Liks pasmaidīt! Ko rakstīja iepazīšanās sludinājumos 20. gadsimta sākumā

© Ekrānuzņēmums

Meklēt savu otro pusīti ar sludinājumu palīdzību ir bijis aktuāli vienmēr, mainījusies tikai forma un kanāls, kā to darīt. Ja šodien talkā nāk dažādas mobilās aplikācijas un sociālo tīklu mediji, tad pirms simts gadiem tā bija avīze. Latvijas Nacionālā bibliotēka (LNB) apkopojusi 20. gadsimta pirmajā pusē publicētos iepazīšanās sludinājumus.

Sludinājumi ir visai interesanti un atšķirīgi no tā, ko šodien cilvēki raksta, meklējot savu sirdsāķīti. Piemēram, populāri bija sludinājumus meklēt vairākiem cilvēkiem uzreiz, norādot sludinājumā kopvecumu: "2 inteliģenti elektrotehniķi ar vidējo izglītību un ideāliem dzīves uzskatiem, kopvecums 42 gadi". Šādi tika garantēta gan lielāka anonimitāte, gan vienkārši - interesantāk.

Citos sludinājumos jaunas dāmas uzreiz uzskaitīja pūru, kas var doties pie precinieka kopā ar viņu. Kādā sludinājumā meitene piedāvā pusi lauku mājas Vidzemē, 6 slaucamas govis, 3 zirgu, pilnu pūru kleitu, klavieres un "vēl kaut ko...", kā arī izmantoti segvārdi.

Sludinājumus var aplūkot izstādē "Amora pasts", LNB 3. stāva ātrija galerijā. Tā iepazīstina ar daudzveidīgiem 20. gadsimta 1. pusē izdotiem mīlai un laulībām veltītiem izdevumiem - "Amora Pasts", "Precību Avīze", "Mīla, Laulība un Flirts", un citiem laikrakstiem un žurnāliem no bibliotēkas krājuma. Krājuma izlase aplūkojama līdz 2020. gada 8. augustam. Ieeja bez maksas.

20. gadsimta sākumā Eiropā parādījās pirmie žurnāli un laikraksti, kas bija veltīti galvenokārt privātiem sludinājumiem par iepazīšanos "precību un citos nopietnos nolūkos". Arī Latvija, tolaik Krievijas impērijas sastāvdaļa, nebija izņēmums. 1910. gadā Rīgā iznāca žurnāla "Precību Vēstnesis" 1. numurs, iezīmējot jaunu lappusi latviešu preses vēsturē. Vēlāk parādījās citi līdzīgi izklaidējoša satura izdevumi. Tajos līdz ar romantiskiem, asprātīgiem un lietišķiem sludinājumiem tika publicēti arī mīlestības tematikai veltīti raksti, padomi, stāsti un dzejoļi.

Ja pirms Pirmā pasaules kara iepazīšanās ar preses starpniecību tika uztverta kā novitāte, tad 20. gadsimta 20. gados tā kļuva par ierastu lietu. Šajā desmitgadē laikrakstu lappusēs sastopami visu sabiedrības pārstāvju publicētie teksti: sākot ar tirgotājiem un ierēdņiem, un beidzot ar kara invalīdiem un atraitnēm. Tādējādi iepazīšanās sludinājumi kļuva ne tikai par vienu no pirmajiem pašprezentācijas līdzekļiem, bet arī par unikālu vēsturisko liecību, kas ļauj iegūt priekšstatu par tā laika sabiedrību.



Dīvaini

Interneta vidē pirmdien kļuva populāri video, kuros redzams, kā ievērojams skaits cilvēku izposta svētku reklāmas dekorāciju vienā no tirdzniecības centriem Rīgā. Pārsteidzoši, ka pūļa neprātam ļāvās gan mazi bērni, gan seniori, vēsta "Degpunktā".

Svarīgākais