Namu apsaimniekošana vienmēr ir bijis sensitīvs jautājums, jo katram mājas dzīvokļa īpašniekam ir sava izpratne, ko vajag vai nevajag darīt, lai māja ne tikai tiktu pieklājīgi uzturēta, bet pakāpeniski arī uzlabotos tās tehniskais un vizuālais stāvoklis. SIA „Daugavpils Dzīvokļu un komunālās saimniecības uzņēmums” (DDzKSU) ir lielākais namu apsaimniekošanas uzņēmums pilsētā – tā pārziņā ir 799 mājas.
Par izaicinājumiem namu apsaimniekošanā Daugavpilī ‒ vairāk intervijā ar DDzKSU tehnisko direktoru Igoru Bēniņu.
Jūs un vēl vairāki vadošo amatu speciālisti DDzKSU darbu uzsāka pirms nepilna gada. Kāds ir bijis nostrādātais periods?
Tieši tā, es un vairāki citi uzņēmuma vadītāji, darbu DDzKSU uzsāka pagājušā gada augustā. Esam izveidojuši spēcīgu komandu, kurā cits citu atbalstām un ejam uz kopīgiem mērķiem, lai lielai daļai Daugavpils iedzīvotāju sniegtu plašu pakalpojumu klāstu visā, kas attiecas uz māju apsaimniekošanu un remontdarbiem, turklāt īpašu uzmanību veltām finanšu resursu lietderīgai izmantošanai. Izvēlamies tehnoloģijas un materiālus, kas kalpo ilgtermiņā. Jau pirmais darbības gads ir pierādījis, ka ejam pareizajā virzienā. Varu informēt, ka iepriekšējās vadības komandas laikā, divu pēdējo gadu laikā, citu apsaimniekotāju izvēlējās 27 mājas, savukārt pēdējā gada laikā no DDzKSU pakalpojumiem nav atteikusies neviena māja, pat vairāk - divas daudzdzīvokļu mājas ir izteikušas vēlmi atgriezties pie DDzKSU. Tas pierāda, ka cilvēki ir ieraudzījuši, ka līdz ar vadības komandas maiņu, sniegto pakalpojumu kvalitāte ir uzlabojusies un organizēto remontdarbu izmaksas kritušās. Tas iedzīvotājiem ir ļoti nozīmīgs rādītājs.
Kas ir tas būtiskākais, kāpēc samazinās remontdarbu izmaksas?
Būtiski ir mainīta remontdarbu organizēšanas kārtība - kopš 2009. gada DDzKSU praktizēja ārpakalpojumu izmantošanu. Tas nozīmē, ka nevis uzņēmuma darbinieki veic remontdarbus, bet gan tiek izsludināts konkurss un darbus veic privātās kompānijas. Pat mazus darbiņus uzticēja ārpakalpojuma sniedzējiem. Parasti konkursos startēja trīs četras firmas - visu laiku vienas un tās pašas, un tikai vietējās. Pat Rīgas uzņēmumi nepiedalījās mūsu konkursos, jo, pēc viņu teiktā, konkursa noteikumi tika rakstīti vienai firmai par labu. Mēs šo situāciju būtiski mainījām - visus darbus cenšamies veikt saviem spēkiem, jo mums ir pietiekami lielas un profesionālas remontbrigādes. Saprotams, pagaidām vēl nespējam visus darbus izdarīt pašu spēkiem, tāpēc tiek izsludināti konkursi par darbu veikšanu, bet nākotnē visus ēku remonta darbus veiksim ar uzņēmuma spēkiem.
Vai tas ir tikai izmaksu jautājums?
Nē, ļoti svarīga ir veikto darbu kvalitāte un garantijas. Ir vairāki slikti piemēri, kad remontdarbu veicējs savu darbu ir izdarījis nekvalitatīvi, bet firma jau ir likvidēta - tagad mums nav no kā prasīt atbildību. Tāpat redzams, ka remontdarbu veicēju darbs netika pietiekami kontrolēts - objekti ir pieņemti ar acīmredzamām kļūdām. Iedzīvotāji nāk pie mums un sūdzas, un tas ir saprotami, jo darbu veicēju izvēlējās DDzKSU, nevis dzīvokļu īpašnieki, bet, vēršoties pie darbu izpildītājiem, saņemam atbildi, ka dokumenti ir parakstīti un darbs ir pieņemts. Ļoti grūti cilvēkiem ir izskaidrot, ka pretenzijas ir jāceļ pret darbu veicēju, nevis apsaimniekošanas uzņēmumu. Vislielākais zaudējums iepriekšējos gados ir iedzīvotāju uzticība, ko pēdējā gada laikā mums pakāpeniski izdodas atgūt, pie tā strādājam. Mēs tiešām uzlabojam klientu apkalpošanu.
Kas liecina, ka iedzīvotāji atkal ir noticējuši DDzKSU?
Es jau minēju faktu, ka pēdējā gada laikā no uzņēmuma pakalpojumiem nav atteikusies neviena māja un divas vēlas atgriezties. Manuprāt, tas ir ļoti konkrēts signāls. Ne mazāk svarīga ir informācijas atpakaļsaite - sūdzības un pateicības. Pirms gada saņēmām tikai sūdzības, bet pēdējie dati liecina, ka šobrīd iedzīvotāju pateicības un aizrādījumi par DDzKSU darbu ir jau līdzsvarā. Ir uzlabojusies arī uzņēmuma finansiālā situācija ‒ pēc domes datiem, pirmajā pusgadā esam otrs pelnošākais pašvaldības uzņēmums.
Palasot ierakstus internetā, redzams, ka ne visi ir uzņēmumam glaimojoši - ir arī daudz kritikas. Cik tā ir pamatota?
Protams, dažos jautājumos kritika ir pamatota, mēs to pieņemam un labojam savas kļūdas. Taču, manuprāt, lielākais spiediens ir saistīts ar uzņēmuma darbības principu maiņu - ja kaut kas būtiski tiek mainīts, tad kāds noteikti ir ieguvējs un kāds ir zaudētājs. Es to saistu ar daudzus gadus praktizēto jumtu remontu tehnoloģijas maiņu. Gadu desmitiem cilvēkiem tika iestāstīts, ka vienīgais veids, kā salabot cauru jumtu, ir uzklāt jaunu mastikas un ruberoīda kārtu, respektīvi, izmantot novecojušu un neefektīvu, turklāt ļoti dārgu tehnoloģiju. Dažkārt šāds jumta remonts izmaksāja no 80 līdz 120 tūkstošiem eiro. Esmu pats personīgi staigājis pa tikko remontētu jumtu un redzējis, ka zem ruberoīda kārtas stāv ūdens. Likumsakarīgi, ka šādu darbu mēs pieņemt nevaram, taču spiedienu jūtam no vairākām pusēm. Mēs piedāvājam jaunu poliuretāna pārklājuma tehnoloģiju, kas ir daudz lētāka un efektīvāka. Tas nav nekāds lielais jaunums, jo šādi jumtus remontē gan Rīgā, gan Liepājā, gan Jēkabpilī. Arī Daugavpilī ir konkrēti piemēri - šobrīd ar mūsdienīgo poliuretāna pārklājumu remontējam jau piekto jumtu - vienas projekta izmaksas ir ap 20 tūkstošiem eiro - tātad piecas reizes lētāk.
Jūs jau teicāt, ka pakāpeniski tiek atgūta klientu uzticība. Vai esat to jutuši, arī personīgi kontaktējoties ar cilvēkiem?
Jā, sākumā dzīvokļu īpašnieki neticēja savām acīm, ka visa uzņēmuma vadība personīgi dodas uz tikšanos ar iedzīvotājiem, lai kopā apspriestu vajadzības un iespējas. Gan es kā tehniskais direktors, gan valdes loceklis Sergejs Fridmans un citi speciālisti piedalās iedzīvotāju sapulcēs, apsekojam arī mājas un konkrētus objektus, lai zinātu, kur, kas un kāpēc. Tikai tiešā komunikācijā ir iespējams atrast labākos risinājumus, lai Daugavpils dzīvojamais fonds pakāpeniski uzlabotos! Mēs redzam pozitīvu tendenci - cilvēki ierauga labu risinājumu, un arī citu māju iedzīvotāji sāk domāt par savas ēkas tehniskā stāvokļa uzlabošanu.