Kādēļ tieši pirms sniega autovadītājiem jābūt sevišķi uzmanīgiem

© Pixabay

Neskatoties uz ļoti silto septembri un jauko oktobri, esam pietuvojušies laikam, kad mīnus grādi vismaz naktī būs. Turklāt īss gaišais diennakts laiks, liels nokrišņu daudzums, temperatūras svārstības no plus padsmit līdz mīnus grādiem ir tikai daļa no apstākļiem, kas apgrūtina braukšanu rudens-ziemas periodā, norāda Latvijas Radio raidījumā “Kā labāk dzīvot”.

"No drošības viedokļa pārejas periods, it sevišķi rudens, nevis pavasaris, kad tiešām strauji paliek tumšāks un faktiski intensīvākā satiksme ir tieši tumšajā diennakts laikā no rītiem un vakaros, patiesībā tas ir ārkārtīgi sarežģīts brīdis būt autovadītājam un, protams, ir ārkārtīgi bīstams brīdis būt arī neaizsargātajam satiksmes dalībniekam - kājāmgājējam vai arī velobraucējam," raidījumā atgādina Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks.

"Pārejas periods, kas ir, oktobris, novembris, sniegs vēl nav uzkritis varbūt, vēl nav tāds slidens un cilvēki vēl brauc tā, kā viņi braukuši vasarā, bet tā nedrīkst darīt. Pirmām kārtām, ir tumšs, otrām kārtām, bieži ir arī lietus. Ja ir tumsa un lietus un lampas spīd mašīnām un apgaismojums ceļam ir ieslēgts un viss pārējais, pa vidu vēl ir gājēji - tas ir ārkārtīgi sarežģīts brīdis būt par autovadītāju, vispār piedalīties satiksmē jebkādā veidā, tāpēc jābūt ārkārtīgi uzmanīgiem," turpina Jānis Vanks.

"Sakarā ar kopējo Covid situāciju mēs autoskolā esam pamanījuši tādu tendenci, ka ir vairāki pieplūdums tieši A un B kategorijas tiesību nolikšanai. Tas nozīmē, ka, visdrīzākais, cilvēki, kuri līdz šim varbūt izmantoja sabiedrisko transportu, tagad vai nu baidās, vai negrib izmantot sabiedrisko transportu. Tāpat sakarā arī ar to, ka tev pašam nemaz mašīnu nevajag, vari ar aplikācijas palīdzību noīrēt, tas ir rezultējies tajā, ka cilvēki 30, 40, 50 un 60 gadu vecumā, kas līdz šim varbūt nav bijuši auto vadītāji, šobrīd liek tiesības. Tas nozīmē, ka diezgan daudz jauno autovadītāju būs uz uz ielām, un ceļiem, un arī to, ka, protams, būs daudz intensīvāka satiksme, blīvāka satiksme," ar novērojumu dalās Jānis Vanks.

"Pārejot uz ziemas riepām, vajag pāriet arī uz ziemas riepu domāšanu. Tas nozīmē braukt pludenāk un maigāk, tā arī taupot ziemas riepas," uzskata Jānis Vanks.

"Labs laiks pārslēgt domāšanu, lai iedotu sev vairāk laika. Tas nenozīmē tikai uz ielas laicīgi ieslēgt pagrieziena rādītāju vai ievērot distanci. Šis ir kolosāls brīdis sākt modinātāju likt agrāk, nekā to darām vasarā. Jo, kad uzsnigs sniegs un iznāksim ārā, būsim sevi pieradinājuši, ka jāceļas agrāk, mans auto būs uzsildīts un notīrīts, es laicīgi būšu darbā un pa vidu, braucot uz darbu, nebūšu stresains un nemēģināšu visus apdzīt un agresīvi uzvesties," mudina Jānis Vanks.

Jau zināms, ka no 1. decembra līdz 1. martam visiem automobiļiem un autobusiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3500 kg jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Savukārt riepas ar radzēm atļautas no 1. oktobra līdz 1. maijam.

Vieglo auto ziemas riepu minimālais protektora dziļums ir 4 mm, tāpat uzmanība jāpievērš arī riepu vecumam.

Drošas braukšanas pamatā ir laika un ceļa apstākļiem atbilstošs ātrums, kā arī tehniskā kārtībā esošs transportlīdzeklis, t.sk. tā riepas. Riepām jāpievērš īpaša uzmanība, jo īpaši ziemā - šajā gadalaikā būtiski pagarinās bremzēšanas ceļa garums. Piemēram, braucot ar ātrumu 50 km/h, uz sausa seguma un uz slidena ceļa tas atšķiras pat trīs reizes!

Ieteicams neizmantot riepas, kas vecākas par pieciem, sešiem gadiem, jo braucot gan nodilst protektors, gan laika gaitā riepu gumija zaudē savas īpašības. Riepas ražošanas laiks norādīts uz katras riepas ārējās malas. Piemēram, kvadrātā vai aplī redzami četri cipari - pirmie divi ir gada nedēļa, bet pēdējie divi - gads, kad riepa ražota.

Svarīgākais