Ar Rīgas panorāmas ratu šogad vēl droši vien nevizināsimies, lai gan tā būvdarbi ir pabeigti. Panorāmas ratu, visticamāk, atklās nākamā gada sākumā.
Projektu realizējusi Lietuvas kompānija "RPR Operators", kas Uzvaras parka teritorijas labiekārtošanā ieguldījusi privātas investīcijas - vairāk nekā trīs miljonus eiro, bet kopējais investīciju apjoms pārsniedz 10 miljonus, "Neatkarīgajai" pastāstīja "RPR Operators" valdes loceklis Dmitrijs Uspenskis.
Projekta realizācija ieilga, un panorāmas rata būvniecības pabeigšanas termiņš vairākkārt pārcelts. Šogad kā gala termiņš izskanēja augusts, tad gada beigas, taču tagad, lai gan projekta īstenotājs konkrētu atklāšanas laiku vēl nenosauca, tas, visticamāk, varētu būt nākamā gada sākums.
Kad "Neatkarīgā" apmeklēja topošā Rīgas panorāmas rata būvlaukumu, tajā vēl turpinājās pēdējie elektriskās sistēmas montāžas darbi, lai objektu sagatavotu nodošanai ekspluatācijā, kas paredzēta 3. decembrī. Daži testa braucieni jau ir bijuši un būs vēl. Decembra sākumā Rīgā ieradīsies eksperti no Vācijas, kuri jau trīs reizes ir apmeklējuši Latviju, sekojot līdzi un uzraugot Rīgas panorāmas rata būvniecību, kā tas atbilst projektam un Eiropas Savienības (ES) standartiem. Diemžēl Latvijā pietrūkst šādu speciālistu.
Panorāmas rats pēc klasifikācijas ir bīstama iekārta, tāpēc drošības prasības un uzraudzība tam ir stingra. ES ir kopēji atrakciju standarti, kas Latvijai nav obligāti, bet ir nepieciešams aicināt ekspertus, skaidroja D. Uspenskis. Viņš piebilda, ka šis panorāmas rats ir unikāls projekts, radīts īpaši Rīgai. Ņemtas vērā gan vēja slodzes (rats var izturēt jebkuru vēju), gan pārējie elementi. Panorāmas rats centīsies strādāt jebkuros laika apstākļos un praktiski bez brīvdienām.
Panorāmas rata konstrukcijas un citi mezgli pārsvarā ir ražoti Latvijā, un daži no tiem ir ļoti unikāli. "Visiem, kas piedalījās projektā, par to ir liels lepnums," sacīja D. Uspenskis. Viņš uzskata, ka tas ir skaists un gaumīgs objekts.
Būvprojekta arhitekts - Jānis Rinkevičs (SIA "Projektēšanas birojs A.I.D.E.”), ainavu arhitekte - Linda Zaļā, būvuzraudzība - SIA "Forma 2", galvenais būvdarbu veicējs - SIA "Baltic Construction Company (BCC)", dizaineri un mākslinieki (dizaina valoda, grafiskais dizains) - Valters Kalsers, Evija Krištopāne, iekārtas uzraudzība - "TÜV Rheinland Industrie Service GmbH" no Vācijas.
"Daži internetā raksta, ka, paceļoties augšā, tur nebūs ko redzēt, taču jo augstāk celsimies, jo fantastiskāks skats pavērsies. Rats ir tā vērts. Ļoti labs skats," ar lepnumu atzina D. Uspenskis. Sadarbībā ar dizaineru Valteru Kalseru tapis zīmols "Riga Rise" (Rīga mostas). Rīga mostas, rats mostas, atdzīvojas pilsētas ielas, sākas kustība. Panorāmas rats simbolizē vieglumu un optimismu. Tas ir tas, ko uzņēmējs vēlas ienest cilvēku dzīvē, nedaudz ieguldīt sabiedrībā, lai "viss nav slikti".
Rats ir liels un atšķiras no citiem, pēc klasifikācijas tas ir atsevišķi stāvošs, un pasaulē pēc šādas klasifikācijas tādu ratu nav daudz. Tas atšķiras arī no tiem, kas ir Lietuvā un Igaunijā, ir pārvietojami un tiek uzstādīti festivālu un pasākumu laikā. Parasti to augstums ir mazāks nekā 60 metri, bet Rīgas rats ir 65 metrus augsts. Tas būs lielākais, modernākais rats Baltijā. Protams, Londonas panorāmas rats ir augstāks - 120 metri.
"RPR Operators" valdes loceklis Dmitrijs Uspenskis pastāstīja, ka panorāmas rata būvniecības projektu varētu sadalīt divās daļās - pirmā būtu būvniecība, bet otra - teritorijas labiekārtošana. Panorāmas rats un tam piegulošā teritorija aizņem vienu hektāru, un "RPR Operators" pats kopā ar ainavu arhitekti Lindu Zaļo arī veicis labiekārtošanas darbus. Tapis paviljons, kurā tirgos biļetes, atradīsies tehniskā zona un tualetes. Teritorijā novietoti gari soli no Āfrikā auguša koka.
Panorāmas rata teritorijā veikta arī pilna apgaismojuma rekonstrukcija. Arī pašam ratam paredzētas dažādas izgaismošanas programmas. Arī kabīnes no ārpuses tiks izgaismotas, un ir arī plānots papildu apgaismojums no zemes. Visur tiks izvietotas novērošanas kameras, lai apmeklētājiem piedāvātu drošu vidi. Tās uzstādīs "RPR Operators", un novērošanu, visticamāk uzticēs apsardzes firmai.
"Izbūvējām arī gājēju pāreju pāri tramvaja sliedēm un ceļu līdz sliedēm. Bija prieks, kad cilvēki 18. novembrī un festivāla "Staro Rīga" laikā aktīvi izmantoja šo pāreju," sacīja D. Uspenskis, uzsverot, ka panorāmas ratam piegulošā teritorija ir kā vārti uz Uzvaras parku.
Izveidots reljefs, lai panorāmas rata teritoriju atdalītu no Raņķa dambja un tā dzīvās automašīnu satiksmes. Izbūvēta automašīnu stāvvieta, kurā būs īpašas vietas autobusiem un divas vietas cilvēkiem ar invaliditāti. Laukumā izveidota ūdens novadīšanas sistēma.
Kā pastāstīja uzņēmējs, panorāmas rata izbūve sākās ar rata pamatnes izveidi vietā, kur grunts apstākļi nav īpaši labvēlīgi. Paveikts milzīgs darbs - iedzīti 120 pāļi 30 metru dziļumā. Tie ir enkurtipa pāļi, jo apakšā pārsvarā ir dūņas, bet 26 metru dziļumā sākas dolomīta slānis. Tas, kas ir redzams ārpusē, ir 120 grandiozi "zīmuļi," kas nāk uz leju, un 30 baltas kabīnes.
Katrā kabīnē varēs sēdēt seši vai astoņi cilvēki. Kabīnes ir apsildāmas, ar automātiskajām durvīm, tajās ir kondicionētāji, tiek kontrolēta gaisa kvalitāte un mitrums. Rats varēs darboties līdz pat -20 grādu salam un 40 grādu karstumam. Vienu apli rats veiks 15 minūtēs, un stundā plānots apkalpot līdz 1200 cilvēkiem.
Kabīnē ir arī komunikācijas panelis. Ja kādam cilvēkam pēkšņi kļūs slikti, varēs nospiest speciālu pogu, un rata operators šo kabīni varēs nolaist lejā ātrāk.
Uzņēmums neaprobežosies tikai ar panorāmas ratu, teritorijas iekšienē tiks izbūvēts vesels kvartāls, kur rīdzinieki un pilsētas viesi varēs atnākt un pavadīt laiku kopā ar ģimeni. Padomā ir arī dažādas aktivitātes, piemēram, piedāvāt iespēju ieturēt brokastis ar pasakainu skatu uz Rīgu, saullēkta sagaidīšana un saulrieta pavadīšana, pasākumi Ziemassvētkos un Lieldienās.
D. Uspenskis stāstīja, ka šobrīd precīzi nevarēs pateikt panorāmas rata biļešu cenas, bet uzņēmums apzinās, ka tām ir jābūt pieejamām sabiedrībai, jo īpaši ģimenēm ar bērniem. Panorāmas ratā varēs iekļūt un vizināties cilvēki ar īpašām vajadzībām kopā ar pavadoni. Viņiem ir izbūvēts lifts, ar kuru var uzbraukt līdz peronam. Bērni panorāmas ratā varēs vizināties tikai kopā ar vecākiem.
Biļešu cenas tiks aprēķinātas, balstoties uz to, vai cilvēks uz atrakciju ieradīsies viens vai ar ģimeni, cik liela ir ģimene vai grupa, atkarībā no sezonas, gadalaika un tā, vai tā ir darba diena vai brīvdiena, kā arī no rata noslodzes. Biļešu cenas tiks paziņotas īsi pirms atvēršanas, un biļete varētu maksāt padsmit eiro. Nākotnē iespējama arī abonementa biļete.
Biļešu cenu ietekmēs panorāmas rata ļoti augstie inspicēšanas izdevumi - par vācu ekspertu pārbaudēm maksā pats uzņēmums. Tāpat jāņem vērā, ka panorāmas rata ekspluatācijas laikā, kas ir 30 gadi, būs ļoti daudz apkopju un pārbaužu.
Lai gan daudzi rīdzinieki domā, ka panorāmas rata projekts ilgst aptuveni gadu, tas ir ļoti ilgs projekts, un lielāko laiku aizņēma tieši tā projektēšana un saskaņošana. Tā ir privāta uzņēmuma iniciatīva, ne pilsētas. Zemesgabala, uz kura atrodas panorāmas rats, izsole notika 2019. gadā, kad uzņēmums no pilsētas ieguva apbūves tiesības, bet projekta ideja radusies vēl agrāk. "Šeit esmu jau sešus gadus," atzina D. Uspenskis.
2020. gada oktobrī Rīgas būvvalde pieņēma konceptuālu lēmumu par būvatļaujas izsniegšanu panorāmas rata izveidei Pārdaugavā. Tiesības to izbūvēt ieguva uzņēmums "RPR Operators", kura kapitālā 90% pieder Lietuvas uzņēmumam "Mozavita", bet 10% - Dmitrijam Uspenskim. Rīgas pašvaldība zemi panorāmas ratam "RPR Operatoram" piešķīra uz 30 gadiem, un pēc šī termiņa beigām panorāmas rats pārietu Rīgas domes īpašumā.