Neatkarīgā iesaka: TOP 10 notikumi kultūrā no 31. decembra līdz 7. janvārim

© Publicitātes foto

6.lapa

Telpiskās mūzikas notikums

Publicitātes foto

Vispārzināms, ka Jaunais gads iesākas ar jaunām iecerēm, jauniem plāniem, cilvēki ir iedvesmas pilni izmēģināt ko nebijušu, daudz gatavāki mesties piedzīvojumā, lai kur arī tas vestu. Tādēļ 2022. gada iesākumā, no 3. līdz 9. janvārim jaunas pieredzes alkstošos Koncertzāle «Cēsis» aicina uz telpiskās mūzikas notikumu «VIDŪ», kurā ik dienu, vairākos seansos īpaši būvētā kupolā būs iespēja gūt pilnīgi jaunu skaņas un sajūtu pieredzi.

Nedēļas garumā koncertzāles lielās zāles vidū tiks izvietots īpaši veidots, ar telpiskās skaņas koncertsistēmu un daudzskaitlīgiem skaļruņiem aprīkots kupols, jeb telpa telpā. Klausītāju sēdvietas būs izvietotas tā iekšpusē. Īpaši šim notikumam latviešu un lietuviešu laikmetīgās mūzikas komponisti ir radījuši jaunus elektroakustiskus skaņdarbus, kuru atskaņošana kupolā radīs unikālu telpisku dimensiju, un ikviens klausītājs sajutīsies skaņas ietverts.

Pateicoties daudzo skaņas avotu izvietojumam telpā un mūzikas partitūrā skaņai dinamiski pārvietojoties, klausītājs varēs izbaudīt pavisam jaunu skaņas pieredzi, ko varēs raksturot vārdiem: «Esmu skaņas vidū, tā ir ap mani!». Pateicoties kupola radītajai atmosfērai un gaismu projekcijām, šis piedzīvojums klausītājus aizvedīs vēl neiepazītā un pavisam jaunā sajūtu un emociju pasaulē.

Skaņas kupolā skanēs Platona Buravicka, Rolanda Kronlaka, Lindas Leimanes un lietuviešu komponistu Mantauta Krukauska un Mata Šablauska telpiskās mūzikas skaņdarbu ieraksti.

Latvijā zināmo laikmetīgās mūzikas komponistu Platonu Buravicki skaņdarba «Spin» tapšanā iedvesmojis indiešu teiciens: «Ja es skrietu pakaļ saulei, apkārt man būtu tikai diena, ja es skrietu pakaļ mēnesim — apkārt man būtu tikai nakts. Īstā dzīve ir tad, kad tu stāvi uz vienas vietas un saule ar mēnesi skries paši pakaļ tev.»

«Manā izpratnē galvenie ambisonikas jeb trīsdimensionālās skaņas izteiksmes līdzekļi ir ģeometrija un kustība, proti, fizisko skaņas avotu izvietojums telpā un virtuālo skaņas punktu kustība starp šiem avotiem. Ambisonikā ir arī tāda parādība kā galvenais akustiskais centrs, kurā iespējams sadzirdēt visvairāk. Manuprāt, tas ļoti ierobežo, tādēļ mans skaņdarbs būs bez šī akustiskā centra - katrs klausītājs varēs atrast savu mīļāko punktu manā skaņas laukumā, jeb precīzāk - tas atnāks pats, tikai būs jāsagaida,» sava darba noslēpumu atklāj komponists.

Savukārt komponists un projekta mākslinieciskais vadītājs Voldemārs Johansons par ieceri stāsta: «Vēlējāmies izmēģināt un iedzīvināt jaunu, Latvijas mūzikas ainavā mazpazīstamu koncertmūzikas formātu - telpiskas elektroakustiskas mūzikas atskaņojumus. Šajā paradigmā iekļaujošs skaņas klātesamības iespaids tiek radīts ar lielu skaitu apkārt klausītājiem novietotu skaļruņu, kas atskaņo mūzikas materiālu ar telpisku dimensiju: skaņas avotu pozicionēšanu telpā ar dinamisku pārvietojumu horeogrāfiju.»

Daudzviet pasaulē ir speciāli būvētas koncertzāles, kurās jau atskaņo telpisko mūziku, piemēram, Parīzē, Stokholmā, Karlsrūē, Budapeštā un citviet. Janvāra sākumā laikmetīgās mūzikas cienītāji varēs iepazīt šo pieredzi arī Cēsīs, pateicoties telpiskās mūzikas notikumam «VIDŪ», kas tapis sadarbībā ar Vizionārās kultūras fondu.

Skaņas kupolu koncertzālē «Cēsis» var apmeklēt no 3.- 9. janvārim. Atklāšanas seanss 3. janvārī, pulksen 19.30, turpmāk - katru dienu pulksten 14, 15.30, 17 un 18.30. Seansa ilgums 40 minūtes.

Ņemot vērā kupola ietilpību un ievērojot epidemioloģiskos noteikumus, katru seansu būs iespēja apmeklēt 30 klausītājiem.

Turpinājumu lasi nākamajā lapā

Pasākumi

Šis mēnesis Latgalē aizrit kāda nebijuša un varbūt pat unikāla mūzikas un dzejas kopprojekta zīmē – uz vienas skatuves un vienā kultūrtelpā satiekas 20. gadsimta latgaliešu dzeja ar 21. gadsimta latviešu hiphopu. Proti, Seimaņa Putāna dzeja tiek apspēlēta Ūgas, anša, Gustavo un citu hiphopa meistaru radošajā apdarē.