"Attīstībai/Par!" partijām jāvienojas par nākamo VARAM vadītāju

© Oksana Džadana/F64

Aizbildinoties ar nepieciešamību pieņemt valsts budžetu nākamajam gadam, “Attīstībai/Par!” iesaldēja sarunas par nākamā vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra virzīšanu. Tagad, pēc astoņām darba dienām, budžets ir pieņemts un partija par jauno ministru cer vienoties šajā nedēļā. Pašlaik vienīgā skaļi nosauktā kandidāta izredzes kļūt par ministru nav drošas partijas iekšējo domstarpību dēļ.

Neilgi pēc tam, kad toreizējais vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce tika pieķerts melos (kurus viņš pats dēvēja par maldināšanu) par atlaižu, kas viņam nepienākas, izmantošanu, kam sekoja demisija, J. Pūces pārstāvēto partiju apvienību “Attīstībai/Par!” veidojošā “Latvijas attīstībai” paziņoja, ka viņi uz vakanto amatu virza savu pārstāvi, VARAM parlamentāro sekretāru Artūru Tomu Plešu.

Organizācija uzsvēra, ka A. T. Plešs ciešā sasaistē ar ministriju strādājis visu administratīvi teritoriālās reformas likumprojektu izstrādāšanas laiku, tādēļ viņš ir ideāli piemērots, lai uzņemtos ministra pienākumus un turpinātu reformu.

Tomēr J. Pūces pieķeršana melos un “Latvijas attīstībai” bijušā biedra Māra Mičerevska publiski paustās aizdomas, ka “Latvijas attīstībai” apiet vai savulaik apgājusi partiju finansēšanas likuma normas, iedzinusi ķīli starp “Latvijas attīstībai” un otru lielāko partiju apvienību veidojošo organizāciju “Kustība “Par!””.

Pēc A. T. Pleša kandidatūras izvirzīšanas tās līderi izvairījās paust atbalstu šai kandidatūrai, norādot, ka organizācijai nepieciešams laiks, lai izvērtētu situāciju. Savukārt ierindas biedri nevairījās paust viedokli - fakts, ka J. Pūce ir “Latvijas attīstībai” biedrs nenozīmē, ka arī nākamajam ministram jābūt no tās pašas organizācijas.

“Kustības “Par!”” līderis Daniels Pavļuts, jautāts, kāda ir organizācijas pozīcija šajā jautājumā, ir izvairīgs. Politiķis vienīgi norāda, ka izskatāmas ir dažādas iespējas.

Vēl pirms J. Pūces skandāla “Latvijas attīstībai” bija nelokāma - par nākamo ministru jākļūst tās biedram, un labākā kandidatūra ir A. T. Plešs. Taču pēc skandāla, kad par partijas nominālo līderi kļuva Eiropas Parlamenta deputāts Ivars Ijabs, pozīcija kļuvusi mazāk kategoriska.

Ja Pleša kandidatūra būtu absolūti skaidra, tad mēs nevilktu garumā un piedāvātu to. Bet tur vēl jāpārliecina kolēģi,”

saka I. Ijabs un sola, ka nākamā ministra izvirzīšana netiks vilkta garumā. “Mēs nevilksim garumā, lai neradītu nepareizu priekšstatu, ka mēs tur baigi strīdamies,” saka I. Ijabs.

Kamēr strīdas divas lielākās “Attīstībai/Par!” veidojošās partijas, tās partneri koalīcijā uz šo procesu nogaidoši noskatās, norādot, ka jaunā VARAM vadītāja izvirzīšana ir “Attīstībai/Par!” lieta, kurā nevēlas iejaukties.

Tiesa, Nacionālās apvienības Saeimas frakcijas priekšsēdētājam Jānim Dombravam ir novēlējums partneriem koalīcijā.

“Ceru, ka Attīstībai/Par!” apzinās, ka ir krīzes situācija un Ministru kabineta sastāvs jāpapildina ar spējīgiem locekļiem, kas spēj ātri un efektīvi tikt galā ar izaicinājumiem. Mēs jau redzam, ka Ministru kabinetā klibo ar lēmumu pieņemšanu. Ministru prezidentam jānāk ar publiskām uzrunām sabiedrībai, bet tāpat nav iespējams ieviest pietiekami pārdomātus lēmumus. Jaunajam ministram būs jābūt spējīgam kvalitatīvi strādāt ar reģionālajiem un vides jautājumiem, ar digitālajiem jautājumiem un Covid jautājumiem par atbalstu caur pašvaldībām iedzīvotājiem. Es būtu gandarīts, ja “Attīstībai/Par!” izvirzītu ministru, kuram nebūtu grūti tikt galā ar šiem izaicinājumiem,” saka J. Dombrava.

Jautāts, vai tas nozīmē, ka “Latvijas attīstībai” ministra amatam izvirzītais A. T. Plešs neatbilst šiem kritērijiem, deputāts norādīja, ka, pirms vērtēt kandidātu, jāsagaida, kad “Attīstībai/Par!” izvirzīs oficiālu kandidatūru.

Politika

Ja mašīnas motorā dzirdams kāds “grabošais gultnis”, tad tas jānomaina pēc iespējas ātrāk. Jo ilgāk šo grabēšanu ignorē, jo lielākas iespējas, ka ķibele notiks pašā nepiemērotākajā brīdī ar postošākajām sekām. Evikas Siliņas valdībā šāds grabēšanas avots ir satiksmes ministrs Kaspars Briškens. Atļaušos teikt, ka viņš ir ne mazāks “grabošais gultnis” arī pašai partijai “Progresīvie”.