Atklāts, ka Rīga par iekļūšanu tirdziņu reitinga TOP ir samaksājusi turpat 30 000 eiro

© Dmitrijs Suļžics/MN

Sociālajos tīklos plaši izplatījušies dokumenti liecina, ka Rīgas Tūrisma attīstības birojs (RTAB, ietilpst «Rīgas Investīciju un tūrisma aģentūrā») 2025. gada sākumā samaksājis 29 900 eiro (plus PVN) Francijas uzņēmumam «European Best Destinations», lai Rīgas Ziemassvētku tirdziņš tiktu iekļauts organizācijas rīkotajā balsojumā «Best Christmas Markets in Europe 2025».

Balsojuma rezultātā Rīga ierindojās 3. vietā, apsteidzot tādas pilsētas kā Krakova un Vīne, bet atpaliekot no Cīrihes un Tallinas.

Publiskotajā iepirkuma līgumā norādīts, ka nauda samaksāta par «sadarbības pakalpojumu» - reklāmas banneriem, sociālo tīklu popularizēšanu un iespēju piedalīties balsojumā. Organizācija apgalvo, ka vietu topā nosaka tikai un vienīgi iedzīvotāju balsojums (šogad 803 258 balsis), nevis iegādātā reklāma.

Rīgas Investīciju un tūrisma aģentūras komentārs (publicēts sociālajos tīklos): «Sadarbība ar «European Best Destinations» ir standarta prakse visā Eiropā - tādu pašu līgumu slēdz desmitiem pilsētu, tostarp Prāga, Budapešta un Vīne. Maksājums nav par vietu topā, bet par piekļuvi starptautiskajai platformai, reklāmu un iespēju saņemt balsis no visas pasaules. Bez šīs sadarbības Rīga balsojumā nemaz nepiedalītos.»Sabiedrības reakcija sociālajos tīklos (daži spilgtākie komentāri):

  • «30 tūkstoši, lai nopirktu trešo vietu feik-topā? Labāk būtu iztīrījuši sniegu Vecrīgā.»
  • «Visi zina, ka šie «best destinations» topi ir maksas reklāma. Tagad vismaz oficiāli apstiprināts.»
  • «Par to naudu varēja uzlikt vēl vienu karuseli vai 10 papildu eglītes. Bet nē - samaksājam francūžiem par «godpilno» trešo vietu.»
  • «Tallina pirmajā vietā, Rīga trešajā - izklausās pēc klasiska «Ziemeļu līgas» sadalījuma :)»
  • «RTAB atkal ģeniāli: nopērk reklāmu, saņem 800 tūkstošus balsu (droši vien no botiem), un tad stāsta, cik mēs esam populāri.»

Tikmēr «European Best Destinations» mājaslapā joprojām redzams uzraksts «Voting is 100 % real and transparent», bet noteikumos mazākiem burtiem piebilsts, ka «oficiālie partneri» saņem papildu reklāmas atbalstu.

Diskusija par to, vai 30 000 eiro ir adekvāta cena par starptautisku atpazīstamību vai tomēr izšķērdība, turpinās.