Polijā ceļi kļūs dārgāki; problēmas Šveices siera nozarei; Japānas premjeres somiņa satricina pasauli

© Depositphotos

Sliktas ziņas transporta nozarei – Polija grasās celt maksu par ceļu lietošanu, Šveices siera industrijā krīze; Japānas premjeres rokassomiņa piesaista politikas komentētāju skatus, bet godīgs Francijas iedzīvotājs cieš no netaisnības – vēsta pasaules preses izdevumi.

Polijas ekonomikas ziņu portāls “wnp.pl” vēsta, ka Polijas valdība gatavo ievērojamu braukšanas maksas pieaugumu. Valdības likumdošanas tīmekļa vietnē publicētajā noteikumu projektā paredzēts, ka transportlīdzekļiem, kuru svars pārsniedz 3,5 tonnas, un autobusiem maksas ceļu tīkla lietošanas maksa palielināsies par 40-42 % atkarībā no emisiju klases un transportlīdzekļa masas.

No nākamā gada februāra kravas automašīnu nodevas pieaugs par 40-42 procentiem. Maksas ceļu tīkla paplašināšana papildus aptvers 645 km garu maršrutu. Palielinājumi paredzēti, lai palielinātu Valsts autoceļu fonda ieņēmumus.

Likumprojekta pamatojumā ir atsauce uz Finanšu ministrijas paziņojumu, ka elektroniskās nodevas iekasēšanas aptverto maksas ceļu tīkls tiks paplašināts par aptuveni 645 km. Lai gan ministrija norāda, ka noteikumi stāsies spēkā šī gada 1. decembrī, pēdējā publicētajā vēstījumā teikts, ka jaunie noteikumi stāsies spēkā nākamā gada 1. februārī.

Šogad plānotie ieņēmumi no nodevas iekasēšanas e-TOLL sistēmā sasniegs gandrīz 3,9 miljardus PLN, un nākamgad tie pieaugs līdz gandrīz 6,6 miljardiem PLN.

Pašlaik elektroniskā nodeva tiek iekasēta no transportlīdzekļiem, kuru masa pārsniedz 3,5 tonnas, aptuveni 5225 km garā valsts ceļu posmā. Pēc plānotās maksas ceļu pagarināšanas nodeva tiks iekasēta aptuveni 5869 km (pagarinājums par aptuveni 645 km) automaģistrāļu, ātrgaitas šoseju un atsevišķos GP un G klases valsts ceļu posmos. Jaunie posmi ietver A2 automaģistrāles posmus starp Kalušinu un Sedlci, S1 ceļu Podvarpes-Dabrovas Gurniczas Pogorijas un Živecas-Vegierska Gurkas posmos, kā arī maršrutu S3, S5, S7, S11, S12, S14, S16, S17, S52 un S61 posmus. Nodevas iekasēšanai ir izvēlēti arī valsts ceļu DK8, DK12, DK50 un DK91 posmi.

Maksas ceļu tīkls pēdējo reizi tika paplašināts pagājušā gada novembrī par aptuveni 1600 km.

Polijā nodevas iekasēšanu veic e-TOLL - satelītu sistēma. Tas nozīmē, ka uz ceļiem nav nepieciešams uzstādīt nodevas iekasēšanas ierīces.

Ietekmīgākā rokassomiņa

ASV laikraksts “The New York Times” iztirzā jauno Japānas premjerministri un vaicā, kas ir Sanae Takaiči?

Jaunā Japānas premjerministre Sanae Takaiči sniedz vēstījumu par savu darbu ar stilu. “Takaiči kundze, ģērbusies zilā žaketē, melnos svārkos, ar pērlēm un nesot melnu somu, iet TV kameras virzienā kopā ar trim vīriešiem tumšos uzvalkos. Japānas premjerministre Sanae Takaiči nes savu firmas zīmes “Hamano” somu, kas pēc viņas ievēlēšanas tika izpārdota. Tā ir lielākā politiskā rokassoma kopš Mārgaretas Tečeres ierašanās Dauningstrītā 10. Tur viņa parādījās ar savu kvadrātveida “Launer London” somiņu visādos veidos. Tā, protams, ir melnā soma, ko nēsā Sanae Takaiči, jaunā Japānas premjere. Oficiāli saukta par “Grace Delight Tote”, bet bieži dēvēta vienkārši par “Sanae Tote”. Tā ir ādas soma, kurā var ievietot A4 formāta dokumentu. Vienkāršs taisnstūris ar glītu sudraba aizdari augšpusē un pietiekami gariem rokturiem, lai to varētu nēsāt pār vienu plecu vai elkonī. To ražo “Hamano”, japāņu ādas izstrādājumu uzņēmums, kas dibināts 1880. gadā. Saori Masuda, žurnāla “10 Magazine Japan” redaktore, to nosauca par “Japānas pasniegto dāvanu”, atsaucoties uz Londonas ādas izstrādājumu namu, ko iecienījusi britu aristokrātija. Tā ir pieejama deviņās dažādās krāsu kombinācijās, un tās mazumtirdzniecības cena ir 136 400 jenu (aptuveni 880 ASV dolāru). Citiem vārdiem sakot, notiekošajā nav nekā neparasta, izņemot vienu lietu: to nes G7 valsts vadītājs, un šis darbs parasti neietver rokassomas nēsāšanu,” vēsta “The New York Times”.

Šveicei problēmas ar sieru noietu

Francijas laikraksts “Le Monde” ziņo, ka Šveices ikonisko ainavu talismans govis piedzīvo grūtu periodu. Valstī siera pārprodukcija. Izveidojies dažādu nelaimju kopums - ASV tarifi sieram, draudi mājlopu veselībai, mājlopu šķirņu daudzveidības samazināšanās. “Pastorāla, neskarta ainava, kalnainās ganības, kas šķiet zaļākas un labāk uzturētas nekā jebkur citur, kur govis ganās sistēmiski un izskatās tīrākas nekā to vienaudzes ārzemēs: no visām Šveices klišejām visnoturīgākais ir vidienes ainavas tēls, pat pašiem šveiciešiem. Govis dievina visā Šveices konfederācijā, un tās arī ir visur. Govs kā miera un klusa spēka simbols un reklāmas kampaņu neatņemama sastāvdaļa. Ir viegli saprast, kāpēc Šveices Tūrisma birojs, reklamējot valsti ārzemēs, dod priekšroku govs, nevis Cīrihes baņķiera tēlam. Taču pastkaršu tēls nu ir sācis izbalēt. Pēdējās nedēļās viss ir pasliktinājies. Pirmkārt, Trampa administrācijas augusta sākumā noteiktais 39% muitas tarifs gandrīz visiem Šveices piena produktiem nekavējoties ietekmēja Šveices preces. Pēc ilgstošām sarunām, kas noslēdzās 14. novembrī, likme tika samazināta līdz Eiropas Savienības valstīm piemērotajam līmenim (15%). Taču nav garantijas, ka tas mazinās jau nodarīto kaitējumu. Pirmais upuris bija “Gruyère” siers, kura krājumi Šveices noliktavās strauji pieauga. Amerikāņi iepriekš patērēja 13% no šī slavenā cietā siera kopējās produkcijas. Šveices ražotāji visu cenu pieaugumu pārcēla uz pircējiem. Rezultātā siera tirgus Amerikas Savienotajās Valstīs sabruka. “Gruyère” siers tagad tiek pārdots par vairāk nekā 100 USD par kilogramu. Tas ASV nu ir kļuvis par luksusa preci,” vēsta “Le Monde”.

Neveicas ar godīgumu

Britu laikraksts “The Times” pauž nožēlu par kādu francūzi. Godīgums neatmaksājas francūzim, kurš savā dārzā atrada zelta stieņus, vēsta laikraksts. Francūža dārzā apraktais stieņu un monētu krājums, kura vērtība tiek lēsta 700 000 eiro, visticamāk, nonāks iepriekšējā īpašnieka bērnu īpašumā. Tā kā īpašnieks dārglietām ir atradies, lielais jautājums - kas no atraduma tiks atradējam?