Edvīns Šnore: Valsts svētkos sveikt ar Georga lentīti ir cūcība

© Vladislavs PROŠKINS, F64 Photo Agency

Saeima likumā nostiprinājusi aizliegumu publiskos izklaides un svētku pasākumos eksponēt tā dēvēto Georga lentīti. Nacionālās apvienības ierosinājumu lielā vienprātībā atbalstīja koalīcija.

Gandrīz vienlaikus sabiedrībā izraisījās asa diskusija par Rīgas domes pilsētā izvietotajiem valsts svētku apsveikuma plakātiem, kuros Nacionālās apvienības biedri un līdzīgi domājošie saskatīja nu jau aizliegtās lentītes. Bet citi šajos apgalvojumos - Nacionālās apvienības paranoju.

Arī Nacionālo apvienību pārstāvošais Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas sekretārs Edvīns Šnore šajos plakātos neminstinoties saskata aizliegto simboliku un uzskata, ka Rīgas dome rīkojusies cūciski, jo pavērusi iespēju katram, kas to vēlas, nākamajā 9. maijā staigāt ar Georga lenti, aizbildinoties, ka tā ir seno latgaļu tautastērpa elements.

Tiesa, te gan jāpiebilst, ka parlamenta apstiprinātajā likumā nav aprakstīts, kādās krāsās un proporcijās jābūt lentītei, lai to varētu dēvēt par Georga lenti.

Saeima arī apstiprinājusi prasību par obligāto vakcināciju Saeimas deputātiem. Nevakcinēti un Covid-19 nepārslimojuši deputāti nedrīkstēs piedalīties arī attālinātajās Saeimas sēdēs. Un E. Šnore uzskata, ka tā ir godīgi, jo līdzīgs aizliegums ir arī pārējiem valsts pārvaldē strādājošajiem.

Ja nevakcinējies deputāts nevēlas, ka viņam par neattaisnotiem Saeimas sēžu kavējumiem neatvelk no algas, viņam atliekot vien uzrādīt speciālista izsniegtu izziņu, ka viņa veselības stāvoklis nav savietojams ar vakcīnu.

Likumā nu ir nostiprināts aizliegums publiskos izklaides un svētku pasākumos eksponēt tā dēvētās Georga lentes. Kam šāds aizliegums ir nepieciešams?

Pamatojums tāds, ka tās simbolizē krievu imperiālismu šodien, kas izpaužas asinsizliešanā un vardarbībā Ukrainā, kur to kā atpazīšanas zīmes izmanto pašpasludināto republiku militāristi.

Kā zināms, Georga lentītes plašāk tika ieviestas tikai kopš Putina nākšanas pie varas. Līdz ar to tās tiek uzskatītas par naidīgu simbolu, kuru nevēlamies izplatīt šeit Latvijā.

Pagājušajā nedēļā sociālajos tīklos izvērtās asa diskusija, kurā iesaistījās arī Nacionālās apvienības pārstāvji, par to, ka Rīgas ielās izliktajos patriotu nedēļai veltītajos plakātos kāds saskatīja Georga lentīti. Arī jums šķiet, ka tajos plakātos ir saskatāms šis nu jau aizliegtais simbols?

Kaspars KRAFTS, F64 Photo Agency

Es saskatīju un uzskatu, ka tā ir cūcība. Latvijas valsts svētkos sveikt Rīgas un Latvijas iedzīvotājus ar Georga lentīti, manuprāt, ir cūcība. Bet tiem, kas tajos plakātos saskatīja latgaļu tautastērpa elementus, atbildētu, ka nākamajā 9. maijā būs labs iegansts, kāpēc drīkstēs staigāt ar Georga lenti - jo tā ir tautastērpa sastāvdaļa.

Rīgas domes apsveikums valsts svētkos savā ziņā ir lāča pakalpojums un paver iespēju apiet likumu, uzstāties ar Georga lentītēm.

Manuprāt, tas ir diezgan nožēlojami, kad tad, kad svinam valsts svētkus, tā vietā, lai būtu Latvijas valsts karogs un nacionālie simboli, kas parasti tika izmantoti, ir izdarīts šādi.

Vai aizliegums nevakcinētiem deputātiem piedalīties arī attālinātajās Saeimas sēdēs ir samērīgs?

Racionālais grauds ir tajā faktā, ka Saeimas deputāti ir tādi paši valsts pārvaldē strādājošie. Arī tur aizliegts strādāt attālināti. Mēs uzskatījām, ka deputāti nevar būt izņēmums - ja citiem aizliegts, tad aizliegts arī deputātiem. Pamatideja ir, lai veicinātu, ka cilvēki iet un vakcinējas.

Runa ir par četriem deputātiem. Viens no argumentiem, kas izskanējis, ir par to, ka nevakcinējas, jo ir bažas, ka veselība nav pietiekami laba, lai pārdzīvotu vakcīnu. Taču šis ir atrunāts likumprojekta otrajā pantā, kurš ļauj nevakcinēties, ja ir speciālista atzinums. Ar ārsta atzinumu, ka vakcīna var kaitēt veselībai, var nevakcinēties.

Svarīgākais