"Labāk nebrauciet!" - Amsterdamas vēstījums trakuligajiem britu tūristiem

Amsterdamas varasiestādes trakojošu jauniešu vietā vēlas piesaistīt rāmākus tūristus.  © AFP/Scanpix

Ja jūs uz Amsterdamu vēlaties doties tikai piedzerties, sapīpēties marihuānu un iztrakoties, tad labāk nebrauciet nemaz! Šāds vēstījums ir Nīderlandes galvaspilsētas mērijas uzsāktajai reklāmas kampaņai, kura sākotnēji tiek adresēta 18 līdz 35 gadus veciem britiem. Beidzamo gadu laikā mērija jau pieņēmusi vairākus lēmumus, kuru mērķis ir mazināt uz skaļām izklaidēm tendēto tūristu pieplūdumu un padarīt Amsterdamu pievilcīgāku ģimeņu tūrismam.

Izmantojot lēto lidsabiedrību pakalpojumus, no Apvienotās Karalistes uz Amsterdamu iespējams aizlidot par aptuveni 50 eiro, kas britiem nav īpaši liela summa, vēsta "BBC". Šādus piedāvājumus lielākoties izmanto gados jauni briti, kuru nolūks ir nedēļas nogalē izklaidēties pilsētā, kas zināma gan ar "kofīšopiem", kur pavisam legāli var iegādāties marihuānu, gan "sarkano lukturu" rajonu. Amsterdamā uzplaucis pat vesels tūrisma industrijas atzars, kas orientējas uz šādu publiku - tiek organizētas vecpuišu ballītes, izbraucieni pa pilsētas kanāliem, kuru laikā kuģīša bārā iespējams dzert, cik vien lien, arī tā sauktās ekskursijas no viena bāra vai "kofīšopa" uz nākamo.

Tagad, ja kāds brits interneta meklētājā ievadīs vārdu savienojumus "vecpuišu ballīte Amsterdamā", "lēts hostelis Amsterdamā" vai tamlīdzīgus, viņam tiks piedāvāts noskatīties arī kādu no 30 sekunžu garajiem videoklipiem, ko sagatavojusi Amsterdamas mērija. Vienā no tiem redzams apreibušu jauniešu kautiņš, kam seko konfrontācija ar policiju un nonākšana iecirknī, citā - kāds puisis, kuram nākas sniegt medicīnisko palīdzību pēc appīpēšanās, vēl kādā - tūrists, kurš aukstā naktī nav spējis nokļūt līdz naktsmītnei un salst uz soliņa parkā. Visiem šādiem viesiem arī adresēts vēstījums - ja neprotat uzvesties, tad labāk nebrauciet. "CNN" vēsta, ka pirmā mērķauditorija izvēlēta tādēļ, ka tieši britu jaunieši ir bēdīgi slaveni ar to, ka apreibinošu vielu lietošanā nezina mēru, taču turpmāk šādas reklāmas būs adresētas arī citu Eiropas valstu tūristiem.

"Mēs joprojām gaidām viesus, taču ne tādus, kuri neprot uzvesties un tikai traucē citiem," paziņojis Amsterdamas mēra vietnieks Sofjans Mbarki. Viņš atgādinājis, ka gadā pilsētu, kurā ir nepilni 900 000 iedzīvotāju, apmeklē ap 20 miljoni tūristu. Absolūtais vairākums no viņiem ierodas nedēļas nogalēs, Amsterdamā paliekot uz vienu vai divām naktīm, un šo ceļotāju maršruts parasti aprobežojas ar skaļo izklaides vietu apmeklējumu. Mbarki norādījis, ka Amsterdamas mērija un tās iedzīvotāji labprātāk uzņemti uz pusi mazāk tūristu, taču "civilizētus ļaudis, kuriem prātā nav tikai apreibināšanās un trakošana". Pirmie soļi šajā virzienā jau ir sperti. Kopš pagājušā gada aizliegts marihuānu smēķēt uz ielas, par to draud līdz 140 eiro liels naudassods. Pilsētas mērija vēlas arī uz citu rajonu , tālāk no pilsētas centra pārcelt "sarkano lukturu" skatlogus, taču problēma ir tāda, ka tiem nevar atrast piemērotu vietu, jo protestē apkaimju iedzīvotāji.

Pasaulē

Tūrisms neapsīkst arī ziemā. Ir iezīmējušies tūristu iecienītākie galamērķi ziemas sezonā. Tie ir Eiropas siltākie piekrastes reģioni. No desmit visvairāk apmeklētajiem galamērķiem septiņi atrodas Dienvideiropā, liecina Eiropas Komisijas mājaslapā apkopotā informācija.

Svarīgākais