Vācieši un ungāri atklājuši pilsētas garo tramvaju noslēpumu

© Depositphotos.com

Garāku transportlīdzekļu ieviešana tramvaju transportā prasa intensīvu plānošanas procesu, jo tramvajiem ir maza elastība noviržu gadījumā to fiksētā maršruta dēļ. Garāku tramvaju ieviešana nozīmē arī papildu ieguldījumus infrastruktūrā un transportlīdzekļu konstrukcijā. Savukārt ieguvumi ir vairāk pārvadātu pasažieru, lielāks ātrums, īsāks gaidīšanas laiks pieturā un mazāks nepieciešamo transportlīdzekļu skaits. Par to liecina Ungārijas galvaspilsētas Budapeštas un Vācijas pilsētas Drēzdenes pieredze.

Atšķirībā no īpaši gariem autobusiem tramvaji atbilst ceļu satiksmes tiesību aktiem. “forschungsinformationssystem.de” raksta, ka saskaņā ar rīkojumu par tramvaju būvi un ekspluatāciju Vācijā tramvajiem, kas piedalās ceļu satiksmē, maksimālais garums ir līdz 75 metriem. Starpreģionu transportā vieglie dzelzceļa transportlīdzekļi bieži vien var pārņemt vietējo sabiedrisko dzelzceļa transportu.

Garie tramvaji Budapeštā prasīja lielus ieguldījumus infrastruktūrā

Ungārijas galvaspilsētā Budapeštā ir salīdzinoši gari tramvaji - 54 metri. Pilsētā kursē 40 "Combino Plus" transportlīdzekļu ražotāja "Siemens Transportation Systems" tramvaji. "Siemens" "Combino Plus" tiek dēvēts arī par garāko tramvaju pasaulē. Transportlīdzekļi ir 2,40 m plati un var pārvadāt līdz 350 pasažieriem (80 sēdvietas). Tāds tramvajs maksā aptuveni 3,5 miljonus eiro. Divpadsmit asu transportlīdzeklim ir "kvazi" ratiņi un parasts metināts tērauda rāmis.

Lai Budapeštā izmantotu jaunos tramvajus, bija nepieciešami ieguldījumi infrastruktūrā. Šim nolūkam tika iztērēti 6,1 miljards Ungārijas forintu (aptuveni 2,3 miljoni eiro). Jo īpaši pieturvietas un ietves bija jāpārbūvē un jāpielāgo jaunajiem transportlīdzekļiem (piemēram, invalīdu piekļuvei zemās grīdas tramvajiem), kā arī bija jāatjauno gaisvadu līnijas.

Turklāt tika pielāgots un modernizēts depo. Un, galu galā, transportlīdzekļa garums ietekmē arī satiksmes plūsmu pie satiksmes signāliem. Tas ir tāpēc, ka garākiem transportlīdzekļiem ir nepieciešams vairāk laika, lai šķērsotu ceļu.

Garie tramvaji tiek izmantoti līnijā 4/6. Maksimumstundu laikā tie pienāk ik pēc 90 sekundēm. Šajā līnijā pārvadā 122 000 pasažieru dienā katrā virzienā.

54 metrus garo tramvaju izmantošana ir paredzēta arī tam, lai samazinātu pieturās pavadīto laiku, tādējādi palielinot braukšanas ātrumu un samazinot nepieciešamo transportlīdzekļu skaitu.

Ir jāveic arī konkrēti pasākumi transportlīdzekļu konstrukcijā (īss durvju atvēršanas un aizvēršanas laiks, pēc iespējas vairāk durvju, maza augstuma starpība starp transportlīdzekļa grīdu un peronu, atbilstošu izmēru iekāpšanas zonas), kā arī pieturu projektēšanā (transportlīdzeklim piemērots perona augstums, labas iekāpšanas un izkāpšanas iespējas, pietiekami lielas uzgaidāmās vietas) un darbībā (biļešu automāts nav tieši pie durvīm, biļešu tirdzniecība nenotiek). Jāapmāca personāls, un jāveic luksoforu sistēmu koordināciju.

Drēzdene pāriet uz moderniem gariem zemās grīdas tramvajiem

Kopš 2003. gada Vācijā Drēzdenes sabiedriskā transporta uzņēmums izmanto 45 metrus garus tramvajus ar ietilpību 260 pasažieri un 107 sēdvietas. "Bombardier" transportlīdzeklis ir ar salīdzinoši lielu pilnu masu (tukšs: 53,9 t, pilns: 83,3 t).

Attiecībā uz ļoti gariem un attiecīgi smagiem transportlīdzekļiem jāņem vērā tiltu nestspēja. Ārkārtējos gadījumos šos tramvajus nevar brīvi izmantot visā tīklā. Drēzdenes transportlīdzekļa gadījumā pilna tramvaja kopējais svars ir dažu lielāku laidumu tiltu nestspējas robežās.

Pēc Vācijas atkalapvienošanās Drēzdenes tramvaju parks, kas tolaik galvenokārt sastāvēja no Čehoslovākijā ražotajiem "Tatra T4D" tramvajiem, tika būtiski modernizēts un pārkrāsots pilsētas karoga krāsās - melnā un dzeltenā kombinācijā. Modernizētajos "Tatra" tika uzstādīti elektroniskie informācijas dēļi un mīkstie sēdekļi, uzlabotas ventilācijas un apkures sistēmas, uzstādīta arī jauna elektroniskā tramvaja vadība.

No 1995. līdz 1998. gadam Drēzdene iegādājās 60 modernus vācu zemās grīdas daudzsekciju tramvajus NGT6DD.

No 2003. līdz 2010. gadam Drēzdenes transporta uzņēmums iegādājās vēl 43 jaunākos 45 metrus garos zemās grīdas tramvajus NGT D12DDC. Drēzdenē visus tramvaju pakalpojumus tagad nodrošina 166 modernu zemās grīdas tramvaju parks. Modernizētie "Tatra T4D" kursē tikai pa tā saukto studentu līniju E3, lielo futbola maču un citu lielu pilsētas pasākumu laikā kā papildu tramvaji.

Pasaulē

Kijivā dzelzceļa atzars no galvaspilsētas uz lidostu uzbūvēts pusgada laikā par 17 miljoniem eiro, darbi tika pabeigti jau 2018. gadā bez steigas un skandāliem. Ukraiņiem nekādi mistiskie spēki neradīja sadārdzinājumu un pārrāvumu projekta uzraudzībā – Latvija šo ukraiņu pieredzi pagaidām ignorē.

Svarīgākais