Edgars Tavars: Strīds par Jaunzemi nav atrisināts; vēlamies pārmaiņas – tādas kā Igaunijā

© Dmitrijs SUĻŽICS, F64 Photo Agency

Diskusija koalīcijas sadarbības padomē par Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektores Ievas Jaunzemes atjaunošanu amatā nav noslēgusies. Viens no koalīcijas partneriem “Apvienotais saraksts” šajā amatā vēlas redzēt tādu vadītāju, kurš iestādi būs gatavs pārveidot tādu, kāda tā ir Igaunijā, proti, draudzīgu nodokļu maksātājiem, sarunā ar “Neatkarīgo” atklāja AS Saeimas frakcijas priekšsēdētājs Edgars Tavars.

Finanšu ministrs Arvils Ašeradens (“Jaunā Vienotība”) ir izteicis aizrādījumu sava priekšgājēja Jāņa Reira (“Jaunā Vienotība”) atstādinātajai Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektorei Ievai Jaunzemei, un viņa jau šā mēneša beigās grasās atgriezties amatā.

Koalīcijas sadarbības padome AS uzsākusi diskusiju, vai tiešām I. Jaunzeme ir tas labākais kadrs, kuram vajadzētu turpināt vadīt VID, kuru ik pa laikam presē piemin saistībā ar “jumtošanu”, kontrabandas piesegšanu, krimināllietu safabricēšanu un pat brutālu reketu.

I. Jaunzemes darbības laikā VID nākuši klajā skandāli - 2000 tonnu kokaīna kontrabanda, kur trīs VID amatpersonas vēlāk izrādījās “piesedzējas”, 29 VID amatpersonu aizturēšana 2021. gadā, 15 VID amatpersonu aizturēšana gadu vēlāk. Brutāla krimināllietas safabricēšana kokrūpniekam Andrim Ramoliņam, lai no viņa izspiestu 100 000 eiro.

Sistemātiskie skandāli rada aizdomas par iespējamo korupciju un likumpārkāpumiem I. Jaunzemes vadītajā dienestā, taču A. Ašeradens izsaka tikai aizrādījumu (pakrata ar pirkstu), un I. Jaunzeme tagad varēs turpināt strādāt līdz pilnvaru termiņa beigām - nākamā gada februārim.

Latvijas politiskajā vidē par notiekošo VID ir dažādi viedokļi. Zināms, ka “Jaunās Vienotības” iekšpusē arī ir dažādi grupējumi, un ne visi no tiem ir priecīgi par sava partijas biedra A. Ašeradena lēmumu, ka I. Jaunzemei jāpaliek amatā. Taču viņus stindzina skaļi nepausti, bet nepārprotami signāli no Valsts prezidenta kancelejas, ka I. Jaunzemei nedrīkst skarties klāt. Koalīcijas partija Nacionālā apvienība ir izvēlējusies taktiku neko vispār neteikt, nepaust nekādu viedokli.

Tikai AS kaut ko vēl mēģina bilst. Pirmdien A. Ašeradens koalīcijas sadarbības padomē centās skaidrot partneriem, kāpēc I. Jaunzeme ir “labā”.

Par to plašsaziņas līdzekļos tikpat kā nav nekādu ziņu, it kā jautājums jau būtu noņemts no politikas darba kārtības. “Neatkarīgā” iztaujāja vienu no koalīcijas sēdes dalībniekiem, AS Saeimas frakcijas priekšsēdētāju Edgaru Tavaru.

Vai jautājums par Jaunzemi jau kļuvis neaktuāls?

Mani arī pārsteidz, ka šī problēma tiek stumta pēc iespējas tālākā plānā. Mani intervēja viena no televīzijām, taču tā nav izmantojusi manis teikto nevienā no saviem sižetiem.

Bet Ašeradens šajā pirmdienā koalīcijas padomē stāstīja par Jaunzemi un to, kāpēc viņa jāatstāj amatā?

Jā, bija tāda runa. Šis bija pēdējais jautājums koalīcijā. Mēs izklāstījām savas atziņas par to. Premjers vienkārši nevarēja piedalīties sēdē līdz beigām. Šī saruna vēl nav noslēgta. Būs vēl arī citi argumenti un fakti, un mums kaut kādā pārredzamā nākotnē ar finanšu ministru un premjeru būs saruna par to, kā strādā VID, kā tas tiek vadīts, par to, kas notiek ar nodokļu maksātāju lietām, par kurām viņi sūdzas, un kādēļ mēs neskatāmies Igaunijas virzienā. Pašlaik izskatās, ka neskatāmies, un ir iezīmējusies tendence, ka viss var palikt pa vecam. AS norobežojas no šādām darbībām.

Jūs norobežosieties, bet tad jau tāpat nekas nenotiks. Ko tad?

Mums vēl priekšā ir sarunas. Saruna par Jaunzemi un VID vēl nav noslēgusies. Tas nav koalīcijas lēmums, tas nav valdības lēmums, bet tikai vienpersonisks finanšu ministra Ašeradena lēmums atjaunot Jaunzemi amatā.

Jūs taču tiekaties ar koalīcijas partneriem. Ko viņi par to saka?

Viedokļi ir dažādi, bet es nevēlos runāt viņu vietā.

Jūs vairākas reizes esat pieminējis Igauniju. Kas tik ļoti būtiski labāks ir Igaunijā?

Pats galvenais un būtiskākais ir tas, ka Igaunijas Valsts ieņēmumu dienests strādā kā servisa uzņēmums, nevis kā represīva iestāde, kura iet “izģērbt” nodokļu maksātāju. Tā ir milzīga fundamentāla atšķirība valsts iestādes attieksmē pret nodokļu maksātājiem. Mūsējiem ir apliecība un pistole, bet igauņiem ir smaidīgs, atvērts konsultants. Igaunijā nodokļu maksātājiem iet pretī, un tikai tad, ja kādā piektajā, sestajā reizē viņš ignorē ieteikumus, nepakļaujas, ja ir redzamas nelikumības, tad tiek izvilkta apliecība un pistole. Pie mums cilvēks uzreiz ir vainīgs un pret viņu tiek vērstas represijas. Tāpat ir zināms, ka Igaunijas ieņēmumu dienestā strādā daudz mazāk ierēdņu nekā Latvijas VID - proporcionāli daudz mazāk pret valsts ekonomiku. Un vēl kas ir ļoti būtiski - Igaunijas ieņēmumu dienests tika reformēts un tajā tika iecelts spējīgs vadītājs. Mēs, “Apvienotais saraksts”, vēlamies, lai arī Latvijā ir spējīgs vadītājs.

Politika

Lai cik ierobežota arī nebūtu Latvijas Bankas (LB) ietekme uz eirozonas monetāro politiku, LB prezidentam joprojām ir nozīmīga loma mūsu valsts ekonomiskajā, finansiālajā un banku sistēmas attīstībā. Tāpēc mūsu politiķu izvēlei – kuram uzticēt šo svarīgo amatu pēc tam, kad šā gada 21. decembrī beigsies pilnvaru termiņš esošajam LB prezidentam Mārtiņam Kazākam – jāpieiet ar pilnu nopietnību.

Svarīgākais