Grēkāzis ir, bet arī varasiestādēm nākas atzīt sistēmas problēmas - traģiskā vilcienu katastrofa Grieķijā

Par traģisko katastrofu sašutušie grieķi svētdien jau atkal iesaistījās sadursmēs ar policiju.  © Reuters/EPA

Tiesa Grieķijā nolēmusi desmitiem cilvēku slepkavībā apsūdzēt un paturēt apcietinājumā Larisas pilsētas stacijas priekšnieku, kuram, spriežot pēc visa, tiks uzvelta lielākā vaina par 28. februārī notikušo vilcienu sadursmi, kas prasīja vismaz 57 cilvēku dzīvības. Viņa advokāts gan uzsvēris, ka cilvēkam, kurš tikai pavisam nesen sācis pildīt šos pienākumus, nedrīkstēja uzvelt tik lielu atbildības nastu, bet dzelzceļnieku arodbiedrība, kas jau kopš katastrofas dienas rīko protesta akcijas, uzver, ka notikušajā visvairāk vainojama valdība un uzņēmums Hellenic Train, kuri jau gadiem nav rūpējušies par to, lai satiksme pa Grieķijas dzelzceļiem būtu droša. Vismaz daļēji šos pārmetumus atzinis arī Grieķijas premjers Kiriaks Micotakis.

Traģiskākā dzelzceļa katastrofa Grieķijas vēsturē notika, saskrienoties pasažieru vilcienam, kas no Atēnām bija ceļā uz Salonikiem, un kravas vilcienam, kas no Salonikiem devās uz Larisu, atgādina Reuters. Abi vilcieni atradās uz vienām un tām pašām sliedēm, un sadursmē pirmie četri pasažieru vilciena vagoni noskrēja no sliežu ceļa, apgāzās, un divos no tiem uzliesmoja spēcīgs ugunsgrēks. Jau nākamajā dienā Micotakis paziņoja, ka katastrofu izraisījusi "cilvēka kļūda", bet Grieķijas mediji vēstīja, ka aizturēts Larisas dzelzceļa stacijas priekšnieks, kurš todien pildījis arī dispečera funkcijas.

Lai gan šis cilvēks - Vasilis Samars - ir jau 59 gadu vecs, tas nebūt nenozīmē, ka viņš būtu savā darbā pieredzējis profesionālis. Gluži otrādi - kā stacijas priekšnieks un dispečers Samars bija absolūts iesācējs, un ne jau velti viņa advokāts Stefans Pantzarcidis publiski uzdod jautājumu - kā gan tas nākas, ka šādam cilvēkam uztic regulēt vilcienu satiksmi visā Grieķijas centrālajā daļā, turklāt liktenīgajā vakarā vēl atstāj bez palīgiem? AP, atsaucoties uz Grieķijas mediju rakstīto, vēsta, ka līdz 2011. gadam Samars strādājis par vilcienu pavadoni. Pēc tam, kad Grieķijas kreditori pieprasījuši būtiski samazināt valsts kompānijās nodarbināto skaitu, viņš pārcelts biroja darbā uz Izglītības ministriju. Pagājušā gada vidū pašlaik vēl nenoskaidrotu iemeslu dēļ Samars atkal pieņemts darbā Hellenic Train un izgājis piecu mēnešu ilgu apmācības kursu, lai kļūtu par stacijas priekšnieku. 23. janvārī viņš oficiāli iecelts par Larisas stacijas priekšnieku, taču visu nākamo mēnesi prakses iegūšanai ticis sūtīts te uz vienu, te citu staciju, Larisā atgriežoties vien pāris dienas pirms traģiskās katastrofas. Īpaši jāuzsver, ka šī stacija ir ļoti nozīmīgs dzelzceļa mezgls, un tās priekšnieks kopā ar dispečeriem nosaka vilcienu kustības kārtību diezgan plašā reģionā. Turklāt tas tiek darīts manuāli, savstarpēji sazinoties dažādu staciju priekšniekiem un dispečeriem un vienojoties par to, pa kurām sliedēm novirzīt vilcienus, kuriem dot zaļo, bet kuriem sarkano gaismu, un tamlīdzīgi. Samars tādai atbildībai vēl nebija gatavs, un netieši to atzinusi arī Hellenic Train, pāris dienas pēc katastrofas atlaižot to kompānijas darbinieku, kurš stacijas priekšnieku pieņēma darbā.

Svētdien Samaram nācās piedzīvot septiņas ar pusi stundas ilgu pratināšanu, pēc kuras tiesa pieņēma lēmumu apsūdzēt viņu vairāku desmitu cilvēku nāvē. Saskaņā ar Grieķijas likumiem, viņam draud no 10 gadiem cietumā līdz pat mūža ieslodzījumam. Advokāts atzinis, ka lēmums par apsūdzības izvirzīšanu un apcietinājumu nav bijis negaidīts, ņemot vērā to, cik lielu rezonansi Grieķijā izraisījusi šī traģēdija. Viņa klients nenoliedzot savu kļūdu, palaižot pa vienām sliedēm pretim divus vilcienus, taču norādot, ka tās ir tikai sekas vispārējai katastrofālajai situācijai, kādā atrodas Grieķijas dzelzceļa sistēma, kas jau vismaz desmit gadus cieš no pienācīga finansējuma trūkuma.

Šim viedoklim piekrīt Grieķijas dzelzceļnieku arodbiedrībā OSE. Tā atgādinājusi, ka Hellenic Train parādi sasnieguši jau vairākus miljardus eiro, un šī iemesla dēļ kompānijai nav līdzekļu ne tikai sliežu ceļu modernizēšanai, bet arī akūtiem remonta darbiem. Piemēram, pirms sešiem gadiem tieši Larisas apkaimē sabojājusies automātiskā sistēma, kas brīdinātu par to, ka uz vienām sliedēm viens pretim otram traucas divi vilcieni, un tā arī nav atradies naudas tās salabošanai. Februāra sākumā OSE pat nosūtījusi kompānijas vadībai brīdinājumu, kurā uzsvērts, ka gadījumā, ja nekas netiks darīts, liela katastrofa ir tikai laika jautājums. Par problēmu bijusi informēta arī valdība, taču nekādas reakcijas no tās puses nav bijis.

Tagad gan premjers Micotakis un viņa kabinets sarosījušies ne pa jokam. Jau demisionējis satiksmes ministrs Kosts Karamanlis, premjers solījis, ka Grieķija centīsies saņemt Eiropas Savienības atbalstu (arī finansiālo), lai uzlabotu un modernizētu savu dzelzceļa tīklu, bet pēc parlamenta vēlēšanām, kas paredzētas pavasarī, tiks izveidota īpaša komisija, kas izvērtēs gadu gaitā pieļautās kļūdas un nepilnības.

Pasaulē

Pirms desmit gadiem šķita, ka pasaules kodolenerģijas nozare piedzīvo neatgriezenisku lejupslīdi. Tagad vairākas valstis, tostarp Apvienotā Karaliste, būvē jaunas atomelektrostacijas, ziņo Lielbritānijā bāzētais medijs "bbc.com". Ja pašreizējās tendences vēsta par jaunu kodolēru, ir kāda veca problēma – ko darīt ar uzkrātajiem radioaktīvajiem atkritumiem, no kuriem daži paliks bīstami simtiem tūkstošu gadu.