Daudzās pasaules valstīs jau pieņemti likumi, kas aizliedz dzīvnieku izrādīšanu cirkā. Vairums cirku tagad iztiek vispār bez zvēriem, bet interesantu risinājumu atradusi vācu ceļojošā cirka trupa “Roncalli” – priekšnesumu laikā arēnā tiek projicētas visdažādāko dzīvnieku hologrammas.
“Gaisu piepilda zāģu skaidu un popkorna aromāts. Klauni, akrobāti un burvju mākslinieki jau ir gatavi priekšnesumiem. Lielajā teltī vietu ierādītāji vēl steidz apsēdināt mazliet nokavējušos skatītājus. Te ir visi klasiskā cirka elementi, atskaitot vienu - dzīvniekus aizstāj hologrammas,” tā savu reportāžu no “Roncalli” cirka uzstāšanās Vācijas pilsētā Lībekā iesāk ziņu aģentūra “AFP”.
Cirkā dzīvniekiem nav vietas, jo citādi kā par zvēru mocīšanu to nosaukt nav iespējams - par to jau sen bija pārliecināti kvēlākie dzīvnieku tiesību aizstāvji, bet pašlaik šāds uzskats rietumvalstīs ir kļuvis pašsaprotams. “Roncalli” cirks bija viens no pirmajiem Eiropā, kas jau 1991. gadā atteicās no dresētiem ziloņiem, lauvām, tīģeriem un lāčiem. Bet kopš 2018. gada arēnā nav redzami arī zirgi, suņi, kaķi un citi mazāk eksotiski dzīvnieki.
Trupas dibinātājs Bernhards Pauls stāstījis, ka viņa cirks jau no paša sākuma lielāko uzsvaru licis uz klaunu un akrobātu priekšnesumiem, kā arī dažādām liriskām etīdēm, tādēļ atteikšanās no dresēto dzīvnieku izrādīšanas bijis samērā vienkāršs un loģisks lēmums. Jāņem vērā, ka šī ir ceļojošā cirka trupa, kurai dzīvnieku pārvadāšana no vienas uzstāšanās vietas uz citu nozīmē pamatīgu loģistikas rēbusu risināšanu. Turklāt ne vienmēr tur, kur tiek ierīkota cirka telts (piemēram, pilsētas galvenajā laukumā), bija pietiekami daudz vietas, kur novietot būrus ar plēsīgajiem dzīvniekiem vai dot iespēju pastaigāties zirgiem.
Taču pats svarīgākais, protams, bijis ētiskais aspekts. Gan Pauls, gan cirka direktors Patriks Filadelfija ir vienisprātis - lai cik labi dresētājs censtos izturēties pret saviem mīluļiem, dresūra nozīmē viņu mocīšanu, jo dzīvnieks tiek piespiests darīt to, ko normālos apstākļos nekādā gadījumā nedarītu.
Gan bērneļiem, gan vecākiem, kuri viņus pavada uz cirka izrādēm, tieši dzīvnieku iznākšana arēnā allaž ir viens no gaidītākajiem un aizraujošākajiem brīžiem, un cirka vadītājiem bijusi pārliecība, ka jāmeklē kādi veidi un tehnoloģiskas iespējas, lai šo prieku neliegtu. Impulsu un jaunu ideju devusi 2018. gada finālspēle amerikāņu futbolā jeb “Superbowl”. Tās pārtraukumā uzstājās Džastins Timberleiks, bet blakus viņam uz skatuves tika projicēta pirms diviem gadiem aizsaulē aizgājušā popmūziķa Prinsa hologramma.
Tā arī radusies doma cirka mākslinieku priekšnesumos iekļaut dzīvnieku hologrammas. Tehniski tas nemaz nav tik sarežģīti, stāstījis Filadelfija. Pie cirka telts kupola ir piestiprināti 11 projekcijas aparāti, kuru radītais attēls tiek projicēts uz smalka sieta, kas ieskauj cirka arēnu. Gaismām nodziestot, šis siets ir gandrīz nemanāms, un skatītājiem rodas ilūzija, ka arēnā atrodas īsti dzīvnieki (ja atskaita to, ka nav jūtamas to raksturīgās smakas). Ko viņi dara - tas jau atkarīgs no cirka datormākslinieku iztēles, taču “Roncalli” cirks demonstrē dzīvniekus viņu dabiskajā vidē, neliekot tiem pildīt kādus cilvēku uzspiestus trikus.