Igauņi trako "Coca-Cola" pudeļu dēļ, uz kurām redzami krievu vārdi

© IMAGO/Scanpix/LETA

"Coca-Cola" personalizēto reklāmas kampaņu, kas sākās maijā, Igaunijā skāris neapmierinātības vilnis. Pircēji pamanījuši, ka veikalu plauktos ir grūti atrast pudeles ar tradicionāliem igauņu personvārdiem, savukārt krievu izcelsmes personvārdi ir pieejami daudz plašāk.

Uzņēmums paskaidroja, ka, veidojot drukāšanai paredzēto vārdu sarakstu, tas balstījās uz oficiālajiem Statistikas dienesta datiem, nevis uz pilsoņu tautību.

Tomēr sociālajos tīklos lietotāji norāda uz nelīdzsvarotību un apšauba atlases pareizību, ņemot vērā valsts iedzīvotāju etniskā sastāva īpatnības. Viena no diskusijām jo ​​īpaši uzliesmoja "Facebook" grupā "Krievvalodīgā Igaunija".

Lietotāji gan norāda, ka mārketinga kampaņā pietiekami pārstāvēti ir arī igauņu vārdi.

Igaunijā strīdi ap "Coca-Cola" reklāmas kampaņu ir ieguvuši papildu sociālpolitisku pieskaņu. Valstī ir ievērojams krievvalodīgo iedzīvotāju skaits, un kultūras un nacionālās identitātes jautājumi regulāri kļūst par publisku debašu tēmām. Šajā kontekstā jebkura atšķirība lingvistiskā vai etniskā satura ziņā piesaista pastiprinātu uzmanību.

Līdzīgi strīdi jau iepriekš bija radušies arī citās valstīs.

Personalizētas pudeles bija daļa no globālās kampaņas “Share a Coke”, kas pirmo reizi tika uzsākta Austrālijā 2011. gadā. Toreiz zīmols aizstāja korporatīvo logotipu ar 150 populārākajiem Austrālijas vārdiem. Ideja bija tik veiksmīga, ka projekts tika ieviests vairāk nekā 80 valstīs.

Tomēr uzņēmums vairākkārt ir saskāries ar kritiku starptautisko prezentāciju laikā.

Izraēlā uzņēmums atteicās izmantot nosaukumus uz pudelēm, jo ​​bija grūti izvēlēties starp ebreju un arābu nosaukumiem, lai izvairītos no starpetniskām pretrunām.

Vācijā ir parādījušās sūdzības par daudzu turku vārdu trūkumu, lai gan turku diaspora ir lielākā etniskā minoritāte valstī.

ASV pircēji ir norādījuši uz vairāku afroamerikāņu un latīņamerikāņu vārdu trūkumu, neskatoties uz to izplatību iedzīvotāju vidū.

Saūda Arābijā kampaņa saskārās ar ierobežojumiem vietējo paražu dēļ: sieviešu vārdi uz pudelēm gandrīz nekad netika izmantoti.

Ēģiptē (2017. gadā) uzņēmums tika apsūdzēts reliģisko jūtu pārkāpšanā, kad uz pudelēm parādījās vārdi, kas sakrita ar islāma praviešu vārdiem. Tas izraisīja plašus aicinājumus boikotēt.

Nebūšanas

"Coca-Cola" personalizēto reklāmas kampaņu, kas sākās maijā, Igaunijā skāris neapmierinātības vilnis. Pircēji pamanījuši, ka veikalu plauktos ir grūti atrast pudeles ar tradicionāliem igauņu personvārdiem, savukārt krievu izcelsmes personvārdi ir pieejami daudz plašāk.