Kā zināms, sociālajos tīklos milzīgu ažiotāžu sacēlusi dziedātājas Evijas Vēberes uzstāšanās simtgades pirmajā koncertā "Mīlestības vārdā. 18+". Kamēr sociālo tīklu lietotāji kritizē Evijas dziedājumu, mūziķis Jānis Šipkēvics jeb Shipsea aizstāv jauno dziedātāju, uzsverot, ka viņas izpildījums iezīmē dažādību latviešu mūzikā.
Facebook Šipkēvics kā koncerta radošās komandas pārstāvis publicējis pateicības vārdus visiem, kas iesaistījās projekta realizācijā.
Taču savā ierakstā Šipkēvics pievērsās arī tēmai, kas pēdējās dienās izraisījusi ažiotāžu sabiedrībā, proti, dziedātājas Evijas Vēberes uzstāšanās, kas dziedāja komponista Imanta Kalniņa hitu "Svētku diena", kas vislabāk pazīstams Olgas Rajeckas izpildījumā.
Sociālo tīklu lietotāji asi kritizēja dziedātājas uzstāšanos, sakot, ka viņa "sabojājusi" dziesmu un "skanēja vienkārši drausmīgi".
Šipkēvics gan ir citās domās.
" Es esmu ļoti priecīgs, ka mēs šo darbu iekļāvām programmā. Šī, tāpat kā puse koncerta iezīmē to dažādību, kāda raksturo Latvijas mūzikas jauno lauku, kuru es ar lielu prieku vēlējos iekļaut un parādīt “Mīlestības vārdā” skanējumā. Eksperimentus un drosmīgas idejas, kuras rada, piemēram, grupa “Ezeri”, Matīss Čudars, Alise Joste, arī Evija Vēbere.
Tiem, kas līdz šim nav bijuši ar šo mūziku pazīstami, iespējams, tieši šis ažiotāžas vilnis var būt par pamatu jauniem muzikāliem horizontiem. Ja tā notiks - mērķis ar uzviju būs sasniegts! Acīmredzami, traukā esam iepilinājuši spēcīgu reaģentu, un šobrīd Latvijas jaunā, eksperimentālā mūzika piedzīvo nebijušu publicitāti, " saka Šipkēvics.
Viņš neapgalvo, ka šīs interpretācijas ir labākas par senāk radītājām.
"Taču tās ir patiesas un šodienu atspoguļojošas. Šīs 18 dziesmas - tā ir nākotnes balss. Un tā skanēs gan ierasti, gan neparasti, gribam to vai nē. Manuprāt, Olgas Rajeckas dziedājums tolaik “Turaidas Rozes” dziesmās ir pati pilnība. Esmu gadiem tās klausījies un mīlu joprojām. Taču skumstu, ja mūsu neiecietības līmenis ir tik augsts un bailes no neparastā tik saasinātas. Evija Vēbere, atšķirībā no daudziem mūsdienu dziedātājiem, ir ieguvusi augstāko muzikālo izglītību (Groningenas Prinča Klausa konservatorijā Nīderlandē) un pati rada brīnišķīgu, atšķirīgu mūziku. Jā, konkrētajā vakarā, kurā uz skatuves bija ap 0 grādu un visa diena pavadīta mēģinājumos ārā - visu dziedājums varēja būt precīzāks, es piekrītu, bet ne par to bija šis koncerts, šis veltījums tuvībai, kaislībai, degsmei. Mīlestība nav perfekta," noslēdz Šipkēvics.
Arī komentāros pie ieraksta cilvēku viedokļi bija dažādi. Liela daļa pauda negatīvu nostāju pret Vēberes izpildījumu, uzsverot, ka runa šajā gadījumā nebija par alternatīvu mūziku, bet gan par izpildījuma kvalitāti.
"Ja pirmā iepazīšanās ar jaunu mākslinieci (Eviju Vēberi) ir šāda, tad jābūt lielai motivācijai vēlēties dzirdēt ko vairāk," teikts kādā komentārā.
Savukārt daļa tomēr izteica pateicības vārdus par skaisto koncertu.
"Milzīgs paldies par koncertu! Aizkustināja līdz asarām! Skatījos televizorā! Koncerta mesidžs bija sirsnībā, vienkāršībā, mīļumā... Beidzot nebija tās pompzitātes, kas bija gandrīz visos simtgades koncertos! Beidzot nebija Aišas, Olgas un visu pārējo jau pierasto un mazliet apnikuši dziedātāju... Beidzot bija kautkas jauns un svaigs!!!! Visi mūziķi, kas bija uz skatuves muzicēja no sirds un paši izbaudīja to, ko viņi dara!!! Un kurš vispār ir teicis, kā ir pareizi!!! Un bija tik hipsterīgi!!! Priekš manis, viens no labākajiem un sirsnīgākajiem koncertiem! ( Pārējie sirsnīgie bija skolās, mazpilsētu un lauku kultūras namos un bērnudārzos). Paldies vēlreiz par pirmdienas vakara superīgajām emocijām!" teikts citā komentārā.
Jāpiebilst, ka dziesmas izpildītāja Olga Rajecka atzinās, ka skumjās raudājusi, klausoties dziesmu "Svētku diena" Evijas Vēberes izpildījumā koncertā "Mīlestības vārdā. 18+".
Neviennozīmīgs vērtējums ir arī citiem mūiķiem, kuri steigušies komentēt Jāņa ierakstu.
Diedātāja Mart Kukarāne atzīst: Evijas sniegums ir bijis tiešām pārāk "eksperimentāls". Mūziķe uzsver: protams, ka darbs ir ieguldīts, par to šaubu nav, dalībnieki - talantīgi mūziķi, par to arī šaubu nav. Visu, ko saki, var saprast, un tev, protams, ir sava taisnība. Tikai vēlējos izcelt vienu niansi - apstākļi, kādos iepazīstināt ar citādo, mūsdienīgo, alternatīvo. Šie, kā jau tu pats saki, nebija piemērotākie. Šādus eksperimentus tautai daudz auglīgāk ir piedāvāt tad, kad tie noslīpēti un ir visas iespējas tos iznest līdz galam - tā kā iecerēts. Nevis mīnusos, kad skanējums nav tas, kā jau tu pats saki. Neuzdošos par nopelniem bagātu mūziķi, nebūt nē, bet, lai cik tas nebija "alternatīvi", diemžēl 60% skaņdarbu izskanēja netīri, vismaz radio pārraidē tas tā izklausījās, tādēļ grūti bija saprast, kā kas bija domāts un kas finālā iznācis. Evijas priekšnesums it īpaši. Turklāt labas izglītības esmība vai neesamība automātiski nebūt nenozīmē, ka visiem jāpieņem un jāgodā. Cilvēks jau ir tikai cilvēks un vadās pēc tā, ko dzird, redz, kādas sajūtas tas raisa. Vai Olga komponē un kaut kur apguva karaliskās zināšanas? Nē. Vai viņa kļuva par leģendu un Kalniņš viņu izvēlējās savām sarežģītajām dziesmām? Jā. Tas tikai tā - viens piemērs. Arī ne visi tavi kursabiedri kļuvuši par izciliem mūziķiem. Reskpetīvi viss forši, eksperimentēt vajag, bet nevajag pārmest tiem, kuri saprotamu iesmelsu dēļ nesaprata. Tādu cilvēku nebija maz. Turpiniet to labo darbu, radiet jauno, jums sanāk, bet šī bija pārāk smaga artilērija, vismaz Evijas interpretācijā, un ne visai īstais brīdis."
Tikmēr Liene Šomase sociālajos tīklos atzīstas beznosacījuma mīlestībā Jānim Šipkevicam kā mūziķim, pieņemot un akceptējot visu, ko viņš dara. "Atceries dzīve ir skaista:) un tava dvēsele ir skaista. Mīli un lolo ,ko dari. Cienu tevi kā dvēseles mūziķi. #Beznosacījumamīlestība "
Arī opermūziķe Elīna Šimkus ir skeptiska. "Ai, Jāni...vai tiešām jauni muzikālie horizonti...?
Savukārt publiciste Elita Veidemane izsakās tieši: "Vēberes vokālajām mokām nav nekāda sakara ar jauniem mūzikas horizontiem. Nesmīdiniet."
Kopumā vairums komentētāju uzsver- eksperimentēt ir labi un vajadzīgi, taču šķībs dziedājums ir šķībs dziedājums, kuru nedrīkst attaisnot ar radošiem meklējumiem. "Jau iepriekš atvainojos, ja kādu aizvainoju, bet šķībs un diezgan traģisks dziedājums ir un paliek šķībs un diezgan traģisks dziedājums pat ja to mēģina slēpt aiz tādiem tukšiem saukļiem kā 'nākotnes balss', 'jauns skanējums', 'eksperimentālā mūzika', 'veltījums tuvībai, kaislībai, degsmei' utt. Tas vienkārši nav godīgi pret klausītāju," pauž kāds komentētājs.
Jāatgādina, ka 19. novembrī laukumā pie Latvijas Nacionālās bibliotēkas tika aizvadīts koncerts "Mīlestības vārdā. 18+". Tas bija nākamās simtgades pirmais koncerts, ko pasākuma radošā komanda nodēvējusi par "mīlestības manifestu nākotnei". Koncertā tika izpildītas 18 tautā iemīļotas dziesmas jaunā skanējumā.