Iedzīvotājs stāsta, kādu informāciju centies izspiest anonīms zvanītājs

© Romāns Kokšarovs/F64 Photo Agency

Kāds iedzīvotājs mikroblogošanas vietnē twitter brīdinājis, ka atkal uzdarbojas anonīmi zvanītāji, kas krāpnieciskā ceļā mēģina iegūt internetbankas datus.

"Kam jāziņo, ja man jau divreiz zvana no anonīma numura un bankas vārdā mēģina izspiest internetbankas bankas pieeju? Starp citu, nosauca mani vārdā un uzvārdā pareizi, zināja kam zvanīja," mikroblogošanas vietnē twitter norādījis zvana saņēmējs.

Valsts policija norādījusi, ka šādos gadījumos var par notikušo ziņot policijai, vēršoties ar iesniegumu un norādot visu zināmo informāciju.

Atgādinām, ka jūnija sākumā jau ziņojām, ka ir saņemta informācija par mēģinājumiem pamudināt personas apstiprināt piekļuvi viņu bankas lietotnēm, izmantojot Smart-ID. Smart-ID izstrādātājs SK ID Solutions, Latvijas Finanšu nozares asociācija un bankas aicina būt uzmanīgiem.

Vairāku banku klienti Latvijā ziņojuši par to, ka saņēmuši telefona zvanus no nepazīstamiem numuriem. Zvanītājs uzdevies par Smart-ID tehniskā atbalsta dienesta darbinieku un mēģinājis iegūt informāciju un mudinājis veikt darbības, kas, iespējams, palīdzētu viņam piekļūt zvana saņēmēja Smart-ID kontam. Šobrīd nav ziņu par to, ka šāds krāpšanas mēģinājums būtu izdevies un kādam klientam būtu nodarīti finansiāli zaudējumi. Tomēr pret šādiem anonīmiem zvaniem būtu jāizturas īpaši uzmanīgi.

Smart-ID nodrošina divu faktoru autentifikāciju, kas ir daudz drošāka par iepriekš banku izmantotajām kodu kartēm, kuras bija vieglāk pazaudēt, un to kodi bija statiski. Tomēr tas nemaina nepieciešamību internetbankas un bankas lietotņu lietotājiem būt īpaši uzmanīgiem un arī pašiem pastāvīgi rūpēties par savu datu drošību. Viens no galvenajiem nosacījumiem - nekad savā Smart-ID lietotnē neievadīt PIN kodus, ja tajā brīdī netiek izmantota internetbanka vai kāda no bankas lietotnēm un nav ierosināts darījums. Tas var liecināt par situāciju, ka tajā brīdī kāds cits mēģina piekļūt jūsu bankas kontiem.

Finanšu nozares asociācijas valdes priekšsēdētāja Sanita Bajāre uzsver: "Jābūt īpaši piesardzīgiem, ja kāds jūs mudina izmantot līdzekļus, ko lietojat piekļuvei bankas lietotnēm un maksājumu apstiprināšanai. Atcerieties - bankas nesūtīs klientiem e-pastus, lūdzot tajos ievadīt autentifikācijas informāciju vai sniegt atbildes uz sensitīviem jautājumiem. Saņemot jebkādus pieprasījumus izmantot jums izsniegtos maksājumu apstiprināšanas rīkus, kas nav jūsu pašu iniciēti, nekādā gadījuma to nedariet un nekavējoties sazinieties ar savu banku!"

"Smart-ID uzturētāja uzņēmuma SK ID Solutions darbinieki nekad nezvanīs klientiem ar mērķi noskaidrot viņa datus. Īpaši jāuzmanās arī tad, ja telefonā parādās paziņojums apstiprināt darījumu ar Smart-ID, kaut lietotājs darbības, kam šāds apstiprinājums būtu nepieciešams, neveic. Tas var nozīmēt, ka krāpnieki mēģina piekļūt sistēmai, kura lietotāja autentifikācijai izmanto Smart-ID lietotni. Pakalpojuma sniedzēja vārds lietotnē redzams autentifikācijas pieprasījuma augšpusē," brīdina SK ID Solutions Latvijas filiāles vadītāja Sanita Meijere.

Nebūšanas

Var teikt, ka baumu līmenī, bet soctīklos pamanīti vairāki ieraksti, kas liecina, ka viens vai otrs veselībai būtisks izmeklējums, pakalpojums vai manipulācija tiek atlikta uz nākamo gadu, jo visa tiem paredzētā nauda ir iztērēta.

Svarīgākais