Par automašīnas novietošanu "Rīgas satiksmes" (RS) autostāvvietās nevar norēķināties ar skaidrneapmaksātu stāvvietu un līdz ar to arī brangu pēcamaksu (faktiski - soda naudu).
Tieši šādu nepatīkamu pārsteigumu piedzīvoja kāds rīdzinieks, kurš bija novietojis savu automašīnu Rīgas satiksmes autostāvvietā, veicis apmaksu ar “Mobilly” (14,73 eiro), bet, atgriežoties pie auto, atradis vēstījumu par neapmaksātu autostāvvietu un prasību 30 dienu laikā apmaksāt 53 eiro! Ja apmaksa tiek veikta 10 dienu laikā - tad 42,40 eiro. Ja pēcapmaksas maksājums netiks veikts norādītajā apmērā un termiņā, Rīgas satiksme draud veikt nepieciešamās darbības parāda piedziņai, tai skaitā, parāda piedziņu nodot parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzējam, kas var radīt papildus izdevumus.
Šajā konkrētajā gadījumā nekāda pārkāpuma nebija, jo autovadītājs īsziņu “Mobilly” nosūtījis pulksten 17.45, bet RS autostāvvietas kontrolieris “pārkāpumu” konstatējis pulksten 17.47, paziņojumu izrakstīja pulksten 17.55, tātad 10 minūtes pēc tam, kad autovadītājs jau bija veicis samaksu. Tomēr, neskatoties uz to, kontrolieris ir sastādījis pretenziju.
Protams, autovadītājs šo pretenziju var apstrīdēt, taču tas prasa papildus laiku un resursu. “Izskatās, ka tā jau ir speciāli izveidota shēma. Uzlikt sodu ne par ko un pēc tam to anulēt, ja autovadītājam pietiek laika un pacietības nodarboties ar pierādījumu vākšanu un nogādāšanu Rīgas satiksmei,” sacīja autovadītājs.
Līdzīgas situācijas par nepamatoti uzliktiem sodiem RS autostāvvietās ir bijis ne mazums. Pērn aprīlī raidījums “Bez tabu” vēstīja, ka autobraucējs no Ādažiem Rīgā piedzīvoja nepatīkamu pārsteigumu, kad viedtālruņa mobilajā lietotnē samaksāja par stāvvietu, bet tāpat saņēma sodu.
Kā vēsta raidījums "Bez Tabu", ādažnieks Kārlis savu auto bija novietojis Rīgas satiksmes stāvvietā Ernesta Birznieka Upīša ielā. Viņš atvēris mobilo lietotni "Riga Card", tur bijis uzrādīts, ka auto novietots C zonā un veicis apmaksu. Atgriezies no savām darīšanām, Kārlis pie auto vējstikla ieraudzījis pēcapmaksas paziņojumu, kurā norādīts, ka auto novietots B zonā un atbilstoša apmaksa par stāvēšanu nav veikta.
Kārlis sagatavojis pretenziju ar ekrānattēliem, ka telefons konkrētajā vietā uzrāda C zonu. Viņš arī apgalvo, ka citu zonu izvēlēties nav bijis iespējams. Atbildē no Rīgas satiksmes viņam savukārt apgalvots, ka atbilstoši pieejamajiem datiem samaksa veikta par C zonu, bet auto stāvējis B zonā. Kad Kārlis norādījis, ka arī Ādažos mobilā lietotne viņam uzrāda C zonu, sekojusi atbilde, ka apmaksa nav veikta.
Autobraucējs, kurš pats ir programmētājs, uzskata, ka vaina meklējama aplikācijā, kura nedarbojās un nesaprot, kāpēc tehniskas problēmas dēļ jāsoda klients.
Tikmēr Rīgas satiksmes pārstāve Baiba Bartaševiča - Feldmane skaidro, ka nekādi sistēmiski traucējumi lietotnes darbā nav konstatēti. Jo, ja lietotne nebūtu darbojusies, apmaksu, visticamāk, nebūtu vispār bijis iespējams veikt par jebkādu zonu.
Kārlis ir arī pārsteigts, ka sākumā naudas sods bijis 13 eiro, bet pretenzijas celšanas brīdī jau sasniedzis 17. Rīgas satiksmē skaidro, ka tā tik tiešām ir - pirmajās 10 dienās pēc soda saņemšanas ir atlaide. Ja ir iebildumi, tad atlaide atceļas.
Arī rīdziniece Baibai ir nepatīkama pieredze ar Rīgas satiksmes autostāvvietu izmantošanu. Viņa pēc automašīnas novietošanas maksas stāvvietas Rīgas centrā, Avotu ielā, diemžēl aizmirsa samaksāt par tās izmantošanu. Viņa saprata, ka ir bijusi aizmāršīga un bija gatava samaksāt sodu, taču, apskatot soda kvīti, Baiba secināja, ka autostāvvietas kontrolieris kļūdījies, nosakot tarifa zonu: B zonas vietā norādījis, ka pārkāpums noticis A zonā, kur gan autostāvvietas tarifs ir augstāks, gan soda nauda, ja nesamaksā par stāvvietas izmantošanu, lielāka, pērn pavasarī vēstija “Bez Tabu”.
Telefoniski sazinoties ar autostāvvietas apsaimniekotāju “Rīgas satiksme”, Baibai esot ieteikts samaksāt soda naudu par pārkāpumu dārgākā A zonā un iesniegt elektroniski parakstītu iesniegumu ar pieprasījumu atmaksāt pārmaksāto starpību (starp A un B zonām). Tomēr Baibai nav elektroniskā paraksta.
SIA “Rīgas satiksme” ar “Bez Tabu” starpniecību atvainojās Baibai par pieļauto kļūdu, nepareizi nosakot tarifa zonu. Vienlaikus norādīja, ka gadījumos, kas saistīti ar naudas pārskaitījumiem (šajā gadījumā - starpības atmaksu), nepieciešams identificēt personu, tāpēc iesniegums jāiesniedz parakstīts ar elektronisko parakstu.
Uzzināt par sodiem, tos apmaksāt un, kā šajā gadījumā būtu nepieciešams, pieprasīt naudas atmaksu var arī bez elektroniskā paraksta “Rīgas satiksmes” e-pakalpojumu interneta vietnē (tajā klients savu personību apstiprina ar internetbankas datiem).
Šāds risinājums, telefoniski sazinoties ar uzņēmumu, arī esot piedāvāts. Baiba centusies vietnē piereģistrēt savas automašīnas datus, reģistrēt lietotāja profilu, tomēr tas neizdevās. Sistēma neesot ļāvusi augšupielādēt pieprasītos divus fotoattēlus, kuros jāiemūžina automašīnas tehniskā apliecība no abām pusēm.
“Rīgas satiksmē” norāda, ka iepriekš neesot saņemtas sūdzības par e-pakalpojumu vietni, tomēr arī “Bez Tabu” žurnālistam neizdevās piereģistrēt automašīnu e-pakalpojumos, jo fotoattēlu izmērs bija lielāks nekā pieļaujamais augšumpielādējamo failu izmērs (sistēma nepieņem failus, kuru kopējais izmērs pārsniedz divus megabaitus).