Plašu rezonansi soctīklos izpelnījies ieraksts, kas vēsta par radinieku centieniem iegūt informāciju, kurā slimnīcā atrodas viņu omīte. Ja nav ielikts vajadzīgais ķeksis e-veselībā, tad jāpaliek nezinot...
"Šī te pēdējos gados ieviestā sistēma ir ne tikai absurda, bet arī ierobežojoši necilvēcīga - gan pret pacientiem, gan pret viņu tuviniekiem. Tāda sistēma ir jāmaina Un kādas ir Jūsu domas par to? Vai arī Jūs esat saskārušies ar tamlīdzīgiem gadījumiem," raksta rakstnieks Māris Ruks.

"Mums kolēģe aizgāja pēc darba dienas, lai brauktu uz saviem laukiem, un pazuda. Mēs un viņas dēli zvanījām uz policiju un slimnīcām, bet nevienam neko nedrīkst stāstīt. Pēc dažām ļoti stresainām dienām uzzinājām, ka vilcienā viņai bija infarkts, no turienes aizvesta uz slimnīcu," vēsta Guntars.
Mums kolēģe aizgāja pēc darba dienas lai brauktu uz saviem laukiem un pazuda. Mēs un viņas dēli zvanījām uz policiju un slimnīcām, bet nevienam neko nedrīkst stāstīt. Pēc dažām ļoti stresainām dienām uzzinājām, ka vilcienā viņai bija infarkts, no turienes aizvesta uz slimnīcu. https://t.co/W7WVjghvWN
— Guntars Stinka (@GuntarsStinka) October 26, 2025
E-veselībā lasāms: Latvijas Digitālās veselības centrs (LDVC) atgādina ikvienam Latvijas iedzīvotājam norādīt savu kontaktpersonu E-veselībā (www.eveseliba.gov.lv). Ja kontaktpersona jau ir norādīta, LDVC aicina pārliecināties, vai informācija ir aktuāla.
Visbiežāk - kopumā 50 % gadījumu - iedzīvotāji izvēlas nenorādīt kontaktpersonas statusu e-veselībā. Bieži tiek norādīta tuvāko radinieku (mātes, tēva, brāļa, māsas, meitas vai dēla) kontaktinformācija - 31 % gadījumu. Retāk jeb 17 % gadījumu saziņai tiek norādīta dzīvesbiedru kontaktinformācija.
Kā norādīt kontaktpersonas e-veselībā?
Ikviens iedzīvotājs var norādīt vienu vai vairākas kontaktpersonas, autentificējoties www.eveseliba.gov.lv ar kādu no drošiem piekļuves līdzekļiem - mobilo lietotni “eParaksts mobile”, personas apliecību (eID karti) vai mobilo lietotni “Smart-ID”. Par kontaktpersonu var kļūt laulātais, dzīvesbiedrs, vecāki, bērni vai jebkura cita iedzīvotājam tuva persona. Kontaktpersonu informācija ir jānorāda sadaļas “Personas dati” apakšsadaļā “Kontaktpersonas”. Ja norādītā informācija vairs nav aktuāla, to ir iespējams mainīt jebkurā laikā bez ierobežojuma.
Iedzīvotāji, kuri neizmanto internetu, informāciju par kontaktpersonu kārtējās vizītes laikā var lūgt norādīt savam ģimenes ārstam vai citam prakses darbiniekam, kuram ir piekļuve valsts e-veselības sistēmai.
E-veselībā norādīto kontaktpersonas informāciju nepieciešamības gadījumā izmanto arī Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD). NMPD ir izveidojis informatīvo tālruni 67337750 - uz to zvanot, iespējams uzzināt, vai NMPD mediķi ir nogādājuši cietušo slimnīcā un, ja jā, uz kuru. LDVC uzsver, ka informāciju par izsaukuma faktu un slimnīcu, uz kuru nogādāts pacients, NMPD drīkst sniegt tikai kontaktpersonām, kas norādītas pacienta e-veselības profilā.
Kontaktpersona un tiesību deleģēšana - kā atšķiras šīs e-veselības sadaļas?
LDVC uzsver, ka tikai e-veselībā deleģētajām personām, nevis norādītajām kontaktpersonām, ir tiesības iedzīvotāja vietā iegādāties zāles pēc e-receptes, neuzrādot e-receptes ID numuru.
Tiesību deleģējums ir iespēja e-veselībā deleģēt citu personu - piemēram, dzīvesbiedru, pilngadīgu bērnu vai kaimiņu - pilnībā vai daļēji piekļūt iedzīvotāja medicīnas datiem (e-receptēm, e-darbnespējas lapām, e-nosūtījumiem, epikrīzēm, vizuālās diagnostikas izmeklējumu rezultātiem, skatīt informāciju par ģimenes ārstu, veselības pamatdatus u.c.). Turklāt deleģētā persona var arī iedzīvotāja vietā norādīt kontaktpersonu saziņai neatliekamos gadījumos.
Tiesību deleģējumu iedzīvotājs var norādīt e-veselības sadaļā “Tiesību deleģējumi”, klikšķinot uz izvēlnes “Pievienot jaunu deleģējumu”. Savukārt tie iedzīvotāji, kuri neizmanto internetu, var deleģēt citu personu, iesniedzot iesniegumu kādā no Nacionālā veselības dienesta (NVD) klientu centriem visā Latvijā vai nosūtot to pa pastu uz LDVC vai NVD, pievienojot notariāli apstiprinātu pilnvaru.
Vienlaikus LDVC uzsver, ka neatliekamā gadījumā ārstniecības iestāde sazināsies tikai ar kontaktpersonu, kas norādīta e-veselībā, nevis ar personu, kurai ir deleģētas tiesības piekļūt pacienta medicīnas datiem.