"Vienotības" iebildumu dēļ valdošā koalīcija šodien vienojās uz nedēļu atlikt maksātnespējas politikas pamatnostādņu izskatīšanu valdībā.
"Vienotība" paziņojumā plašsaziņas līdzekļiem pauda, ka Tieslietu ministrijas (TM) izstrādātajās Maksātnespējas politikas attīstības pamatnostādnes 2016.-2020.gadam jāparedz skaidrs maksātnespējas procesa un tiesiskās aizsardzības procesa nodalījums.
"TM savā dokumentā nav piedāvājusi būtiskas, šībrīža situācijai nepieciešamas un neatliekamas izmaiņas, lai nodalītu maksātnespējas procesu no tiesiskās aizsardzības procesa, kas ļautu finansiālās grūtībās nonākušus uzņēmumus glābt, nevis likvidēt," klāstīja "Vienotības" pārstāvji. Partija piebilst, ka TM ir "acīmredzami izvairījusies jautājumam par maksātnespējas procesa sakārtošanu pievērsties pēc būtības", tādēļ "Vienotības" ministri Maksātnespējas politikas attīstības pamatnostādnes pašreizējā redakcijā neatbalstīs.
Partija uzsver, ka dokumentu nepieciešams papildināt ar uzdevumu pārskatīt to personu loku, kuras var būt par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošajām personām, iesaistot šajā procesā speciālistus finanšu un ekonomikas jomā, kas var sniegt nepieciešamo atbalstu uzņēmuma darbības uzlabošanai, kā arī izvērtēt iespēju par kreditoru plašāku iesaisti tiesiskās aizsardzības procesa plāna īstenošanā.
"Vienotība" arī piebilst, ka partijas Saeimas frakcijas deputāti ir iesnieguši grozījumus Maksātnespējas likumā, ar kuriem piedāvāts atteikties no maksātnespējas procesa administratora kā vienīgā iespējamā tiesiskās aizsardzības procesa uzrauga un piesaistīt šim procesam gan vietējos, gan starptautiskos speciālistus finanšu un ekonomikas jomā, kas var sniegt nepieciešamo atbalstu uzņēmuma darbības uzlabošanai.
Partijas priekšsēdētāja vietnieks Edvards Smiltēns aģentūrai LETA pēc koalīcijas sanāksmes sacīja, ka šī jautājuma izskatīšanu valdībā paredzēts atlikt uz nedēļu.
TM uzsver, ka pamatnostādnēs liela uzmanība pievērsta Maksātnespējas administrācijas lomas un kapacitātes stiprināšanai. Pamatnostādnēs ietverti konkrēti rādītāji un uzdevumi, kas strukturēti četros savstarpēji saskaņotos un saistītos rīcības virzienos, proti, veicināt, ka uzņēmumi, izmantojot tiesiskās aizsardzības procesa (TAP) mehānismus, atgūst maksātspēju, veicināt maksimālu kreditoru saistību apmierināšanu, kā arī ekonomiski vērtīgo aktīvu atgriešanos ekonomiskajā apritē, veicināt, ka fiziskās personas maksātnespējas process godprātīgam parādniekam nodrošina otro iespēju, kā arī veicināt, ka administratori ir kvalificēti un profesionāli speciālisti, kas efektīvi pilda savus pienākumus un rūpējas par profesijas prestižu.
TM uzsver, ka tiesiskās aizsardzības mehānismi patlaban netiek sekmīgi izmantoti, turklāt sekmīgo TAP skaits ir neliels, lai atjaunotu maksātspēju. Tāpēc, lai veidotu efektīvāku TAP plāna apstiprināšanas un uzraudzības procedūru, piemēram, tiek apsvērta iespēja ieviest administratoru specializāciju, kā arī TAP padarīt par kreditoru vadītu procesu, pārskatot administratora lomu.
Tāpat nostādnēs iekļauts apsvērums motivēt savlaicīgi iesniegt maksātnespējas pieteikumu, nosakot, ka, savlaicīgi iesniedzot maksātnespējas pieteikumu, iespējamas nodokļu atlaides, savukārt, novilcinot pieteikuma iesniegšanu, pakāpeniski palielinās depozīta apmērs.