Drīzumā jau no Kauņas līdz pat Gibraltāram varēsim traukties pa automaģistrāli

© Depositphoto

2025. gadā jau no Kauņas līdz pat Gibraltāram varēsim traukties pa vismaz četru joslu ātrgaitas automaģistrāli, bet no 2030. gada jau no Latvijas – Lietuvas robežas. Lietuvā notiek intensīvi rekonstrukcijas darbi autoceļa A5 Kauņa–Marijampole–Budzisko posmā, tas ir ceļš "Via Baltica", kas šķērso Lietuvu no Latvijas virzienā uz robežu ar Poliju. Pēc rekonstrukcijas tā būs četru joslu automaģistrāle, kas pielāgota civilajai un militārajai satiksmei – svarīgākais ceļu savienojums ar Rietumiem.

Pārtaps par četru joslu autoceļu ar modernu infrastruktūru

Kā vēsta Polijas medijs “wnp.pl”, Lietuvas Autoceļu direkcijas pārstāve Jolita Orentaite intervijā uzsvērusi, ka šie ir lielākie ar ceļu infrastruktūras izbūvi saistītie darbi pēdējo 30 gadu laikā, kurus plānots pabeigt 2025. gadā.

"Darbi šeit sākās pagājušā gada rudenī, un jūnijā sākās garākā posma rekonstrukcija starp Marijampoli un Polijas robežu," stāstīja J. Orentaite. "Šie ir lielākie ar ceļu infrastruktūras izbūvi saistītie darbi kopš Lietuvas neatkarības atgūšanas," viņa piebilda. Viss ceļš, kas ir aptuveni 40 kilometru garš, 2025. gadā būs četru joslu šoseja, kas pielāgota civilajai un militārajai satiksmei.

"Mēs paplašinām savu svarīgāko ceļu savienojumu ar Rietumiem. Lietuvai tas ir nozīmīgs solis, palielinot valsts konkurētspēju, stiprinot mūsu aizsardzības un ekonomisko potenciālu," šā gada oktobra beigās sacīja Lietuvas transporta ministrs Mariuss Skuodis pirmā no četriem ceļa posmiem no Marijampoles līdz Lietuvas un Polijas robežai 6,5 kilometru garumā rekonstrukcijas ceremonijā.

Pēc modernizācijas darbu pabeigšanas esošais ceļš tiks pārveidots par četru joslu autoceļu ar plašu infrastruktūru: tiks ierīkoti vairāk nekā 90 kilometru savienojošo ceļu, 25 apļveida krustojumi, viadukti, tilti, tuneļi, vairāk nekā 18 kilometri akustisko sienu, atbilstošs apgaismojums un citi satiksmes vadības pasākumi. Dzīvnieku migrācijai tiks būvēts arī Lietuvā pirmais zaļais tilts dzīvniekiem.

"Via Baltica" projektam piešķirts īpašs nacionālās nozīmes statuss

"Via Baltica" maršruts šķērso Lietuvu no Latvijas līdz robežai ar Poliju, un projektam ir piešķirts īpašs nacionālās nozīmes statuss. Visu 268 kilometrus garā "Via Baltica" ceļa rekonstrukciju Lietuvā plānots pabeigt līdz 2030. gadam.

Novembra sākumā sākās sagatavošanās darbi autoceļa trīs posmu rekonstrukcijai no Kauņas līdz Latvijas robežai. Runa ir par inženiertehniskās infrastruktūras un transporta teritorijas attīstības plānu sagatavošanu. Šo ceļu garums ir gandrīz 160 kilometru. Plānots, ka šo posmu rekonstrukcijas darbi tiks pabeigti līdz 2030. gadam.

"Darbs turpinās kā plānots. Ir problēmas, bet tās pastāvīgi tiek risinātas. Dažreiz ir vairāku dienu vai pat nedēļu nobīdes, bet, ņemot vērā milzīgo darbu apjomu, to nevajadzētu raksturot kā projekta īstenošanas kavēšanos," sacījusi J. Orentaite.

Būvēs modernas autostāvvietas un atpūtas zonas

"Tomēr šobrīd visintensīvākie darbi tiek veikti netālu no Polijas robežas," saka Lietuvas Ceļu direkcijas pārstāvis un atgādina, ka pirms dažām nedēļām rekonstruētajā "Via Baltica" automaģistrāles posmā Marijampole-Kibarti ceļa krustojumā sākās modernas autostāvvietas un aptuveni 11 hektārus lielas atpūtas vietas būvniecība.

Lietuvas Ceļu direkcija paziņo, ka tā būs modernākā atpūtas un stāvvietu zona. Būs atsevišķas zonas kravas automašīnām, vieglajiem automobiļiem, elektromobiļiem un motorlaivām, četras elektrotransportlīdzekļu uzlādes stacijas, ēka ar tualetēm un dušām, kā arī atpūtas zona. Autostāvvietas būvniecību plānots pabeigt nākamā gada vidū.

Posmā starp Marijampoli un robežu ar Poliju, kas tiek uzskatīts par noslogotāko Lietuvā, tiks izbūvēts arī otrs atpūtas un stāvlaukums. Katru dienu šo 40 kilometru garo posmu šķērso aptuveni 10 000 automašīnu, no kurām aptuveni 50 procenti ir kravas transports.

Ceļš "Via Baltica" savieno Somiju ar Čehiju

"Šis ceļš ar nosaukumu "Via Baltica", kas savieno Somiju un Čehiju, daudzējādā ziņā ir ļoti svarīgs. Tā ir ļoti svarīga kā viena no Lietuvas galvenajām transporta artērijām, kas tieši ietekmē tirdzniecību, mūsu tirdzniecības attiecības ar citām valstīm un tūrismu.

Tagad arī šis ceļš ir ieguvis citu dimensiju. Mēs to varam saukt par solidaritātes ceļu, jo tieši šis ceļš ir izmantots, lai nogādātu no kara bēgošos ukraiņus uz Lietuvu, tieši šis ceļš tiek izmantots, lai nosūtītu mūsu atbalstu Ukrainai, un tieši šis ceļš vislabāk atspoguļo mūsu valsts rietumu orientāciju," sacīja Lietuvas premjerministre Ingrīda Šimonīte viena no "Via Baltica" posmu atklāšanas ceremonijā.

Eiropas autoceļš E67 ir E kategorijas ceļš, kas ved no Prāgas Čehijā uz Helsinkiem Somijā caur Poliju, Lietuvu, Latviju un Igauniju. Ceļš savieno Prāgu, Vroclavu, Varšavu, Kauņu, Panevēžu, Rīgu, Tallinu un Helsinkus.

Pasaulē

Kur pazūd munīcija Ukrainas armijai; kādēļ F-16 karā netiek izmantoti lietderīgi; kā FPV dronu lietošana ietekmē kara gaitu; amatpersonu nodevības; vai karam paredzamas drīzas beigas; kas notiek ar gūstā saņemtajiem Ukrainas karavīriem un kādēļ Krievijas militāristi izvaro bērnus – intervijas turpinājums ar Ukrainas armijas kareivi Juriju Armašu, kurš septembrī viesojās Rīgā.