Ietekmeļi, sabiedrības domas veidotāji un kā tik vēl netiek mēģināts nodēvēt mūsdienu aktuālāko "profesiju", ko laikam labāk atpazīstam ar svešvārdu "influenceri". Viņi ir šodienas "sabierības spoguļi", "domas noteicēji", bet cik godprātīgs ir viņu darbs?
Manos 30 gados influenceri ir radušies, gribas teikt "manu acu priekšā". Ir influenceri kā tādi un tad ir dažādu citu profesiju pārstāvji, kuri šo nodarbi piekopj paralēli pamatprofesijai. Ja vien esi izveidojis profilu un spējis savākt pietiekamu sekotāju skaitu, kas piesaistīs sadarbības partnerus, kuri ar tava profila palīdzību gribēs pārdot savus produktus un pakalpojumus, šī "profesija" var būt arī tava. Ļoti lielos vilcienos.
Bet te nu rodas jautājums par influenceru godaprātu. Vai viņi paši tic tam, ko reklamē? Kā viņu paustais ietekmē citu ikdienu un pašsajūtu? Vai viņi uzņemas atbildību par publicēto?
Paviršība. Nesen aktrise Dārta Daneviča, kura arī dēvējama par influenceri, publiski kritizēja amata māsas Ievas Florences reklāmas ierakstu. "Vai patiesi "Instagram" lietotājiem un sadarbību apmaksātājiem ir vienalga, ka "kārdinošie apraksti" izklausās pēc nejaušā secībā savirknētiem savstarpēji nesaistītiem vārdiem, ignorējot arī latviešu valodas lietojuma pamatprincipus?" rakstīja Dārta.
Ja jau esi ticis pie tās iespējas būt par sabiedrības "ietekmeli", varbūt pārbaudi, ko un kā publicē? Es pieļauju, ka tā ir paviršība. Kaut kas, kas jāizdara neiedziļinoties. Bet vai tad jebkura profesija neprasa savu artavu uzmanības un atbildības? Arī influenceru? Gribas arī jautāt, vai patiesi produkts tiek izmantots, ja netiek pat pārbaudīts publicētais teksts?
Principi. Nesen kļuvis zināms, ka influencere Maija Armaņeva kļuvusi par Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) kampaņas “Uzticies pārbaudot!” vēstnesi. Soctīklos sacēlās īsta komentāru vētra, jo Armaņeva pirms tam aktīvi noliegusi vīrusu, tiek izmantots pat vārds "melojusi" par Covid-19, kamēr centrs ir pirmajās rindās cīņā ar to. Vai arī iestādēm nav atbildība izvēlēties par saviem vēstenešiem cilvēkus, kuriem ir ne tikai liels sekotāju skaits, bet, kuri arī morāli un ideoloģiski atbilst viņu pamatprincipiem?
Šķietamā "ideāla" radīšana."Tā saucamās paraugmammas - ar skaistām fotogrāfijām soctīklos un smaidu sejā," rakstīja Liene Kiviča, kura atzina, ka traumatiskā pieredze viņai liegusi barot nesen dzimušo meitu ar krūti. Vai influenceri aizdomājas par to, kā viņu radītais iespaids par " iedeālu dzīvi" ietekmē sekotājus? Ja šādi var ietekmēt pieaugušu sievieti, kas notiek ar jauniešiem? Kā lai viņi sasniedz Instagram bildēs redzamo ideālu? Un vai tiešām publicētais atbilst patiesībai, ko tā deklamē?
Influenceru godaprāts ir ļoti plašs temats, taču, manuprāt, par to nāksies runāt arvien vairāk, jo īpaši šīs "profesijas" augošās popularitātes dēļ. Un ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē. Jo arī šeit ir svarīgi atbildēt uz jautājumiem par īstumu, ticamību un atbildību. Jo īpaši par to.