Neatkarīgā iesaka: TOP 10 notikumi kultūrā no 29. oktobra līdz 4. novembrim

© Publicitātes foto

5.lapa

22. Starptautiskais Baha kamermūzikas festivāls

Publicitātes foto

22. Starptautiskais Baha kamermūzikas festivāls šogad norisināsies no 2. novembra līdz 8. decembrim, piedāvājot četrus krāšņus koncertus.

Tajos piedalīsies viesi no Francijas, Baha kamermūzikas festivāla direktore, klavesīniste Aina Kalnciema un vijolniece Eva Bindere, jaunie talanti Anna Katrīna Paukšēna un Kārlis Gusts Zariņš, kā arī gaidāms Jura Karlsona «Kafijas kantātes» pasaules pirmatskaņojums.

«Mīļie Baha mūzikas draugi! Priecājos, ka atkal tuvojas nemirstīgā Johana Sebastiana Baha svētki. Vācu komponists, kura daiļrade pieder visai cilvēcei, dod garīgu spēku katram klausītājam. Viņa mūzika nepazīst šķēršļus starp valstīm un tautām, tā prot tuvināt gan klausītājus, gan izpildītājus. Jau divdesmit otro reizi Baha mūzikas fonds aicina uz festivāla koncertiem un meistarklasēm visus tos, kas vēlas dot savai dvēselei nemirstības pieskārienu,» uzsver Baha kamermūzikas festivāla direktore, klavesīniste Aina Kalnciema.

Trešdien, 2. novembrī, pulksten 19.00 festivāla atklāšanas koncertā Mazajā ģildē ar programmu «The Mad Lover» viesosies baroka vijolnieks Teotims Langluā de Svarte (Francija) un lautists Tomass Danfords (Francija, abi attēlā).

Programmā skanēs Henrija Pērsela, Daniela Pērsela, Džona Eklesa un citu 17.-18. gadsimta komponistu skaņdarbi. Tomass Danfords pieder pie izcilākajiem un slavenākajiem savas paaudzes lautistiem, uzstājoties kopā ar ievērojamākajiem senās mūzikas ansambļiem un solistiem. Viņš uzstājas gan kā lautists, gan kā ģitārists kopā ar slaveniem ansambļiem un solistiem: «Les Arts Florissants», «Academy of Ancient Music», «Capella Mideterranea», «Pygmalion», Bobiju Makferinu u. c.

2018. gadā Tomass Danfords nodibināja ansambli «Jupiter», ar kuru kopā ierakstījis albumus «Vivaldi» (2019) un «Amazone» (2021). Ansamblis koncertējis Eiropas un ASV prestižākajās koncertzālēs: Elbas filharmonijā, Vigmora zālē, Kārnegi zālē, Berlīnes filharmonijā un citās.

«Kaislība, aizraušanās un eklektika» - tā tiek raksturots jaunais vijolnieks Teotims Langluā de Svarte. Viņš ir pirmais baroka vijolnieks, kurš 2020. gadā «Victoires de la Musique Classique» nominēts kategorijā «Atklājums» un 2022. gadā ierakstu kategorijā - kā «Solists instrumentālists». Koncertējot slavenajā Parīzes filharmonijā, Teotims spēlējis Antonio Stradivāri vijoli no «Davidoff» kolekcijas, kas atrodas Parīzes Mūzikas muzejā. Ar programmu «The Mad Lover», kas skanēs arī Rīgā, vijolnieks kopā ar ansambli «Holland baroque» dosies koncerttūrē uz Franciju, Vāciju, Nīderlandi un Dienvidameriku.

2020. gadā viņš sāka sadarbību ar «Harmonia Mundi», tika ierakstīta pirmais CD kopā ar Tomasu Dandorfu «The Mad Lover» (tas tika nominēts «Edison Klassiek»), sekoja CD ieraksts ar pianistu Tangī de Villenkūru, bet trešais CD ierakstīts kopā ar Viljamu Kristiju.

Pēc studijām Parīzes Nacionālajā konservatorijā («Superieur») viņš nodibināja ansambli «Le Consort», kas kļuva par vienu no izcilākajiem viņa paaudzes ansambļiem un ar kuru kopā «Alpha Classics» ierakstīti vairāki albumi. Teotims ir «Banque Populaire Foundation» laureāts.

12. novembrī pulksten 17.00 ar koncertu «Vārds jaunajiem» Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja Kolonnu zālē festivālu turpinās Anna Katrīna Paukšēna (čells) un Kārlis Gusts Zariņš (klavieres).

Programmā iekļauti Johana Sebastiana Baha un Ludviga van Bēthovena skaņdarbi.

Anna Katrīna Paukšēna čella spēli mācījusies Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolā, bet šobrīd ir Sibēliusa mūzikas akadēmijas (Helsinki, Somija) studente leģendārā somu čellista, daudzu konkursu laureāta Marti Rusi klasē.

Kārlis Gusts Zariņš absolvējis Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolas klavierspēles klasi un ir viens no talantīgākajiem jaunajiem Latvijas pianistiem savā vecuma grupā, izceļoties ar radošumu un mūzikas izpratnes dziļumu, spēju to paust īpašā, sev raksturīgā veidā. Šobrīd Kārlis Gusts ir Sibēliusa Mūzikas akadēmijas klavierklases students.

20. novembrī pulksten 18.00 Vāgnera namā uz koncertu «Veltījums Johanam Sebastianam Baham» aicina klavesīniste un festivāla direktore Aina Kalnciema un izcilā vijolniece Eva Bindere. Programmā iekļautas Johana Sebastiana Baha Sonātes vijolei un klavesīnam Nr. 3 Mi mažorā, Nr. 4 do minorā un Nr. 6 Sol mažorā.

Vijolniece Eva Bindere 15 gadus (no 1997. līdz 2022. gadam) vadīja Gidona Krēmera dibināto kamerorķestri «Kremerata Baltica». Pašreiz Eva Bindere aktīvi koncertē «Trio Palladio» sastāvā kopā ar vēl diviem izciliem latviešu mūziķiem - Londonas filharmonijas orķestra pirmo čellu Kristīni Blaumani un pianistu Reini Zariņu. 2017. gadā Eva Bindere saņēma Latvijas augstāko klasiskās mūzikas apbalvojumu - «Lielo mūzikas balvu». E. Bindere bijusi arī pilna laika vijoļspēles profesore Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā, bet šobrīd apmetusies uz dzīvi Itālijā, sniedz meistarklases Eiropā un citviet pasaulē, kā arī koncertē kopā ar pasaulslaveniem orķestriem.

8. decembrī pulksten 19.00 festivāla noslēguma koncertā «Kafija. Bahs. Karlsons» muzicēs orķestris «Sinfonia concertante» (diriģents Andris Vecumnieks), solists - klarnetists Guntis Kuzma. Programmā: Johana Sebastiana Baha «Kafijas kantāte» un kā atbilde vai dialogs tiks pirmatskaņota Jura Karlsona «Kafijas kantāte», kas radīta speciāli šim festivālam.

Guntis Kuzma kopš 2022./2023. gada sezonas ir Liepājas simfoniskā orķestra galvenais diriģents, kurš labprāt piedalās dažādos kamermūzikas projektos, īpašu uzmanības pievēršot laikmetīgajai mūzikai. Kā klarnetists piedalījies vairāku jaundarbu pirmatskaņojumos. 2018. gada janvārī izskanējušajā Latviešu simfoniskās mūzikas lielkoncertā lielu atzinību guva Gunta Kuzmas un Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra veiktais Ādolfa Skultes Piektās simfonijas lasījums. Par to, kā arī par Sebastiana Fagerlunda Klarnetes koncerta solo partijas atskaņojumu kopā ar karmerorķestri «Sinfonietta Rīga» un diriģentu Normundu Šnē Kuzma saņēma «Lielo mūzikas balvu» kategorijā «Par izcilu interpretāciju».

Turpinājumu lasi nākamajā lapā

Pasākumi

Šis mēnesis Latgalē aizrit kāda nebijuša un varbūt pat unikāla mūzikas un dzejas kopprojekta zīmē – uz vienas skatuves un vienā kultūrtelpā satiekas 20. gadsimta latgaliešu dzeja ar 21. gadsimta latviešu hiphopu. Proti, Seimaņa Putāna dzeja tiek apspēlēta Ūgas, anša, Gustavo un citu hiphopa meistaru radošajā apdarē.