ASV gatavojas iesaistīties cīņā par varu Arktikas reģionā. Tomēr ASV ir akūts tādu kuģu trūkums, kuri var pārvietoties ledus klātos ūdeņos. Tāpēc, lai neatpaliktu no Krievijas un Ķīnas, kas arī izvērtušas savu darbību šajā reģionā, ASV apsver iespēju pasūtīt jaunus ledlaužus Somijas kuģu būvētājiem, ziņo Somijas nacionālā televīzija YLE savā interneta portālā "yle.fi".
ASV ir akūts kuģu trūkums, kas spēj strādāt Arktikā vai citos sasalušos ūdeņos. Valsts krasta apsardzei ir divi veci ledlauži sliktā stāvoklī, kuriem jau pienākušas kalpošanas laika beigas.
ASV īsā laika posmā ir nepieciešami desmitiem jaunu ledlaužu. Pēc somu eksperta Hari Mikolas domām, tie ir nepieciešami dažādiem mērķiem. "Ledlauzis nav tikai piekabe, kas var darboties uz ledus, bet uz tā var uzstādīt visu veidu ierīces, ja vien tam ir resursi," sacīja H. Mikola.
H. Mikola ir Somijas Starptautisko attiecību institūta programmas direktors. Savos pētījumos viņš cita starpā ir pētījis Arktikas reģionu un starptautiskos drošības un aizsardzības tirgus.
Pēc H. Mikolas teiktā, ASV ir nepieciešami ledlauži jūras uzraudzībai, iespējamām glābšanas misijām un ekonomisko projektu nodrošināšanai. Piemēram, ASV prezidents Donalds Tramps vēlas vairāk naftas urbumu Aļaskā, tādēļ ziemeļu jūras ceļi ir jāsaglabā atvērti transportam. Jaunie kuģi ir paredzēti izmantošanai arī naftas un gāzes izpētei. Tajā pašā laikā tos var izmantot arī plašam izlūkošanas klāstam.
"ASV krasta apsardzei ir svarīgi, lai tiem būtu arī izlūkošanas un novērošanas spējas. Papildus teritoriālajai uzraudzībai tās pašas spējas var izmantot arī militārajai izlūkošanai," saka H. Mikola.
Pēc H. Mikolas domām, ASV ir svarīgi stiprināt savu klātbūtni Arktikas reģionā. Ziemeļu ledāji kūst, un reģiona ģeostratēģiskā nozīme pieaug. Ledus kušana Ziemeļu Ledus okeānā atvieglos cilvēku darbību reģionā un pavērs ekonomiskās iespējas.
Citas pasaules lielvalstis - Krievija un Ķīna - šajā jautājumā jau sen ir "pamodušās".
Pēc H. Mikolas domām, Krievijas spēja darboties Arktikā pašlaik ir augsta. "No Krievijas viedokļa valsts spēcīgākie kodolieroči atrodas šajā reģionā, un ziemeļu ostas dod valstij iespēju darboties pasaules jūrās," uzskata eksperts.
"yle.fi" arī ievietots video sižets, kurā redzams, kā Krievijas prezidents Vladimirs Putins piedalījās svinībās, kad Krievija novembrī nolaida ūdenī savu jaunāko ledlauzi "Čukotka".
"Ķīna arī būvē vairāk ledlaužu, lai tuvākajā nākotnē tā varētu labāk darboties reģionā," sacīja H. Mikola. Ķīnas ledlauzis "Xuelong 2" pagājušajā gadā beidza savu 40. misiju Arktikā. "yle.fi" arī piedāvā noskatīties video par ķīniešu ledlauža darbu Arktikā.
ASV gatavojas iesaistīties cīņā par lielo varu Arktikas reģionā, bet, pēc H. Mikolas domām, ASV šajā jautājumā trūkst stratēģiskās prognozēšanas spēju.
"ASV valdības ieņēmumi nāk no dažādiem avotiem, un valstij ir bijušas daudzas citas intereses visā pasaulē. No otras puses, Krievijas ekonomika ir pilnībā atkarīga no Arktikas reģiona aktivitātēm, tāpēc valsts klātbūtne reģionā vienmēr ir bijusi spēcīga," savu viedokli pauda eksperts.
Kā rakstīja "forbes.com", ASV prezidents Donalds Tramps ir teicis, ka valsts plāno pasūtīt līdz 40 jauniem ledlaužiem. Ievērojamu daļu no tiem varētu pasūtīt no Somijas.
Somija ir pasaulē lielākais ledlaužu ražotājs, savukārt ASV šajā jomā ir maz zināšanu un būvniecības kapacitātes. Kā ziņoja "highnorthnews.com", gada sākumā ASV sāka būvēt savu pirmo ledlauzi 50 gadu laikā. Paredzams, ka kuģis tiks pabeigts 2030. gadā.
Lai gan 40 ledlaužu pasūtījums šķiet nereāls, pēc H. Mikolas domām, pat mazāks pasūtījums no ASV, ja tas tiktu realizēts, Somijai būtu milzu finansiāls ieguvums. Janvārī jaunu smago ledlauzi Helsinku kuģu būvētavai pasūtīja Kanāda.
Kanādas kuģu būves uzņēmums "Davie", kuram pieder Helsinku kuģu būvētava, ir parakstījis līgumu ar Kanādas valdību par smagā ledlauža būvniecību. Kuģa būvniecība sāksies Helsinkos, bet tā tiks pabeigta "Davie" kuģu būvētavā Kvebekā Kanādā.
Ledlauža būvniecība tiks veikta kā Somijas un Kanādas kuģu būves ekspertu kopīgs projekts. Saskaņā ar plāniem, pabeigtais kuģis tiks nodots Kanādas valdībai 2030. gadā. Pasūtījums ir daļa no Kanādas Nacionālās kuģu būves programmas. Saskaņā ar Kanādas mediju ziņoto, pasūtījuma vērtība ir 3,25 miljardi Kanādas dolāru jeb aptuveni divi miljardi eiro.
Šis projekts palielinās Helsinku kuģu būvētavas darbinieku skaitu par aptuveni 500 cilvēkiem. Būvējamais ledlauzis kļūs par pētniecības kuģi, kas cauru gadu spēj likvidēt naftas noplūdes un veikt citu kuģu ārkārtas vilkšanu. Plānots, ka tas būs 138,5 metrus garš.
"Var paiet līdz pat divām desmitgadēm, līdz ASV tiks pie 40 jaunajiem ledlaužiem, lai novērstu plaisu starp konkurējošajām lielvalstīm Arktikas reģionā, ko pieminēja Tramps," lēsa H. Mikola.