Džezmenis Toms Rudzinskis uz Latviju atved pasaules līmeni

© Ēriks Radželis

Lai gan varētu šķist, ka saksofonists Toms Rudzinskis ar savu džeza sastāvu ir nepārtrauktā apritē un ik pa laikam izdod aizvien jaunus u jaunus ierakstus, nupat klajā nākušais viņa albums “Interception” pieteikts kā atgriešanās pēc desmit gadiem kopš savas debijas plates izdošanas. Atgriešanās ir vērienīga – pagaidām Baltijas līmenī, taču noteikti būs arī turpinājums.

Uzstājas kopā ar Berlīnē iepazītajiem libānieti un itāli

Iesākumā Toma Rudzinska kvartets savu atgriešanos pieteica ar jaunu skaņdarbu “Roundabout”, savukārt vēl tikai gaidāmo skaņuplati “Interception” atzīmēja ar spara un enerģijas pārpilnu prezentācijas koncertu tūri, kas aptvēra ne tikai Rīgu, Valmieru, Kuldīgu, Liepāju un Ventspili, bet arī Pelvu un Tallinu Igaunijā (tur Toma vīri paviesojās novembra pirmajās dienās). Šai tūrei noslēdzoties, Rudzinskis publicējis jaunu grafiku, kas viņam aizpildīts jau līdz decembrim - ar desmit (!) koncertiem, turklāt ar dažādiem projektiem.

Ēriks Radželis

Septiņos koncertos kopā ar Rudzinski uzstājās starptautisks sastāvs - mūziķi, ar kuriem viņš savulaik iepazinies un kopā muzicējis, dzīvojot Berlīnē. To vidū libāņu džeza celmlauzis, pianists Tareks Jamani un divi spilgti Berlīnes džeza skatuves pārstāvji - itāļu kontrabasists Igors Spalatī un pašmāju godalgotais latviešu džeza un ritmiskās mūzikas bundzinieks Ivars Arutjunjans, kurš arī nu jau daudzus gadus dzīvo Berlīnē. Centrālais notikums šim zvaigžņotajam sastāvam bija uzstāšanās VEF Kultūras pilī bāzētajā džeza klubā, uz kuru pabija arī apskatnieks.

Džeza klubs “vefiņā” pārsteidz ar mājīgumu un vienkāršību

Ēriks Radželis

Jāatzīstas, ka VEF džeza klubā jeb “VEF Jazz Club” apskatniekam sanāca pabūt pirmoreiz un bija pārsteigums, cik uz lielās skatuves iestrādātajā uzstāšanās vietā viss ir vienkārši, taču tajā pat laikā gaumīgi un mājīgi. Toms Rudzinskis no skatuves teica, ka šis klubā esot jau astotais koncerts, tātad nākas secināt, ka ar publicitāti gan džezmeņiem iet pagrūti, jo droši vien tikai retais ir dzirdējis par šeit notiekošajiem augstākās raudzes koncertiem - to apliecināja arī tas, ka tajā pat dienā un tajos pat pulksteņlaikos VEF Kultūras pilī notika arī mūzikas un mākslas festivāla “Bildes” dziesminieku koncerts, kas bija nesalīdzināmi plašāk apmeklēts.

Uz šo un arī citiem tūres koncertiem Toma pavadošajā sastāvā piedabūtā trijotne klātienē izskatījās vēl cieņu raisošāka nekā tikai klausoties viņu izpildījumu ierakstos. Piemēram, tas pats Arutjunjans - šoreiz sanāca viņa darbību novērtēt tuvplānā un jāsaka, ka tas ir krietni interesantāk nekā viņu klausīties - kādas tik meistarības Arutjunjans neizstrādā aiz bungu krāvuma, darot to bez liekām kustībām un it kā pat mazliet garlaikoti! Savukārt par abiem pārējiem (visiem trim, ja pieskaita Rudzinski) vispār nav jautājumu - starp citu, variet pameklēt sociālajos tīklos papildu informāciju par Jamani, viņam ir ļoti plaša dažādu muzikālo sasniegumu bagāža.

Klausoties koncertu, ik pa brīdim nācās pieķert sevi pie tā, ka domas atkal kaut kur aizmaldījušās, bet prāts - relaksējies, taču tas piederas pie lietas un ir kvalitātes rādītājs. Uz koncerta datumu (29. oktobrī) plates kaut kur vēl bija aizmaldījušās, taču straumēšanas servisos “Interception” jau ir noklausāms. Par albumā dzirdamo skaņu materiālu katrs spriedīs pats, bet koncertā visvairāk uzrunāja skaņdarbi “Edge” un “Roots”, taču tas bija tikai līdz tam brīdim, kad kvartets atskaņoja satriecošo “Years” - lūk, tas ir īsts džeza (un ne tikai džeza) grāvējs!

Labāk vispirms koncertu, tad - plati, vai tomēr otrādi?

Ēriks Radželis

Ja runājam par plati, tad “Interception” iekļauts ducis skaņdarbu, kuru ierakstīšanai apvienoti mūziķi no Latvijas, Itālijas, Vācijas un Belģijas - Rudzinskis savās kompozīcijās atspoguļo dzīvošanas Berlīnē periodā piedzīvoto. Sekojot šī gada Latvijas mūzikas ierakstu Gada balva “Zelta mikrofons” ieguvušajam “fussion” žanra projektam “Abyss”, jaunajā akustiskā kvarteta albumā dzirdamas atsauces arī uz akadēmisko mūziku, ko izceļ ierakstā pieaicinātais stīgu kvartets. Starp citu, skaņdarbam “Roundabout” tapis arī dokumentāla rakstura videoklips, pašam mūziķim daloties vēstīs par un ap ierakstu tapšanas procesu un atskatu uz kvarteta pēdējo desmitgadi.

Jāsaka, ka uz platē iekļautajām kompozīcijām pēc koncerta apmeklējuma nācās raudzīties ar pavisam citām acīm - džeza meistaru uzburtās skaņu ainavas uzreiz šķiet krietni saprotamākas. Piemēram, “Roundabout” vidusdaļā iekļautā instrumentālā saspēle bez tās klātienes redzējuma ir uztverama daudz demokrātiskāk. Tieši šāda secība jauna skaņu materiāla testēšanā laikam būtu pareizākā (vai tomēr otrādi?), tomēr ne jau vienmēr tas ir iespējams. Par atklājumiem - “Gaze”, kas laikam koncertā nemaz neizskanēja, toties albumā tā ar kaut ko aizķer. Savukārt “Years” gan der jebkurā formātā, “dzīvajā” vai “mūzikas konservos”, tas jebkurā variantā ir lielisks gabals!

Kā sāka pie Amerika, tā turpina turpat

Ēriks Radželis

Arī albums “Interception” izdots džeza mūzikas izdevniecības “Jersika Records” paspārnē, ar kuru Rudzinski saista kāds īpaši zīmīgs notikums. “Toma un Gerharda Orniga kvartets bija pirmā “Jersika Records” ierakstu plate, ar kuru uzsākām sadarbību. Tas bija īpašs notikums, un man ir prieks atgriezties pie darba kopā ar Tomu, šoreiz jau plašākā sastāvā ar stīgu kvartetu,” stāsta izdevniecības vadītājs Mareks Ameriks, piebilstot acīmredzamo (un ausīmdzirdamo): “Toms ir nozīmīgs izpildītājs un komponists gan Baltijas, gan plašākā mērogā - ceru, ar šo plati varēsim nest Latvijas vārdu vēl tālāk!”

Ēriks Radželis

Tā ir, Toms Rudzinskis pašlaik tiešām ir viens no vadošajiem džeza saksofonistiem un komponistiem visā Baltijā. Auditorijai plašāk pazīstams ar savu inovatīvo skanējumu un starptautiskajām sadarbībām kā prestižās Amsterdamas Mūzikas konservatorijas absolvents, ieguvis džeza un akadēmiskās mūzikas apbalvojumus. Kvarteta debijas albums “ABRA” guva plašu atzinību 2015. gadā, saņemot “Zelta mikrofonus” kā labākais džeza albums un gada debija, bet Latvijas Radio to nodēvēja par “pēdējo gadu iespaidīgāko atklājumu Latvijas džezā”. Pēc vairāku gadu aktīvas koncertdarbības Eiropā, 2023. gada pavasarī Rudzinska kvartets atgriezās Latvijā ar koncertiem, meistarklasēm un darba pie jaunā albuma (pērn gada nogalē vēl tika izdots “jazz/fusion” žanrā ieturētais “Abyss”, kas saņēma “Zelta mikrofonu” kategorijā “Labākais džeza albums”), kas nu nodots klausītāju vērtējumam.

Pasākumi

Šis mēnesis Latgalē aizrit kāda nebijuša un varbūt pat unikāla mūzikas un dzejas kopprojekta zīmē – uz vienas skatuves un vienā kultūrtelpā satiekas 20. gadsimta latgaliešu dzeja ar 21. gadsimta latviešu hiphopu. Proti, Seimaņa Putāna dzeja tiek apspēlēta Ūgas, anša, Gustavo un citu hiphopa meistaru radošajā apdarē.

Svarīgākais