Vācijas uzņēmums "Siemens Mobility" ir izveidojis viedo vilcienu nomas meitasuzņēmumu, kas paredzēts, lai palīdzētu nomāt vilcienus, kas brauc ar akumulatoriem, ūdeņradi, kā arī klasiskos elektriskos vilcienus. Sākotnēji uzņēmums darbosies Vācijā, bet vidējā termiņā plāno paplašināties visā Eiropā. Latvijā vilcienus vai atsevišķus vagonus iespējams nomāt tematiskiem pasākumiem vai citām aktivitātēm.
Paredzams, ka nomātie "Mireo Smart" vilcieni būs pieejami tuvākajā laikā, tie ir apstiprināti ekspluatācijai un atbildīs mūsdienu reģionālo pasažieru pārvadājumu standartiem, raksta Polijas medijs "wnp.pl".
"Smart Train Lease" uzņēmējdarbības modelis ir balstīts uz atsevišķu vilcienu vai nelielu autoparku īstermiņa un vidēja termiņa nomu. Saskaņā ar uzņēmuma "Siemens" paziņojumu, tas ir jaunums, jo dzelzceļa tirgū iepriekš bija pieejami ilgtermiņa līgumi, kuru periodi pārsniedza divpadsmit gadus un kas ietvēra arī turpmākās izmantošanas vai atlikušās vērtības garantijas (cena, par kādu nomāto objektu var pārdot pēc līguma termiņa beigām).
"Mobilitātes transformācija ir radījusi ārkārtīgi dinamisku reģionālo vilcienu tirgu. Dzelzceļa operatori šodien meklē elastīgākus un ātrāk pieejamus piedāvājumus, jo jaunās tehnoloģijas palielina iespējas ilgtspējīgam dzelzceļa transportam," sacīja Albrehts Neimanis, "Siemens Mobility" ritošā sastāva izpilddirektors.
"Mēs vēlamies padarīt vilcienu nomu tikpat vienkāršu kā automašīnu nomu, un, to darot, mēs vēlamies palīdzēt paātrināt mobilitātes transformāciju," piebilda Benjamins Dobernekers, "Smart Train Lease GmbH" izpilddirektors.
"Pagaidām, iespējams, Polijā būs grūti nomāt "Mireo Smart", jo mūsu dzelzceļa tirgus atšķiras no Vācijas vai vienotā Eiropas Savienības tirgus. Mēs izmantojam 3 kV līdzstrāvu, analogo radio ar “radio-stop” funkciju (Eiropa to neizmanto) un SHP (automātiskā vilciena bremzēšana semafora priekšā).
Tomēr jāatzīmē, ka pakāpeniska dzelzceļa integrācija Eiropā dod cerību, ka līdzīgi mūsdienīgi risinājumi būs pieejami arī Polijas pārvadātājiem," uzsvēra Jaceks Finks-Finovikis, "Siemens Mobility" reģionālo vilcienu pārdošanas vadītājs Polijā.
Arī Latvijā ir iespēja nomāt gan atsevišķus vilciena vagonus, gan visu vilcienu. AS "Pasažieru vilciens" piedāvā iespēju doties iepriekš pasūtītā īpašā vilciena reisā, vēsta uzņēmuma mājaslapa “vivi.lv”.
Vilciens jau vairākus gadus nav tikai veids, kā pārvietoties no viena pieturas punkta līdz citam, bet ir arī vieta, kurā notiek dažādas aktivitātes. Latvijā vilciena pasažieri ir pieraduši, ka reisā medicīnas studenti viņiem var piedāvāt izmērīt asinsspiedienu, ielu vingrotāji demonstrēt vingrojumus muguras veselībai. Tāpat cirka akrobāti vilciena pasažierus var izklaidēt ar žonglēšanas trikiem vai pasažieres saņemt ziedus Starptautiskajā sieviešu dienā.
Tas arī var būt darba kolektīva kopīgs brauciens, iespēja nogādāt klientus un sadarbības partnerus uz konferenci vai arī kāds reprezentācijas vai saliedēšanas pasākums, vai aizraujošs piedzīvojums ārpus ikdienas vilcienu kustības grafika. Tā var būt prezentācija, degustācija, akcija vai priekšnesums izvēlētos vilcienu reisos un maršrutos. Tas var būt tematiski noformēts un iekārtots vagons vai viss vilciens izvēlētajā periodā.
Komercreisa organizēšana var aizņemt 1,5-2 mēnešus. Ir iespēja savienot maršrutus divās līnijās, neiebraucot Rīgā, raksta uzņēmums. Sadarbības partneriem vilcieni tiek piedāvāti tādām norisēm kā Dzejas diena un Džeza diena, Eiropas valodu un kultūras mantojuma diena, dažādu pilsētu svētku ieskandināšana, Tīrkultūras un Nēģu svētki, Purvīša gleznu motīvu izstāde u.c.