Sievietei pamatīgas problēmas, mēģinot nopirkt dzīvokli Rīgas centrā

Ilustratīvs attēls © Vladislavs Proškins/F64

Rīdziniece nobrieda savam pirmajam lielajam pirkumam – dzīvokļa iegādei jaunbūvē Rīgas centrā. Rezervēja vēl nepabeigtu dzīvokli, iemaksājot 21 tūkstoti eiro. Pēc kāda laika ierodoties apskatīt dzīvokli, neapmierināja tā kvalitāte, atteicās no turpmākās sadarbības, bet iemaksāto milzu naudu ilgi neizdodas atgūt, vēsta "Bez Tabu".

Karīna sapņo par dzīvokli Rīgas centrā. Pērn noskatīja mitekli jaunbūvē Ģertrūdes ielā. Attīstītājs “Sky Union” piedāvāja 63 kvadrātmetru plašu dzīvokli ar pilnu apdari par 145 500 eiro. Tolaik tas vēl nebija pabeigts. Karīna mitekli rezervēja, iemaksājot 21 tūkstoti eiro.

Šogad, kad dzīvoklis, kā saprata no attīstītāja, bija teju pabeigts, Karīna ieradās mitekli apskatīt kopā ar dizaineri, lai priekšdienām saprastu, kā to iekārtot. Dizainere norādīja uz vairākām nebūšanām.

Speciālista acij pamanot nebūšanas, kā arī attieksmes dēļ Karīna nolēma mitekli neiegādāties, vēlējās pārtraukt sadarbību ar attīstītāju un atgūt iemaksāto rezervācijas maksu - 21 tūkstoti eiro.

Karīna stāstīja, ka turpmāk saziņa ar attīstītāja pārstāvi turpinājās saziņas lietotnē “Whatsapp”, kur viņa prasīja, vai un kad atdos iemaksāto naudu. Sākotnēji attīstītāja pārstāvis norādīja, ka sievietei jāraksta vēstule par atteikšanos no sadarbības un rezervācijas naudas atmaksu, un tad sekos naudas atmaksa pāris dienu laikā. Karīna paklausīja, nosūtīja prasīto un vēlāk konkrēto jaunbūves projektu internetā novērtēja neglaimojoši - ar vienu zvaigzni. Ieraugot šādu vērtējumu, attīstītāja pārstāvis vairs nebija tik atsaucīgs - izdzēsa no sarakstes pausto par atmaksu pāris dienu laikā, raidījumam sacīja Karīna, uzrādot sarakstes ekrāntvērumu, kurā redzamas izdzēstās ziņas. Karīna šādu rīcību raksturo kā bērnudārza līmeņa komunikāciju. Karīna vairāk nekā mēnesi gaida naudas atmaksu.

Attīstītāja pārstāvis Andrejs, ar kuru komunicēja Karīna, par bērnišķīgu uzskata Karīnas projekta novērtējumu internetā. Andrejs norādīja, ka līdz dzīvokļa nodošanai vēl ir krietns laiks, līdz kuram, ja Karīna uzstātu, defekti tiktu novērsti, bet, ja viņa nolēma tomēr neiegādāties dzīvokli, sākotnēji (pirms neglaimojošā vērtējuma internetā), bijis ar mieru sarunāt ar kolēģiem, iespējams, pat par visas iemaksātās naudas atmaksu, lai gan līgums paredz atmaksāt tikai aptuveni trešo daļu, ja Karīna vienpersoniski pārtrauc sadarbību.

Līgumā rakstīts - ja kliente vienpersoniski atkāpjas no līguma, pārdevējs var ieturēt 10%, kurus var iekasēt no iemaksātās rezervācijas naudas. Tas nozīmē, ka attīstītājs paturētu aptuveni 14,5 tūkstošus eiro, savukārt Karīnai tiktu atmaksāti vien aptuveni 7 tūkstoši eiro.

Ar šo strīdu nesaistīts advokāts Jānis Lapsa saskata iespējamu patērētāju tiesību pārkāpumu. Viņaprāt, līgumsods (10% dzīvokļa cenas), atsakoties iegādāties mitekli, varētu būt uzskatāms par nesamērīgu. “Strīda gadījumā to varētu pateikt tiesa - ir vai nav nesamērīgs. Pirms tiesāšanās var mēģināt vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC),” - tā advokāts Lapsa.

Jurists ieteica Karīnai nesteigties vienpersoniski atteikties no līguma pie esošajiem nosacījumiem, jo tad Karīna piekristu attīstītājam izdevīgajiem noteikumiem, kas paredz atmaksāt vien trešdaļu iemaksātās naudas. Iesaka oficiālā sarakstē prasīt lielāku naudas atmaksu, bet, ja atsaucības nav, var lūgt palīdzību PTAC vai cīnīties par lielāku atmaksu tiesā.

Svarīgākais