Somijā sākusies gadiem ilgi lietotā dzelzceļa tīkla atjaunošana. Projekta īstenošana radikāli uzlabos vilcienu kustības drošību kopumā. Somijas dzelzceļš sācis testēt nākamo desmitgažu drošības tehnoloģijas. Jaunā piekļuves kontroles sistēma "Digirata" sniegs reāllaika informāciju par vilcienu kustību un padarīs dzelzceļa transportu drošāku un paredzamāku pasažieriem un kravām.
Tā ir jauna vilcienu aizsardzības sistēma, ko tās izstrādātāji, Somijas Transporta infrastruktūras aģentūra, "Fintraffic" un dzelzceļa uzņēmums "VR", sauc par "Digirata". Līdz 2040. gadam tā visā valstī aizstās pašreizējo sistēmu. Jaunā sistēma vajadzīga tādēļ, ka pašreizējā nākamajos gados būs jau pārlieku novecojusi, vēsta Somijas nacionālā televīzija “Yle”.
Šis ir lielākais dzelzceļa projekts Somijā pēdējo 25 gadu laikā, un tas ilgs 15 gadus. "Digirata" testa lokomotīve izmēģinājuma braucienus sāka pagājušā gada rudenī Kimenlākso. Pirmais dzelzceļa posms komerciālai izmantošanai starp Tamperi, Pori un Raumu tiks atklāts 2027. gadā. Viena sliežu ceļa līnija no Tamperes uz Pori un Raumu ir testa posms, kurā gūtā pieredze tiks izmantota, lai atjaunotu vilcienu satiksmes kontroli visā valstī.
Saskaņā ar Somijas Transporta infrastruktūras aģentūras datiem, visa digitālā dzelzceļa izmaksas līdz 2040. gadam būs aptuveni 1,7 miljardi eiro.
Jaunās tehnoloģijas izmantos mobilos tīklus. Mērķis ir palielināt satiksmes plūsmu un drošību. Runa ir par tā saukto digitālo celiņu, ar kuru digitālās piekļuves kontrole tiks pakāpeniski pārveidota atbilstoši mūsdienu prasībām.
"Pašlaik izmantotā sistēma ir tehnoloģija no astoņdesmitajiem gadiem, kas galvenokārt tika uzstādīta dzelzceļa tīklā deviņdesmitajos gados," saka projekta vadītājs Apo Tīlikainens no Somijas Transporta infrastruktūras aģentūras, kas ir atbildīga par dzelzceļa tīklu.
Projekta vadītājs Apo Tīlikainens stāsta, ka ar šī digitālā dzelzceļa projektu Somija ir attīstības priekšgalā, veidojot vienotu piekļuvi vilcienu kontrolei Eiropā.
Reformas ietvaros gar sliežu ceļiem tiks samazinātas dažādas dzelzceļa drošības ierīces, un piekļuves kontroles dati tiks pārsūtīti no mobilajiem tālruņiem lokomotīvju vadītājiem pazīstamos mobilajos tīklos.
Digitālās trases testa braucieni sākās pagājušā gada rudenī. Sistēma tiek pārbaudīta katru nedēļu visa gada garumā. Par testa zonu izvēlēta teritorija starp Kouvolu, Kotku un Haminu, jo trase un tās vecās drošības un signālu iekārtas tik un tā tiktu atjaunotas.
"Digirata" radikāli mainīs vilcienu piekļuves kontroli, kas ir nozīmīga dzelzceļa drošības daļa. Uzmanīgiem vilcienu pasažieriem visredzamākās piekļuves kontroles sistēmas ierīces, iespējams, ir vilcienu luksofori uz stabiem gar sliedēm. Pašlaik uz sliežu ceļiem to ir daudz. Ja nepieciešams, piekļuves kontroles sistēma var arī automātiski apturēt vilcienu. Nākotnē vilcienu vadītāji ātrāk tiks informēti par citu vilcienu satiksmi uz sliedēm.
"No vilciena vadītāja viedokļa reāllaika dati ir būtiskākā atšķirība, salīdzinot ar šodienu. Attiecībā uz vilcienu drošību, attīstība nepārprotami virzās uz priekšu," saka Pasi Lepenens, kurš ir viens no 12 digitālās dzelzceļa testa lokomotīves vadītājiem.
"VR" cerības attiecībā uz digitālo dzelzceļu cita starpā ir saistītas ar pasažieru un kravu pārvadājumu uzticamību un to, ka pa dzelzceļa posmiem varētu pārvietoties vairāk vilcienu, pasažieru un preču. Skaita pieaugums būtu sekas tam, ka nākotnē varētu daudz precīzāk zināt vilcienu atrašanās vietas. Tāpēc praksē vilcienu satiksme notiktu biežāk nekā pašlaik. Cita starpā "Digirata" projekts atjaunos vilcienu aizsardzības sistēmu, kas novērsīs sadursmes.
"Ar jauno sistēmu vilcieni kursēs punktuālāk. Turklāt, piemēram, pasažieri saņems aktuālāku informāciju par vilcienu sarakstiem un iespējamiem traucējumiem," saka projekta direktors Jonass Ēriksons no "VR". Vilcienu drošības aprīkojuma radīto traucējumu skaitam nākotnē vajadzētu samazināties, jo samazināsies arī drošības ierīču skaits gar līnijām.
Papildus jaunajai Eiropas mēroga vilcienu aizsardzības sistēmai paketē ir iekļauts radiosakaru tīkls un nepieciešamās saskarnes ar satiksmes vadības un vadības sistēmām. Ja digitālais dzelzceļš tiks realizēts, tas palielinās ne tikai drošību, bet arī dzelzceļa pārvadājumu jaudu. Jaunā sistēma būs saderīgai ar citām Eiropas sistēmām.