Deputāti vētīs savas kompensācijas par auto un dzīvesvietu

© Andrejs Terentjevs/F64

Saeima jau tuvākajā laikā ķersies pie deputātiem paredzēto kompensāciju pārskatīšanas. Šādu iespēju pavēra pilsoņu iniciatīva, kas aicināja deputāta kompensācijas par personīgā transporta izdevumiem aizstāt ar sabiedriskā transporta biļešu kompensācijām. Iniciatīvu parakstījušo iecerētais rezultāts, visticamāk, netiks sasniegts, taču likumdevējs varētu likumā precizēt, kā tieši jāizmanto kompensācijas gan par transportu, gan dzīvesvietu.

Pašlaik Saeimas kārtības rullis paredz, ka atkarībā no deputāta deklarētās dzīvesvietas attāluma no Rīgas, tam pienākas lielāka vai mazāka kompensācija gan par transporta izdevumiem, gan dzīvesvietas īrēšanu Rīgā. Tālāk no Rīgas savu dzīvesvietu deklarējušie šādās kompensācijās saņem no pieciem līdz septiņiem simtiem eiro, bet uz visiem deputātiem, kas pieteikušies šīm kompensācijām, mēnesī vidēji tiek tērēti apmēram 20 tūkstoši eiro.

Zaļā domāšana

Iedzīvotāju iniciatīvas autoriem pret dzīvesvietas īres kompensāciju iebildumu nav, taču gandrīz 12 tūkstošiem pilsoņu prātīga šķita ideja, ka tā vietā, lai piesārņotu dabu ar personisko auto izplūdes gāzēm, deputāti pārsēstos sabiedriskajā transportā, bet par biļetēs iztērēto naudu saņemtu kompensāciju.

“Ir jālemj par Saeimas deputātu transporta kompensāciju aizstāšanu ar sabiedriskā transporta biļešu kompensācijām.

Šādi tiks ietaupīta nodokļu maksātāju nauda, jo pat dārgākās sabiedriskā transporta biļetes radīs mazākus izdevumus nekā kompensācijas par privāto autotransportu tādiem pašiem attālumiem,” uzskata iniciatīvas autori.

Saeimas atbildīgajā Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijā to pārstāvis Mihails Simvulidi trešdien atzina, ka sabiedriskā transporta sistēma Latvijā ļauj vēlēties ko labāku, bet viņš uzskata, ka deputāti, regulāri izmantojot šo pakalpojumu, būs motivētāki sakārtot sistēmu.

“Kompensācijās tiek iztērētas ļoti lielas naudas summas. Sabiedriskā transporta biļetes ir daudz lētākas un izmaksas būtu daudzas reizes zemākas,” runājot par gadā transporta kompensācijās deputātiem vidēji izmaksātajiem 9.5 tūkstošiem eiro, teica M. Simvulidi.

Domājot par tautu

Komisijā strādājošo deputātu vairākums atbalstīja iniciatīvas nodošanu Saeimas Juridiskajai komisijai, un daži pat pieļāva, ka kompensāciju sistēmā varētu tikt ieviestas izmaiņas, bet ar noteikumu, ka tās būs attiecināmas tikai uz nākamās Saeimas deputātiem.

Piemēram, “Saskaņu” pārstāvošais Vitālijs Orlovs uzsvēra, ka, šādu normu pieņemot, tā jāattiecina uz nākamo Saeimas sasaukumu, jo ikvienam deputātam, startējot vēlēšanās, ir jāzina spēles noteikumi.

Savukārt Ilmārs Dūrītis (“Attīstībai/Par!”) aicināja uz šo kompensāciju neskatīties kā uz prēmiju. “Tie nav papildu ienākumi. Šī kompensācija nav domāta, lai uzlabotu deputātu labklājību, bet, lai nodrošinātu deputāta mobilitāti,” atzīmēja deputāts.

Viņš skaidroja, ka pats ir no Jelgavas, un minēja, ka tad, kad viņš bija Latvijas Lauksaimniecības universitātes Veterinārmedicīnas fakultātes dekāns, viņam bija iespēja lietot savu auto un universitāte viņam atmaksāja degvielas izmaksas, kas viņam radās darba braucienu dēļ. Gluži kā deputātiem šobrīd, viņš piebilda.

“Jautājums ir par laiku. Vai varam atļauties izmantot sabiedrisko transportu, lai no Jēkabpils nokļūtu līdz Rīgai, ņemot vērā, ka vilciens neiet ik pēc 15 minūtēm. Es rēķinu, ka laika patēriņš varētu būt divas, trīs reizes lielāks, nekā dodoties ar kājām,” teica I. Dūrītis. Viņš aicināja padomāt, vai šādā veidā iespējams efektivizēt deputātu darbu, kuru iedzīvotāji kritizē, jo sagaida no viņiem vairāk.

Sakārtos kārtības rulli

Tomēr komisijas deputātu vidū izskanēja ierosinājumi, kas vedina domāt, ka pilsoņu iniciatīva tiks izmantota, lai Saeimas kārtības rullī veiktu labojumus, kas precizēs to, kā deputāti drīkst pieteikties uz kompensācijām.

Šis jautājums aktuāls kļuva pēc tam, kad pērnā gada nogalē kriminālvajāšanai tika izdots Aldis Adamovičs (“Jaunā Vienotība”). Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja un prokuratūras ieskatā viņš nepamatoti pieprasījis un saņēmis Saeimas deputāta kompensāciju par dzīvokli Rīgā un degvielu.

Pēc tam daudzi deputāti norādīja, ka kārtības rullī kompensāciju jautājums nav pietiekami iztirzāts, tādēļ pie izdevības to vajadzētu precizēt.

******

Uzzini pirmais, kas interesants noticis Latvijā un pasaulē, pievienojoties mums Telegram vai Signal kanālā.

Politika

Tāpat kā par daudzām pasaules metropolēm mēdz teikt, ka tās nekad neguļ (New York never sleeps), tā arī par jebkuru valdību var teikt – tajā nekad nebeidzas iekšējās politiskās rūgšanas procesi. Neviena valdība nekad nevar justies sastingusi un stabila. Tajā pastāv mūžīga iekšējā dinamika un spriedze. Evikas Siliņas valdība nav izņēmums.