Sabiedriskais transports Latvijā esot tikpat izdevīgs kā Norvēģijā

© F64

Organizācijas “Greenpeace” šā gada ziņojumā sabiedriskais transports Latvijā izdevīguma ziņā tiek pielīdzināts Norvēģijas sabiedriskajam transportam. Tas nozīmē, ka Latvijas iedzīvotājs vidēji par braucienu tramvajā, trolejbusā vai autobusā maksā tikpat, cik norvēģis savā zemē.

Taču, tā kā Norvēģijā algas ir daudz lielākas nekā Latvijā, tas nozīmē, ka mēs sabiedriskajam transportam no saviem ienākumiem atdodam proporcionāli vairāk nekā norvēģi.

Cenu izdevīguma ziņā visaugstāk Eiropā tiek novērtēta sabiedriskā transporta sistēma Luksemburgā, liecina starptautiskās vides aizsardzības organizācijas “Greenpeace” šā gada ziņojums.

Pētījuma ietvaros organizācija analizējusi sabiedriskā transporta cenu piedāvājumu 30 valstīs un to galvaspilsētās. Pētījumā iekļautas 27 Eiropas Savienības valstis, kā arī Lielbritānija, Šveice un Norvēģija. Ziņojums vēsta, ka Luksemburga piedāvājuma ziņā ieņem pirmo vietu, iegūstot 100 punktus no 100 iespējamajiem, bet Bulgārija ieņēma pēdējo vietu ar nulli punktu. Aplūkojot galvaspilsētas, pirmā vieta tika sadalīta uzreiz starp trim pilsētām - Luksemburgas pilsētu, Valetu Maltā un Tallinu Igaunijā, kamēr pārsteidzošā kārtā pēdējā vieta tika Īrijas galvaspilsētai Dublinai, raksta interneta vietne “Themayor.eu”.

Latvija lejasgalā, Rīga pa vidu

Minētajā “Greenpeace” transporta biļešu izdevīguma izvērtējumā valstu reitingā Latvija ieņem 26. vietu, to dalot ar Norvēģiju. Reitinga 25. vieta piešķirta Rumānijai, savukārt nākamajā pakāpē zem Latvijas un Norvēģijas atrodas Grieķija un Horvātija, vēsta “Greenpeace” mājaslapa. Tikmēr galvaspilsētu topā Rīga ieņem 17. vietu, par vienu vietu atpaliekot no Budapeštas, bet par vienu vietu apsteidzot mūsu dienvidu kaimiņu galvaspilsētu Viļņu. Lai arī ko varētu teikt par Rīgas transportu, taču vides organizācijas biļešu cenu reitingā tas atrodas aptuveni viducī. Ņemot vērā vispārējos cenu līmeņus, nav brīnums, kā biļešu cenu ziņā tas apsteidz tādas Eiropas galvaspilsētas kā Berni, Kopenhāgenu, Stokholmu, Oslo, Parīzi un Londonu. Zem Rīgas reitinga ziņā ir Vācijas galvaspilsēta Berlīne, ko parasti nemēdz uzskatīt par pārāk dārgu metropoli.

Lētāk un pat bez maksas

Tikmēr Vācija izpelnās uzmanību valstu reitingā. Vides organizācijas pētījumā samērā plaša uzmanība pievērsta sabiedriskā transporta izmaksām. Tajā tiek norādīts uz Vācijas piemēru, kura ietvaros ieviesta vienota biļete visā Vācijas sabiedriskā transporta sistēmā. Pasažieriem piedāvā vienotu ikmēneša biļeti ar atlaidi, kas aptver visu Vācijas sabiedrisko autobusu un dzelzceļa transportu, tostarp iekšzemes un starppilsētu braucienus. Šāda biļete maksā 49 eiro un “Greenpeace” skatījumā tiek uzskatīta par izdevīgu. Šāda sistēma Vācijā ir spēkā kopš šā gada 1. maija. Tiesa, Vācija nav vienīgā šādas sistēmas ieviesēja. Ungārija līdzīgu politiku ieviesa tajā pašā dienā (1. maijā), savukārt Austrija izmēģināja piedāvājumu jau 2021. gadā. Tikmēr Malta un Luksemburga ir izvēlējušās padarīt valsts sabiedrisko transportu pilnīgi bez maksas, pilnībā atsakoties no biļetēm. Veidojot valstu un galvaspilsētu reitingus, tika izvirzīti vairāki kritēriji, tostarp - vienotas biļetes esamība visā sabiedriskajā transportā, atlaides sociāli mazaizsargātajām personām (samazinājums vismaz par 25%), pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likme sabiedriskajam transportam un cenas.

Grib vienotu Eiropas biļeti

Ar reitingu “Greenpeace” vēlas virzīt tā sauktās Eiropas biļetes izveides koncepciju, kas veidota pēc vācu versijas, bet derīga visam blokam. Lai to varētu izdarīt, organizācija ierosina ES atcelt nodokļu atvieglojumus starptautiskajiem lidojumiem, kuros izmanto piesārņojošu ogļūdeņražu degvielu, tā vietā padarot izdevīgāku sabiedriskā transporta izmantošanu.

Organizācijas skatījumā daudzās valstīs transporta biļetes ir pārāk dārgas, un sešas valstis - Bulgārija, Rumānija, Slovākija, Ungārija, Igaunija un Horvātija - sabiedriskā transporta biļetēm piemēro standarta PVN likmi. Tādējādi sabiedriskā transporta izmantošana kļūst dārgāka. Tādējādi “Greenpeace” aicina nacionālās un vietējās valdības ieviest pieņemamas “klimata biļetes” visā sabiedriskajā transportā un Eiropas Komisiju to veicināt, lai nākotnē ieviestu vienotu klimata biļeti visā Eiropā. Vācijas transporta ministrs Folkers Visings jau paudis atbalstu visas Eiropas sabiedriskā transporta biļetei, kas līdzīga jaunajai Vācijas vienotajai sabiedriskā transporta biļetei. Tikmēr “Greenpeace” norāda, ka, neskaitot Luksemburgu un Maltu, kas padarīja iekšzemes sabiedrisko transportu bez maksas, tikai Austrija, Vācija un Ungārija ir ieviesušas salīdzinoši pieņemamas biļetes visā valstī, kas maksā mazāk nekā trīs eiro dienā. Savukārt apmēram divām trešdaļām analizēto valstu vispār nav valsts mēroga ilgtermiņa ceļojumu karšu.

Rīga

Nav tā, ka ar tūrisma nozari viss būtu slikti. Pēc drūmā kovidlaika tūrisms atkopjas, viesnīcās un citās tūrisma mītnēs apkalpoto personu skaits pārsniedz divus miljonus, tūrisma īpatsvars ekonomikā ir 4% vai vairāk no IKP, nodarbināti šajā nozarē ir 8–10% ļaužu. Visās Latvijas malās, pateicoties Eiropas Savienības struktūrfondu atbalstam, kā sēnes pēc lietus ir sabūvētas naktsmājas un kempingi. Ir jauki piedāvājumi visos virzienos – dabas, kultūras un veselības tūrismā.

Svarīgākais