Ķīpsalas izstāžu centrā ceturtdien priekšpusdienā notika daudzu mūzikas industrijas pārstāvju sen gaidīts notikums – svinīgā pasākumā tika izziņoti Latvijas Mūzikas ierakstu gada balvas “Zelta mikrofons” nominanti. Līdz ar to atlicis tikai pats pēdējais solis – “mikrofonu” pasniegšana pašiem labākajiem, kas notiks 18. februārī Ķīpsalas hallē.
Iesākumā mazliet statistikas: žūrijas vērtējumam tika iesniegti 156 albumi, 111 dziesmas, 111 videoklipi, 45 debitanti un 7 koncertieraksti video formātā - kopskaitā 430 pieteikumu. Latvijas Izpildītāju un producentu apvienības (LaIPA) izpilddirektore Liena Edvardsa norāda, ka “Zelta mikrofons” jau ilgu laiku ir kā atskaite par to, kas noticis Latvijas populārās mūzikas lauciņā iepriekšējā gada laikā: “Gan iesniegto darbu, gan izpildītāju loks ir ļoti plašs, priecē arī ievērojamā žanru dažādība un, kas jo īpaši svarīgi, arī kvalitāte.”
Ja īsumā par Top 5 nominantu izsludināšanas pasākumu, jāpiemin divas lietas: 1) Mārtiņš Kanters (joprojām gribas viņu dēvēt iepriekšējā uzvārdā par Ruski…) un/vai viņa runu scenārists jau sen pelnījuši paaugstinājumu uz “lielo pasākumu”, tas ir, pašas ceremonijas vadību; 2) nominantu vidū ir aizvien vairāk un vairāk jaunu seju.
Pats prestižākais “Zelta mikrofona” apbalvojums skaitās “Gada albums”, taču uz to izvirzītos konfidencialitātes dēļ vēl neklātos publiskot. Toties dziesmu nominācijās viss ir kā uz delnas, tas ir, Top 5 jau ir atklāti. Ja par “Labākās dziesmas” titulu spēkojas žūrijas visaugstāk vērtētās dziesmas (cerams, ka vinnēs Dons vai Būū ar Edavārdiem, kaut vai “Citi zēni”, bet ne angliskais Chris Noah, lai gan mūzikas biznesā esošie droši vien būs balsojuši tieši par viņa “Sunboy”), straumētākā ieraksta un “Radiohita” nominācijas bezkaislīgi atspoguļo to, ko latvju zemē klausās (un straumē) vai grib klausīties (to viņiem dod radiostacijas). Te nu atklājas bēdu ieleja - straumētāko ierakstu Top 5 pat ar trīs (!) dziesmām ir pārstāvēts “Bermudu divstūris”, kura kopdarbs ar “Apvedceļu” dziesmā “Brāl’, ar dzīvi nekaulē” varētu būt galvenais pretendents arī uz “Radiohita” balvu. Absolūti nekā personīga pret “bermudām” (patiesībā - cepuri nost Marata priekšā, cik viņš veiksmīgi izskaitļojis vidējā patērētāja gaumi!), taču par latvju mūzikas cienītājiem tas neko labu neliecina.
Starp citu, iknedēļas straumētāko ierakstu tops šā gada sākumā vēl skarbāk pierāda, ka jaunās paaudzes muzikālā gaume ir diezgan, hmm, savdabīga - no pirmā piecnieka tikai retajai dziesmai nosaukumu atļauj rakstīt cenzūra…
No populārās mūzikas nominācijām iepriekš lielāko interesi vienmēr radījusi labāko popa un roka (kopā ar metālmūziku) kategorijas. Kā jau to varēja prognozēt, popa albumu Top 5 ir gan Shipsea, gan Chris Noah, gan Marta, kā arī abi smagsvari “The Sound Poets” un “Sudden Lights”. Par aiz borta palikušajiem žēl vienīgi par gaumīgā neosoula izpildītāju EZIA (Elīza Ašmane), savukārt no pārsteigumiem jāmin varbūt vienīgi Kaspara Zemīša, Intara Busuļa un Renāra Kaupera albuma “Motīvs balsij un ģitārai” palikšana ārpus Top 5, taču vairāk šo trīs vīru skaļo uzvārdu, nevis albuma kvalitātes dēļ. Nu jā, un Grētai Grantiņai ar EP pagaidām arī bijis “par īsu” tikšanai pie lielajiem.
Ar roka un metālmūzikas kategoriju ir krietni bēdīgāk, jo piecniekā nav absolūti neviena “īsta un patiesa” “metālista” - pat ne progresīvie “Mattergy”, par “Sever”, “Mindesign”, “Morphide”, “Overcast Rain”, “Iron Wings”, “Quickstrike” un pārējiem nemaz nerunājot. Prieks vienīgi par apskatnieka Nr.1 (tagad jau to var atklāt) - grupas “Four Minute Man” albumu “The Beast Is Gone”, taču diez vai viņiem ir kādas izredzes pret dažādiem “dzelzs vilkiem” un “bēdu brāļiem”.
Pēdējos gados pasaules mūzikā arī latvju zemē dominē hiphops (atminēsimies kaut vai anša panākumus pirms pāris gadiem), tāpēc šai kategorijai ir pievēršama īpaša vērība. Protams, neapstrīdams favorīts ir rolanda če “Visurgājējs”, kuram vajadzētu pārrulēt pāri visiem (Rolands saņēmis pat trīs nominācijas), taču ej nu zini - arī pērn Edavārdi likās labākais, taču uzvarēja Kurts… Šoreiz šajā ziņā ar aizdomām jāskatās Artura Skuteļa albuma virzienā, pārējie trīs laikam būs tikai piespēlētāji. Ja paveras aiz Top 5 palikušo virzienā, tad redzams, ka to starpā ir reperi ar stāžu, piemēram, Pionieris, Kaizers, Ivans Baigais u.c.
Jaunie strauji ienākuši arī vēl pirms dažiem gadiem itin nīkuļojošajā elektroniskās un deju mūzikas kategorijā, kur prieks par jauniņo Anniju Tīnu Kukuku jeb Vulturu, arī harismātisko Elizabeti Balčus joprojām negribētos pieskaitīt “vecajo saimei”, lai gan pieredze viņai nenoliedzami ir liela. Ar abām dāmām konkurēs profesionāļi no “Bel Tempo” un pudu sāls mūzikā jau apēdušais Edavārdu, Čižika un Dubras trio, taču pirmajiem diez vai būs bijis atbalsts mūzikas kritiķu rindās, savukārt otrie izdeva tikai EP jeb minialbumu.
Lai nu šoreiz izpaliek džeza vai fanka, instrumentālās vai starpžanru, tautas vai pasaules mūzikas u.c. elitārāku žanru apskats, vēl tikai gribētos pievērsties indī un alternatīvās mūzikas albumu nominācijai, kurā Keitija Bārbale met izaicinājumu tādiem pazīstamiem vārdiem kā Jānis Ruņģis, “Sigma” un “The Bad Tones”, kā arī daudzu mūzikas pārzinātāju kvēli apjūsmotajam projektam “Perestroika”. Šī nominācija spilgti iezīmējusi paaudžu maiņu, jo aiz Top 5 diemžēl palicis “Zig Zag” gaumīgais albums “Vēstules sniegavīram kosmosā” (arī Imants Daksis u.c.), kas vēl pirms pāris gadiem būtu kaut kas neiedomājams.
Savukārt par Keitiju īpaša atkāpe tāpēc, ka viņa ir viena no pretendentēm arī uz “Gada debijas” titulu - nebūtu žēl, ja viņa (vai vēl labāk Vultura) pie tā arī tiktu, taču konkurenti ir gana spēcīgi. Starp citu, jāpabrīnās, ka no reperiem debitantu piecniekā ticis Zeļģis, nevis Wiesulis, taču par nepelnītu to nevar saukt. Jāpiemin, kas no cerīgajiem vārdiem aiz Top 5 palika Grēta, “Aston Kais”, EZIA, arī Katrīna Bindere, “Eridana” un vēl daži, kuriem par to nevajadzētu īpaši saskumt, jo galvenais jau ir noticis - viņi ir pamanīti.
“Zelta mikrofons” Top 5