6.lapa
Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī 21. aprīlī Lielajā zālē pirmizrādi piedzīvoja teātra mākslinieciskā vadītāja un režisora Sergeja Golomazova iestudējums «Lai dzīvo Karaliene, vivat!», savukārt Mazajā zālē 29. aprīlī režisors un aktieris Vadims Grosmans izrādīs savu izrādi «Cilvēks no restorāna».
Straujiem soļiem tuvojoties šīs teātra sezonas noslēgumam, kas gaidāms 29. maijā, Čehova teātrī aprīlis tiek aizvadīts ļoti radoši piesātinātā gaisotnē, gaidot gan Lielās zāles, gan Mazās zāles jauniestudējumus, kas būs pēdējās pirmizrādes 139. sezonas ietvaros.
«Sezona nav viegla - tā ir koronavīrusa ietekmēta, ar daudziem ierobežojumiem, ar karantīnām, ar izrāžu atcelšanu, mainīšanu un pārcelšanu. Februāra beigās aizsāktais karš Ukrainā vēl vairāk palielināja spiedienu uz normālu teātra darbību - morāli un psiholoģiski tie ir ļoti grūti un smagi notikumi. Tātad, protams, no aktīvā darba skatupunkta šī ir tāda «pussezona», kurā nebija nekādu plānu, tikai sapņi. Taču daži no tiem piepildījās,» atskatoties uz sezonu kopumā, saka teātra mākslinieciskais vadītājs Sergejs Golomazovs.
21. aprīlī Lielajā zālē pirmizrādi piedzīvoja iestudējums «Lai dzīvo Karaliene, vivat!» (attēlā), un britu dramaturgs Roberts Bolts (1924-1995) savas varones šajā lugā raksturo tā: «Elizabete ir ievērojama sieviete, savdabīga, nervoza. Viņai bijusi smaga, vientuļa un briesmu pilna bērnība. Tas viņā ieaudzinājis disciplinētību un māku skaidri raudzīties uz daudzām lietām. [..] viņas rakstura spēks izpaužas tādejādi, ka ar prasībām, ko paģēr augstais stāvoklis, viņa spoži tiek galā», tai pat laikā slēpjot savu nerimstošo un kaismīgo vēlmi būt laimīgai, savukārt «Marija ir kaprīza, izsmalcināta, kaislīga sieviete, skaista, [..] jutekliska un ļoti subjektīva. Viņa ir dzimusi karaliene un kopš šūpuļa pieradusi pie paklanīšanās viņai». Šo spilgto, aso, intrigu un strauju pavērsienu pilno lugu varētu salīdzināt arī ar piedzīvojumu romānu vai spiegu trilleri: kaprīzes un sazvērestības, neapdomība un aprēķins, upuri un izdevīgums, mīlestība un greizsirdība... Elizabete jebkuros apstākļos izvēlas pienākumu, varu un Angliju, bet Marija - jūtu stihiju pat tad, kad runa ir par kroni. Ne velti viens no Skotijas karalienes biogrāfiem nodēvējis Marijas vēsturi par «slepkavības, kaisles, reliģijas un neatbilstošu mīļāko» vēsturi. Un tomēr, ja ne politika... Lai gan tieši par to ir stāsts. Ir attiecības, kurās izvairīties no politikas indes nav iespējams, vai tas būtu 16., vai 21. gadsimts. Galvenajās lomās: Jekaterina Frolova un Dana Bjorka.
Izrādes video rullītis:
Savukārt mēneša izskaņā, piektdien, 29. aprīlī, savu pirmizrādi Mazajā zālē piedzīvos režisora un aktiera Vadima Grosmana izrāde «Cilvēks no restorāna», kas tapusi pēc Ivana Šmeļova (1873-1950) stāsta ar tādu pašu nosaukumu. Lai gan darbs rakstīts pirms vairāk nekā simt gadiem, tas joprojām skan aktuāli.
«Šodien, kad karš ir ne tik tālu no mūsu valsts robežām, kad cilvēki pārstāj saprasties un sāk «runāt» bumbu valodā, es gribu atgriezties pie visvienkāršākajām lietām - pie cilvēciskām jūtām, mīlestības, ziedošanās, pieklājības, sirdsapziņas, garīguma. Tāpēc es vienkārši nevarēju paiet garām darbam «Cilvēks no restorāna». Savstarpējā sapratne un cilvēcība mūs var glābt arī tagad,» pārliecināts ir Vadims Grosmans.
Izrādes video rullītis: