Vai ar likumu jāaizliedz celt cenas griķiem un sejas aizsargmaskām?

© Kaspars Krafts/F64

Jaunā koronavīrusa pandēmija ieviesusi izmaiņas arī preču cenās. Nesenā atmiņā ir griķu un rīsu cenu kāpums, arī dezinfekcijas līdzekļi un aizsarglīdzekļi sejai un rokām (maskas un cimdi) tiek tirgoti gluži vai zelta vērtībā. Šonedēļ valdība pieņēma jaunus noteikumus, ka sabiedriskajā transportā būs jāvalkā mutes un deguna aizsegi. Ko tas nozīmē - vai jau tā dārgās sejas aizsargmaskas kļūs vēl dārgākas?

Nesen tika vēstīts, ka aprīlī atsevišķiem pārtikas produktiem cena pieaugusi pat uz pusi.

Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe skaidroja, ka aprīlī dažas veikalu ķēdes bija paaugstinājušas cenas tostarp arī "ažiotāžas" produktiem, proti, rīsiem un griķiem, kā arī "imunitātes un veselības" produktiem - citroniem un ķiplokiem.

Te nu ir skaidrs, ka cenas šiem produktiem paaugstinātas nevis tāpēc, ka pieaugušas to ražošanas izmaksas vai bijusi slikta raža, bet vienkāršiem vārdiem sakot, Covid-19 izraisīta haosa dēļ. Manuprāt, to vispār un nekādi nevar saukt par loģisku iemeslu cenu paaugstināšanai.

Otrs labs piemērs ir dezinfekcijas līdzekļi un sejas aizsarglīdzekļi. Piemēram, sejas maskas cena pandēmijas laikā no pārdesmit centiem pieaugusi līdz vairākiem eiro. Ja godīgi, bail ir domāt, kas notiks ar sejas aizsargmasku cenām, pēc tam, kad valdība paziņojusi, ka sabiedriskajā transportā tās būs obligātas.

Kā vēstījām, pēc 12.maija sabiedriskajā transportā būs jāvalkā mutes un deguna aizsegi.Vai tiešām par parastu sejas aizsargmasku maksāsim vēl vairāk?

Manuprāt, šī jautājuma risināšanā jāiesaistās valdībai, proti, jāizstrādā noteikumi, regula, likums - vienalga kādā formātā - , taču būtu jāaizliedz celt cenas noteiktām precēm, kas pandēmijas iespaidā kļuvušas teju vai par "must have".

Jā, protams, biznesa būtību un ideju nopelnīt neviens nav atcēlis, bet visam ir savas robežas un uzņēmēji, jo īpaši šajā arī ekonomikai un uzņēmējdarbībai grūtajā laikā, sajūtot "naudas smaržu" viegli var pārkāpt robežu attiecībā uz pircējiem.