tradīciju Doma laukumā, kas tapusi kā aktieru pašiniciatīva, pulcējot daudz skatītāju. Pēc trim gadiem pasākumam kļūstot “oficiāli” atbalstītam, Lūriņš no tā aizgājis.
Kopš 1975. gada Latvijas Nacionālā teātra aktieris un režisors.
Jau ar pirmo patstāvīgo darbu - A. Upīša “Spartaka” iestudējumu, kas tapis kā ārpusplāna darbs kopā ar kursabiedriem, Lūriņš ieguvis avangardiska režisora slavu un jaunu cilvēku protesta gara izteicēju. Daudzās viņa izrādēs šis protesta gars saistīts ne tikai ar neapmierinātību par ierobežotu cilvēka brīvību padomju ideoloģijas apstākļos, bet galvenokārt par nacionālo apspiestību un nepieciešamību saglabāt savu identitāti, latvisko dzīvesziņu. Šī perioda nozīmīgākie darbi ir A. Upīša “Žanna d'Arka” un “Mirabo”, O. Vācieša “Kārais lauks”.
Valdis Lūriņš ir viens no retajiem režisoriem, kas labi izjūt dzejas valodu un poētisko izteiksmi, vienlaikus, aktīvi darbodamies amatierteātru režisoru profesionālajā apmācībā, Lūriņš tikpat labi izjūt sava laika tendences un noskaņojumu Latvijas reģionos. Tāpēc viņa režijā vienlīdz labi sadzīvo gan teatrālais L. Stumbres “Suns”, poētiskie Ē. Remarka “Trīs draugi”, grandiozais Liepājā veiktais “Kaupēn, mans mīļais” inscenējums, dzīves gudrā V. Belševicas “Bille” Nacionālā teātra mazajā zālē un abas Danskovītes “Latgola.lv - 1” un “Latgola.lv -2” izrādes.
Viņa kontā ir arī trīs lieliskas izrādes bērniem - “Punktiņa un Antons” Liepājā, “Emīls un Berlīnes zēni” un “Momo” Nacionālajā teātrī.
Visticamāk, nozīmīgākais Lūriņa darbs, kas sasniedzis visplašāko auditoriju un radījis lielāko rezonansi ir ārpus teātra sienām veiktais Z.Liepiņa un M. Zālītes rokoperas “Lāčplēsis” iestudējums 1988. gadā, kas bija viens no Trešās atmodas lielajiem mākslinieciskiem notikumiem līdzās 1990. gada Dziesmu un deju svētkiem.