Šonedēļ tika publiskoti tie 16 dalībnieki, kas tikuši Latvijas Televīzijas (LTV) dziesmu konkursa “Supernova 2022” pusfinālā, un jau to vārdi vien izraisīja interneta vidē karstas diskusijas. Noklausoties pusfinālā iekļuvušās dziesmas, diemžēl nākas izteikt pesimistiskas prognozes, ka Latviju Eirovīzijā gaida kārtējais tukšais gads.
Iesākumā faktoloģiskā daļa. Kopumā konkursam “Supernova” iesniegtas 130 dziesmas, no kurām LTV speciāli izraudzīta žūrija izvēlējās 16, bet vēl vienu pusfinālistu no 10. līdz 14. janvārim interneta balsojumā būs iespēja aizdabūt tālāk skatītājiem. LTV izsūtītajā preses relīzē tika minēts, ka šīs dziesmas “5. februārī televīzijas tiešraidē sacentīsies par iespēju pārstāvēt Latviju starptautiskajā Eirovīzijas dziesmu konkursā Turīnā, Itālijā” (tur pusfināli notiks 10. un 12. maijā, fināls - 14. maijā), tomēr tas neizklausās loģiski, jo pēc pusfināla parasti seko fināls, kurā noskaidro pašu labāko. Jā, izrādās, ka “5. februārī notiks pusfināls, kurā piedalīsies 17 dalībnieki”, bet “uzvarētājs, kurš dosies uz Eirovīziju, tiks noskaidrots “Supernova” finālā, par kura norises datumu ziņosim atsevišķi”, pēc apskatnieka izrādītās intereses precizēja LTV.
Pārlapojot pusfinālā iekļuvušo dalībnieku sarakstu, pirmais, kas krīt acīs, ir relatīvi lielais to dalībnieku skaits, kuri diez vai uztvēruši savu dalību Eirovīzijas dziesmu konkursa nacionālajā atlasē jeb “Supernovā” pilnā nopietnībā. Par “Citiem zēniem” un “Bermudu divstūri” viss skaidrs: abu gadījumā būs skatāms šovs, abu gadījumā būs laba izklaide, abu gadījumā pašiem būs labs PR, un abos gadījumos vecmāmiņām novītīs ausis, ja kāds viņām pārtulkos dziesmu tekstus. Smagāks gadījums ir projekts “Mēs jūs mīlam”, kas ir dauzoņu (un šovmeņu) Kaspara Breidaka un Ralfa Eilanda draudzīgi radošā apvienība. Viņi ir raduši viens otru ikdienā, savās izrādēs un reizēm arī dažādu TV un radio tiešraižu laikā izaicināt vai “pavilkt uz zoba”. “Mēs jūs mīlam” ar savu publisku piemēru lēkšanu ārpus komforta zonas, sevis un citu izaicināšanu vēlas veicināt arī citu dzīvēs, tāpēc Ralfs, Kasparam nezinot (Breidaks kopā ar ģimeni šobrīd vispār uz pusgadu ir devies ceļojumā - aut.), “Supernovai” iesniedza dziesmu “Rich Itch”. Abi gan vienojās, ka dziesmu tomēr izpildīs nevis Kaspars, bet “Mēs jūs mīlam”,” tā tiek pieteikts šis projekts. Šī dziesma pilnīgi noteikti pulcēs tā saucamos protesta balsotājus, droši vien to aktīvi spēlēs “Radio SWH” un citur, un būtu gluži vai ļauns prieks, ja “Rich Itch” vinnētu “Supernovā”: Ralfiņš tad būtu spiests ziedot pāris mēnešus sava laika, lai gatavotos Eirovīzijas finālam, kur pilnīgi loģiski “dabūtu pa pakaļu” - varbūt tad 28 (jā, jau 28!) gadus vecais jaunskungs padomātu, ka šai “publiskajai lēkšanai ārpus komforta zonas” un “sevis un citu izaicināšanai” ir arī savas pieklājības robežas… Starp citu, “dabūt pa pakaļu Eirovīzijā” - tas Eilandam nebūtu nekas jauns, to viņš kopā ar “PeR” piedzīvoja jau 2013. gadā Malmē.
Vai kā joks domāta arī apvienības “Bujāns” dalība konkursā, pat grūti saprast. No vienas puses - Intars Busulis un Reinis Sējāns kā izpildītāji un mūzikas sacerētāji, kā arī teksta autori Jānis Šipkēvics un Marts Pujāts ir augstas raudzes profesionāļi, kuriem šādi jokot it kā nepienāktos. No otras puses - apvienība “sevi piesaka kā pasaules līmeņa duetu, kas izklausās gandrīz kā grupa”, un arī pati “Modern Talking” kvalitātes dziesma “He, She, You & Me” neļauj domāt par kaut ko citu, kā tikai par slikti sanākušu joku. Internetā manītais ārzemju Eirovīzijas fanu vērtējums ir skarbs - 15. vieta. Jo, redziet, viņiem tur, Rietumos, ir pilnīgi vienalga, kas kaut kādā Lietvijā vai Latuānijā ir Reinis Busāns, Intars Sējulis vai kā viņus tur sauc, viņi par tādiem dzird pirmoreiz un savā naivumā vienkārši domā, ka dziesma ir glupa…
Starp citu, saistībā ar Ralfu ir arī kāda laba ziņa: viņš ir līdzautors dziesmai “Pay My Own Bills”, kura ir gandrīz vienīgā, kas apskatnieka ausīs ieķērās jau ar pirmajām tās taktīm, bet tā ir Eirovīzijas veiksmes formula - likt klausītājam saausīties jau uzreiz. Šo dziesmu izpilda Linda Rušeniece, kura pēdējos sešus gadus pavadījusi Nīderlandē, komponējot mūziku un apgūstot vokālo mākslu Roterdamas konservatorijā, bet pie mums zināma kā “Prāta vētras” (un arī “astronautu”) bekvokāliste. “Lindas mūzikā apvienojas “r’n’b”, “soul” un popmūzikas skanējums, viņa iedvesmojas no tādiem māksliniekiem kā Joss Stone un Beyonce,” teikts viņas pieteikumā, tomēr dziesma rada asociācijas ar citu Lindu - Leen un viņas albumu “Chameleon”.
Izmantojot dienesta stāvokli, uzreiz gribētos aicināt pievērst uzmanību vēl kādai izpildītājai - Zelmai. Šī ir tā pati Zelma, kura izdeva albumu “Mildas īstais vārds ir Zelma”, ja precīzāk - repere Viņa, īstajā vārdā Zelma Jēgere. Nu jau kādu laiku viņa uzstājas kopā ar Jāņa Bukuma rokgrupas vīriem, nākot klajā ar programmu, kurā izpilda arī savas iepriekš tapušās dziesmas, taču visai “roķīgā” skanējumā - ļoti interesanta programma! “Supernovai” iesniegtās dziesmas “How” autori ir “bukumieši” Arturs Liede un Andrjus Jaņuns, bet vārdus sacerējusi pati Zelma. Stilistiski tā ir līdzīga viņas pērn izdotajai dziesmai “Blue”, un, ja šis ir gājiens ar zirdziņu, lai pamazām distancētos no reperes Viņas tēla un iepazīstinātu klausītājus ar Zelmu, tad šis ir ļoti gudrs gājiens. Vēl no interesantajiem dalībniekiem, kuriem ar Eirovīziju ir visai maz sakara, jāpiemin indīroka grupa “Inspo” (2020. gadā izveidota blice, kas pērn oktobrī izdeva debijas EP “Space Between”) un džezīgi fancīgā blūzroka grupa “The Coco’nuts” ar visās jomās iespaidīgo un fantastisko Mariju Valmieru pie mikrofona. Starp citu, “koksrieksti” varētu tikt visai augstu.
Par tiem, kas pilnīgi noteikti tiks visai augstu. Lai gan kopš dziesmas “Love Injection” triumfa pašu mājās un panākumiem Eirovīzijā arī starptautiskā apritē pagājuši jau septiņi gadi, nekas labāks un cerīgāks par Aminatu pie mums joprojām nav izdomāts. Arī tagad Aminata izskatās galvenā favorīte - dziedātājai laikam pieriebies apgādāt ar dziesmām citus eirodalībniekus, viņa nolēmusi ņemt lietas savās rokās, un “I'm Letting You Go” tiešām izklausās cienīgi. Mīnuss - dziesma lēnām iešūpojas, Aminata gan parāda savas spilgtās vokālās dotības, taču īsta kulminācija tā arī neseko. Vēl viens spēcīgs pretendents ir Raum jeb Reinis Straume, pazīstams pēc darbošanās grupā “Double Faced Eels” un dalības “X faktors” otrajā sezonā. Viņa dziesma ir īsts Rietumu produkts, Eirovīzijai tā būtu pati atbilstošākā, un, ja Turīnā lielākoties savāktos lēno meldiņu izpildītāji, šim enerģiskajam gabalam būtu arī liela piekrišana, taču… Reinim ir viens mīnuss, ko sauc par harismas trūkumu.
Uzmanību vajadzētu pievērst vēl dažiem vīriem. Pašlaik pasaulē topā ir Eds Šīrans un viņam līdzīgie, toties mums ir Miks Dukurs. Viņa indīpopa dziesma “First Love” klausītājiem patiks, diemžēl Miks nekad nav paticis žūrijai, ja tāda pusfinālā un finālā vispār būs. Ar savu tirpas uzdzenošo zemo balss tembru klausītājiem varētu patikt arī Patrick Peterson, pilnā vārdā Elviss Patriks Pētersons, “latviešu Elvisa Preslija” Ivara Pētersona dēls, kuram padevies ļoti gaišs un patīkams skaņdarbs. Abi augstu kotējas arī Rietumu eirofanu provizoriskajos topos. Kā vienmēr, tajos labi kotējas arī Markus Riva, kurš būtu pelnījis nokļūšanu uz Eirovīzijas finālu ar īpašu statusu “Par mūža ieguldījumu Eirovīzijas attīstībā Latvijā”, ja vien viņš katru gadu nemēģinātu klausītājiem ieskapēt stilistiski gandrīz identiskas dziesmas.
Jāpiemin arī vēl nepieminētās trīs dāmas. Beatrise Heislere pieredzi guvusi kā grupas “PeR”, Markus Rivas un citu mūziķu bekvokāliste, piedalījusies šova “X faktors” pirmajā sezonā (trio “Hypnotic” sastāvā) un arī konkursā “Supernova 2018”, taču viņai sarakstītā Edvarda Griezes dziesma no sacensību viedokļa ir bezcerīga. Katō jeb Anna Zankovska kā bekvokāliste pat divreiz pabijusi lielās Eirovīzijas finālā, viņa kopā ar pieredzējušo producentu Kasparu Ansonu radījusi vieglu un patīkamu dziesmiņu “Promises”, taču lielākiem darbiem šoreiz būs par īsu. Savukārt šova “X faktors” (2019. gadā) uzvarētāja Elīna Gluzunova “Supernovas” pusfinālā laikam “strādās par latvieti” - Jāņa Šipkēvica sarakstītā “Es pabiju tur” ir vienīgā dziesma dzimtajā valodā, tā ir pat ļoti laba, un vecākā gadagājuma klausītāji par to noteikti balsos, taču šausmas pārņem tikai iedomājoties vien, ko tā darītu Itālijā - to tur neieliktu pat pēdējā vietā, bet diskvalificētu par neatbilstību neesošajam Eirovīzijas formātam...
Rezumējot: Eirovīziju jau tagad varam izlaist, taču šovs, izklaide un dīvāna ekspertu nikni strīdi internetā, kā arī daudz labu dziesmu vietējam tirgum garantēti. Nez kādas tad bija tās pārējās 114 dziesmas, kuras žūrija atstāja aiz pusfināla borta?
Publicitātes foto: Aksels Roberts Zirnis
Intars Busulis ar krieviski izpildīto dziesmu “Probka” smagi “norāvās” jau 2009. gadā Maskavā notikušajā Eirovīzijā, Reinim Sējānam šajā konkursā klājās mazliet labāk 2006. gadā grupas “Cosmos” sastāvā, bet tas, ko abi apvienības “Bujāns” sastāvā vēlas pierādīt “Supernovā 2022”, pagaidām ir mīkla