Kauņa atkal vēlas apsteigt Viļņu – šoreiz ar ātrgaitas tramvaju

© Pixabay

Lietuvas pilsēta Kauņa, sacenšoties ar Viļņu, kārtējo reizi vēlas apsteigt galvaspilsētu. Kauņa, kas īsteno stratēģiskās attīstības plānu līdz 2030. gadam, turpina meklēt ilgtspējīgus risinājumus transporta jomā. Tuvākajā laikā tā sāks priekšizpēti par jauniem augstas veiktspējas sabiedriskā transporta veidiem pilsētā, tajā skaitā ātrgaitas autobusiem un tramvajiem. Kauņas pilsētas dome vienbalsīgi atbalstījusi šādu iniciatīvu.

Paplašina ieviesto inovāciju sarakstu

“Madeinvilnius.lt” raksta, ka, saskaņā ar pašreizējiem datiem, transporta nozare rada 51% no visām siltumnīcefekta gāzu emisijām. Lai samazinātu to skaitu un padarītu sabiedrisko transportu vēl pievilcīgāku, pirms četriem gadiem tika sagatavots nozaru transporta stratēģiskās plānošanas dokuments - Kauņas pilsētas ilgtspējīgas mobilitātes plāns.

"Kauņā jau esam īstenojuši lielāko daļu plānoto pasākumu: ir īstenota satiksmes vadība, vieda autostāvvieta, samazināts piesārņojums, noteikta sabiedriskā transporta prioritāte luksoforu krustojumos. Pieturās ir arī informācijas gaismas dēļi.

Lai nodrošinātu energoefektīvu un ilgtspējīgāku transporta sistēmu, mēs sagatavosim priekšizpēti, kas atbildēs uz jautājumiem par jauna veida augstas veiktspējas sabiedriskā transporta nepieciešamību pilsētā," stāstīja Kauņas pašvaldības administrācijas direktora vietnieks Pauļus Kers.

No ātrgaitas autobusiem līdz tramvajiem

Kā norāda Kauņas pašvaldības Transporta un satiksmes organizācijas departamenta vadītājs Martins Matusevičs, šobrīd pasažieru plūsmas un to sadalījums tiek uzraudzīti tikai esošajos sabiedriskā transporta maršrutos. Priekšizpēte nodrošinātu proporcionālu respondentu aptauju visās pilsētas daļās par viņu braucieniem ar sabiedrisko transportu, virzieniem un vēlmēm.

"Galvenais mērķis ir izvērtēt pieejamo sabiedriskā transporta parku, tā izvietojumu un tīkla paplašināšanas iespējas. Speciālisti noskaidros, kā Kauņas un tās priekšpilsētu iedzīvotāji pārvietojas, kādi ir viņu ieradumi. Eksperti noteiks visefektīvākos transporta veidus, kas nākotnē varētu vēl vairāk veicināt ilgtspējīgu mobilitāti, neatkarīgi no tā, vai tie ir ātrgaitas autobusi, tramvaji vai citas alternatīvas.

Viens no mērķiem ir samazināt automašīnu skaitu uz ielām. To varētu nodrošināt ar ātrākiem un ērtākiem sabiedriskā transporta savienojumiem. Priekšizpētē tiktu noskaidrots, kurš sabiedriskā transporta tīkls būtu vispievilcīgākais, ekonomiskākais, kāds ir ilgtspējīgākais pārvietošanās veids pilsētā, aprēķinot transportlīdzekļu CO2 izmešus pārvadātajiem pasažieriem atbilstoši transportlīdzekļa ietilpībai," skaidroja M. Matusevičs.

Ar Kauņas pilsētas domes akceptu Eiropas Savienības "Life" programmas 2022.-2027. gadam pasākums "Eiropas pilsētu kapacitāte" veicinās priekšizpētes projekta īstenošanu - plānots piešķirt 60 tūkstošus eiro.

Augstas veiktspējas sabiedriskais transports ir sabiedriskā transporta veids, kas vienā stundā var pārvadāt vismaz 3600 pasažieru. Ilgtspējīgas mobilitātes plāns paredz, ka tie var būt ātrgaitas autobusi, kas kursē pa fiziski nodalītiem ceļiem, "autobusu ātrais tranzīts" vai moderns tramvajs.

Ilgtspējīgi mobilitātes pasākumi

Kauņa turpina veikt pasākumus, lai nodrošinātu ilgtspējīgu mobilitāti. Šā gada aprīlī pilsētu un rajonu pašvaldības parakstīja sadarbības līgumu par pasažieru pārvadājumiem vietējā transporta regulārajos autobusu maršrutos, kas iebrauc Kauņas rajona pašvaldības teritorijā, atbilstoši tur esošo iedzīvotāju vajadzībām.

Priekšpilsētu iedzīvotāji tagad izmanto pilsētas sabiedrisko transportu un ērtu elektronisko biļešu sistēmu "Sienāzis". Šā gada augustā Kauņā stājās spēkā pieturu pēc pieprasījuma procedūra, kā rezultātā paātrinājās sabiedriskais transports, ērtāka kļuva pārvietošanās ar autobusiem un trolejbusiem, izvairoties no "tukšām" pieturām, ietaupot degvielu un enerģijas resursus.

Pilsētā pastāvīgi tiek atjaunināts sabiedriskais transports, paplašināts tā tīkls un ieviestas jaunas tehnoloģijas, kas dod priekšroku autobusiem un trolejbusiem pilsētas ielās un krustojumos.

Viļņā tikai autobusi un trolejbusi

Savukārt Viļņā pašlaik ir 78 autobusu un 18 trolejbusu maršruti. Autobusu maršrutu garums ir 1802 km, bet trolejbusu - 412, 7 km. Darbdienās pasažieru pārvadāšanai pilsētas ielās izbrauc 339 autobusi un 188 trolejbusi, bet brīvdienās - 200 autobusu un 104 trolejbusi.

Katru dienu ar autobusiem tiek pārvadāti aptuveni 298 tūkstoši pasažieru, bet ar trolejbusiem - aptuveni 200 tūkstoši pasažieru. Katru dienu autobusi sāk kursēt pilsētas maršrutos pulksten 4.39 un beidz pulksten 23.56. Pirmais trolejbuss darbdienās reisā izbrauc pulksten 4.40, bet pēdējais atgriežas pulksten 00.15. Sestdienās tas sāk kursēt pulksten 5.26, bet svētdienās pulksten 5.37. Brīvdienās pēdējais trolejbuss atgriežas depo pulksten 00.13.

Tiek lēsts, ka pašlaik aptuveni puse (49 procenti) braucienu Viļņā tiek veikti ar automašīnu, aptuveni 25 procenti pārvietojas kājām, 24 procenti - ar sabiedrisko transportu, bet ar velosipēdiem un skrejriteņiem - tikai 1,5 procenti.

Viļņas ilgtspējīgas mobilitātes plāns paredz, ka 2030. gadā automašīnu īpatsvars samazināsies līdz pat 30 procentiem - vēlams, lai gandrīz katrs trešais Viļņas iedzīvotājs atteiktos no ikdienas braucieniem ar automašīnu. Tas palīdzētu samazināt sastrēgumus tiem, kas ar automašīnu brauc uz pilsētas centru, atrisinātu autostāvvietu problēmas un padarītu pilsētu tīrāku un zaļāku.

Paši Viļņas iedzīvotāji transporta situāciju galvaspilsētā vērtē visai pozitīvi - pat 7,4 punkti no 10, liecina "Darnu Group" iniciētais pētījums "Dzīves kvalitāte". Tomēr eksperti atzīmē, ka Viļņa ir ļoti neviendabīga un kvalitatīvs transports šodien ietver ne tikai automašīnas, bet arī sabiedrisko transportu, velosipēdistus un gājējus. Plaši un labiekārtoti gājēju celiņi, soliņi, uzstādītas un marķētas ietves būtiski veicina to, ka cilvēki arvien vairāk izvēlas staigāt kājām, un pēdējos gados tam tiek pievērsta liela uzmanība.

Pasaulē

Kamēr pa Rīgas ielām laiski klaiņo retais iebraucējs, tikmēr Čehijas galvaspilsētu katru gadu apmeklē astoņi miljoni tūristu. Prāgas iedzīvotājiem par to nemaz nav prieks. Tūristu pūļi ierodas pilsētā galvenokārt pēc lētā alkohola. Ko piedāvā pilsētas vadība? To pētījuši mediju platformas “Deutsche Welle” (DW) žurnālisti.

Svarīgākais