Vācijā sabiedriskajā transportā varēs braukt par 49 eiro mēnesī

Pagājušajā vasarā vācieši ceļojumiem naski izmantoja par 9 eiro piedāvātās mēnešbiļetes.  © Imago Images/Scanpix

Sākot ar maiju Vācijā tiks ieviestas vienotas mēnešbiļetes braukšanai pilsētu autobusos un tramvajos, kā arī reģionālajos vilcienos un autobusos. To cena būs 49 eiro, taču atsevišķās federālajās zemēs plānots piemērot papildus atlaides. Projekta mērķis ir pamudināt cilvēkus no personīgajām automašīnām pārsēsties sabiedriskajā transportā, un tā izmaksas uz pusēm tiks finansētas no valsts un federālo zemju budžetiem. Likuma pretinieki gan uzskata, ka šāda rīcība ir nepārdomāta naudas šķērdēšana, kas arī novedīs pie finansējuma trūkuma transporta infrastruktūras uzlabošanai.

Likumprojekts, kura iniciators ir Brīvo Demokrātu partiju pārstāvošais transporta ministrs Folkers Visings, jau saskaņots ar visu 16 federālo zemju valdībām un apstiprināts parlamenta apakšpalātā jeb Bundestāgā, raksta "Deutsche Welle". Piektdien, 31. martā par to paredzēts balsojums parlamenta augšpalātā jeb Bundesrātā, un nav lielu šaubu, ka to apstiprinās. "Politico.eu" raksta, ka šo mēnešbiļešu, kuras sauks par "Deutschlandticket" ieviešana bija jāsaskaņo arī ar Eiropas Komisiju, taču šajā gadījumā tā vairāk bijusi formalitāte.

Jāatgādina, ka pagājušajā vasarā (no jūnija līdz augustam) Vācijā tika veikts eksperiments, līdzīgas mēnešbiļetes piedāvājot par nieka 9 eiro. "The Guardian" raksta, ka šo iespēju izmantojuši aptuveni puse Vācijas iedzīvotāju, taču nav nopietnu pētījumu, kas apliecinātu, ka šādā veidā sasniegts galvenais mērķis - atteikšanās no personīgā transporta izmantošanas. Vairāku aptauju rezultāti liecina, ka izdevīgo piedāvājumu vairākums vāciešu izmantojuši, lai nedēļas nogalēs dotos pie dabas krūts, taču savus ikdienas paradumus nav mainījuši, gan uz darbu, gan iepirkties braucot ar automašīnām.

Uz šo aspektu norādījuši opozīcijā esošie kristīgie demokrāti un "Alternatīva Vācijai", kas Bundestāgā balsoja pret likumprojektu (Kreisie atturējās), uzmanību vēršot arī uz šīs idejas "kosmiskajām" izmaksām. Līdz 2025. gadam valdība apņēmusies ik gadu piešķirt 1,5 miljardu eiro lielu subsīdiju, lai nodrošinātu tik lētas mēnešbiļetes, turklāt tikpat lielu summu tērēs arī federālās zemes, raksta "Politico.eu". Pēc opozīcijas domām tā ir nodokļu maksātāju naudas bezatbildīga šķērdēšana, un šiem līdzekļiem varēja atrast krietni labāku pielietojumu. Piemēram, valsts kapitālsabiedrība "Deutsche Bahn" jau sen sūdzas par nolietoto infrastruktūru (gan sliežu ceļiem un signālu sistēmām, gan staciju ēkām), taču tās modernizēšanai vajadzīgos līdzekļus, ap 89 miljardiem eiro, valsts kā nepiešķir, tā nepiešķir.

Valsts arī uzņēmusies finansēt sistēmas ieviešanu. Taču par to būs atbildīga katra federālā zeme, turklāt turīgākās spēs ieviest papildu piedāvājumus. Piemēram, Šlēzvigā-Holšteinā mēnešbiļetes īpašnieks drīkstēs reģionālajos vilcienos bez maksas pārvadāt arī divriteni vai neliela izmēra suni. Štutgartē būs iespējams par 9,90 eiro lielu papildu samaksu pārreģistrēt biļeti uz citu cilvēku, bet Bavārijā atlaides paredzētas studentiem, praktikantiem un brīvprātīgā dienesta karavīriem, kuriem par sabiedriskā transporta izmantošanu mēnesī būs jāmaksā vien 29 eiro.

Pasaulē

Eiropas Savienībā (ES) ir nobriedis plāns nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas vārdā izveidot visu cilvēku aktīvu superreģistru, kurā cilvēkiem pastāvīgi jāreģistrē visu savu aktīvu faktiskais statuss. Jau šajā pavasarī tika pabeigts pētījums, kura mērķis bija atrast veidus, kā izveidot Eiropas iedzīvotāju aktīvu superreģistru, ziņo Igaunijas medijs "Postimees".

Svarīgākais