3.lapa
Piektdien, 21. janvārī, pulksten 19 kultūrvietā «Hanzas perons» savus klausītājus uz pirmo šī gada koncertu aicina diriģenta Normunda Šnē vadītais kamerorķestris «Sinfonietta Rīga».
Pēc pirmatskaņojuma koncertzālē «Cēsis» pirmo reizi klātienē Rīgā būs iespēja dzirdēt Uģa Prauliņa monumentālo «crossover» žanra darbu - roka saplūsmes simfoniju «Elementi», kurā savijušās 20. gadsimta progresīvā roka un «fusion» džeza ietekmes un akadēmiskā tradīcija.
Savukārt džeza pianists, komponists Kārlis Lācis (attēlā) klausītājiem piedāvās savu pandēmijas laika dienasgrāmatu - svītu stīgu orķestrim «Momenti».
«Savā darbā es runāju par skaņu momentiem. Tos varam salīdzināt arī ar dzīves un sajūtu mirkļiem, to netveramību un vienlaikus nozīmību. Šajā darbā velti meklēt kādu plašāku kontekstu, vai monumentālu koncepciju. Īsie, acumirklīgie dzīves fragmenti ir patiesā šī brīža īstenība. Tie izaug viens no otra, tie nemitīgi mainās, tie pārplūst viens otrā. Darba tapšanas laiks manās lauku mājās, tālu prom no pandēmijas trauksmes, ir bijis harmonisks un mierpilns process, tas lielā mērā līdzinās paša darba uzstādījumam - dzīves mirkļu pierakstam. Tīri fakturāli mans pašmērķis bija šo momentu plūsmu likt izteikt stīgu orķestrim, panākt skanējuma sulīgumu ar stīgām, ar stīgu vibrācijām,» stāsta Kārlis Lācis.
Kā uzskata muzikologs Dāvis Eņģelis, «Kārļa Lāča mūzika spēj sacelt putekļus no teātra skatuves dēļiem un pārbaudīt simfoniskā orķestra izturību. Tajā spraigs ātrums, sapņains un smeldzīgs lirisms, muzikālas atsauces, dejas un motorika, neapšaubāms dziesminieka un melodiķa talants».
Ar «Sinfonietta Rīga» Kārli Lāci saista sadarbība jau iepriekš. Tieši viņu kā vienu no pirmajiem uz sadarbību ar nule dibināto kamerorķestri Normunds Šnē uzaicināja 2007. gadā. Savā otrajā koncertsezonā «Sinfonietta Rīga» sagatavoja un festivālā «Vidzemes vasaras mūzika» Valmieras teātrī atskaņoja Lāča opusu «Rhythm and Drive». Vēlāk šis skaņdarbs atskaņots arī Jelgavā un Rīgā, tā fragmenti iekļauti arī Lielās Mūzikas balvas 2007 ceremonijas programmā Latvijas Nacionālajā operā.
Uģa Prauliņa mūzika ir sazarojums. Viņš būvē elektroniskas partitūras un spēlē progresīvu roku, viņš ceļ pagāniskas katedrāles un ar tīru gaisu piesmeltas liturģijas. Ar saknēm viņš stāv stipri Latvijas zemē. Ne bez iemesla vārds «saplūsme» vīd Prauliņa roksimfonijā.
Gatavojoties skaņdarba pirmatskaņojumam koncertzālē «Cēsis», Uģis Prauliņš savās piezīmēs raksta: «Es vēlējos beidzot rakstīt to, kas mani mūzikā ir fascinējis, bieži vien - neaizsniedzami apvāršņi, virsotnes, skats no ideālu virsotnēm, vai tas ir klasiskais progresīvais smagais roks vai «fusion» džezs un šīs valodas legalizēšana akadēmiskās mūzikas vidē (ko izdarīja pazīstamie, mūsdienās jau bieži atskaņotie «minimālisti» pirms četrdesmit/piecdesmit gadiem)».
Pēc ilgāka pārtraukuma «Sinfonietta Rīga» atjauno arī savu pēckoncertu sarunu tradīciju, kurā klausītājiem iespējams tikties ar māksliniekiem, uzdot jautājumus, dalīties iespaidos par dzirdēto. Šoreiz ciklā «Pēckoncertu sarunas» uz sarunu ar publiku aicināti abi programmas komponisti - Kārlis Lācis un Uģis Prauliņš, kā arī diriģents Normunds Šnē. Sarunu vadīs žurnāliste Krista Vāvere.