Atmaskots skolēnu mūzikas izvēles noslēpums: dominē "Bermudu divstūris", "Singapūras satīns" un reps

© Publicitātes foto

1. septembris labi demonstrēja ne tikai skolēnu un izglītības iestāžu gatavību jaunajam mācību gadam, bet arī latvju jauniešu muzikālo gaumi. Kā zināms, pieprasījums diktē piedāvājumu, līdz ar to pēc Zinību dienas koncertu kalendāra var spriest arī par pieprasījumu, proti, ko klausās mūsu jaunākā paaudze.

Izpriecas tiek piedāvātas pat Rātsnama durvju priekšā

Protams, 1. septembrī teju katrā sevi cienošā klubā vai izklaides vietā tika rīkots kāds tematiskais vakars ar nosaukumu “Back To School Party” vai tamlīdzīgi, tomēr šoreiz par lielākajiem pasākumiem.

Rīgas pašvaldības apmaksātajos un rīkotajos koncertos lielas vaļības nevarēja atļauties, tāpēc arī piedāvājums bija diezgan piezemēts: Nordeķu parkā trumpī tika likts reperis Fiņķis, Vērmanes dārzā tika pieteikts “repa minifestivāls”, kurā šim žanram nesaprotamu iemeslu dēļ tika pieskaitīta arī Grēta (vēl arī apvienība “Siera plate” jeb rolands če un Xantikvariāts un sivmoneyy), savukārt pie pašām Rīgas domes namdurvīm jeb Rātslaukumā notiekošo pasākumu noslēdza dauzonīgie, taču leksikā itin pieklājīgie “Pirmais kurss” un “Citi zēni”.

Andrejostā uz vienas skatuves Priekameitu Sencis ar “100. debiju”

Pavisam cita lieta privātie pasākumu rīkotāji, kuri varēja darboties bez bažām, ko par viņu labo slavu jeb reputāciju padomās sevi par jauniešiem sen vairs neuzskatošā sabiedrības daļa. Rīgā lielākā skolēnu un studentu ballīte (tā to pieteica rīkotāji, un tas pilnībā atbilda patiesībai) notika “Wondersalā”, un tur uzstājās šā brīža karstākais piedāvājums - hiphopa fanu un ne tikai viņu aprindās komentārus neprasošie reperi Kastrācija, M-Sencis un Grandmasters Neons, kā arī “Singapūras satīns”, kas šobrīd ieņem pirmās trīs (!) vietas “Straumētākā ieraksta ar Elektrum” dziesmu topā, iekarojot to ar tādiem gabaliem kā “Degviela”, “Labvakar” un “Uz seen”.

Diezgan interesanti, ka līdzās “senčiem” un “kastrātiem” uz skatuves kāpa arī tādi 90. gadu otrās puses “superstāri” kā DJ Roberts Lejasmeijers (tolaik viņš bija pazīstams kā DJ Sveix) un grupa “100. debija”. “Es nemaz īsti nezināju, kas tur uzstāsies - kad man piezvanīja [un piedāvāja spēlēt “Wondersalā”], uzreiz piekritu,” smaida “100. debijas” līderis Agris Semēvics. “Kad atsūtīja afišu, tad, protams, sapratu, bet… Es gan esmu liberāls cilvēks, tomēr mūsu publika to [Kastrācijas un Priekameitu senča repertuāru] nesapratīs, tāpēc no manas puses sociālajos tīklos nebija nekādas šī pasākuma reklāmas. Esmu dzīvojis laikos, kad mans kā dīdžeja etalons bija Ainars Mielavs, esmu fanojis par Igo un tāda veida māksliniekiem un par šo laiku jauniešu iecienītajiem mūziķiem galīgi neesmu sajūsmā. Taču mēs nešķirojam - mums piedāvāja lielo skatuvi, no kā tad arī ķērām kaifu. Turklāt uz pasākumu taču droši vien atnāca arī cilvēki, kuri uz to atveda savus bērnus.”

“Bermudu divstūra” fenomens 12 gadu gaitā

Par Rīgā lielākās skolēnu ballītes titulu ar “Wondersalu” gan varēja sacensties “Arēna Rīga”, kur 1. septembrī uz savu lielkoncertu ar trāpīgo nosaukumu “Pirmā rudens diena, bet es jau gaidu vasaru!” aicināja grupa “Bermudu divstūris”.

Par “Bermudu divstūri” ir atsevišķs stāsts - viņu ar kantri un šlāgera apvienību “Apvedceļš” kopīgi radītā dziesma “Brāl, ar dzīvi nekaulē” jau minētajā “Straumētākā ieraksta ar Elektrum” topā ir piektajā vietā, kas it kā nav nekas īpašs, ja vien tā savu pirmizrādi nebūtu piedzīvojusi jau tālā 2022. gada jūnija beigās! Kam gan varēja ienākt prātā, ka, metot kauliņus kopā ar “Apvedceļu”, var sanākt šāda mēroga hits, kas pilnīgi droši būtu vinnējis arī “Muzikālajā bankā”, ja vien tiktu šai aptaujai pielaists. Uz šo jautājumu gan ir arī atbilde - tas varēja ienākt prātā Maratam un Emīlam no “Musiqq”, kuri vienlaikus ir arī trakulīgo brālēnu Bicepsa un Tricepsa tēlu radītāji. Jāatgādina, ka “Bermudu divstūris” tika radīts 2011. gadā kā joku projekts, kad par ballīšu gāzēju kļuva hits “Labi” ar viegli uztveramo tekstu “mums patīk meitenes ar lieliem pupiem” un “mans penijs tavā kasē” (apskatniekam divpadsmit gadus šķita, ka vārda “penijs” vietā tiek dziedāts “penis”…), bet tagad grupa vieno klausītājus pat ar tik himniski nopietniem gabaliem kā “Sarkanbaltsarkanais”.

Publicitātes foto

Ballējam, neguļam! Tas vieno visu vecumu klausītājus

Par “Bermudu divstūra” spēju piepulcēt arēnu vairs nav jābrīnās. Jau pērn grupas jaunākā albuma “Vidēji glīts” tūres noslēguma koncerts izskanēja arēnā, pulcējot vairāk nekā 7500 apmeklētāju. Šoreiz “bermudas” turpināja aizsākto tradīciju ar vēl pamatīgāku šovu un koncertu vairāk nekā divu stundu garumā. “Aizvadot tūres “Vidēji glīts” deviņus koncertus, vēlreiz pārliecinājāmies, ka mūsu klausītāji ir paši labākie, jo saņēmām tik daudz enerģijas, kuras pietiks visai apkures sezonai. Iedvesmoti no klausītāju uzticības un ideju pilni, mēs kopā ar “bratukiem” gribējām iet vēl tālāk, piedāvājot šovu vēl jaudīgākā līmenī, lai skan ne vien visa Rīga, bet arī Latvija un varbūt arī pasaule.”

Rīga (vismaz “Arēna Rīga”) tika pieskandināta noteikti, par pasauli māc pamatotas šaubas, savukārt Latviju “bermudas” pieskandināja jau vasaras gaitā. Apskatnieks paviesojās Limbažu pilsētas 800 gadu jubilejai veltītajā koncertā, kur, neraugoties uz lietainajiem laika apstākļiem, bija sanākuši, uz aci vērtējot, 3000-4000 klausītāju visā iespējamajā vecuma amplitūdā. Bicepss ar Tricepsu un viņus pavadošajiem dejotājiem tiešām prot paņemt publiku, kas tika apliecināts arī arēnā - ausi aizlipinošas, līdzi dungojamas melodijas un aci priecējošas dejotāju kustības. Vai tā būtu vecpuišu ballīšu himna “Zaudējam brāli” vai jau minētais “Sarkanbaltsarkanais” - temps netika zaudēts ne uz brīdi. Rezumējot: koncerts notika dziesmas “Ballējam, neguļam” noskaņās - šo “bermudu” frāzi taču arī zina gan jauns, gan vecs, vai ne?

Pasākumi

Šis mēnesis Latgalē aizrit kāda nebijuša un varbūt pat unikāla mūzikas un dzejas kopprojekta zīmē – uz vienas skatuves un vienā kultūrtelpā satiekas 20. gadsimta latgaliešu dzeja ar 21. gadsimta latviešu hiphopu. Proti, Seimaņa Putāna dzeja tiek apspēlēta Ūgas, anša, Gustavo un citu hiphopa meistaru radošajā apdarē.

Svarīgākais