Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca (DLRR) sadarbībā ar Čehijas kompāniju "Pragoimex" realizē jaunu izmēģinājuma projektu – tramvaju būvi Daugavpilī. Kāpēc gan Latvijai tramvaji par dārgu naudu jāpērk Čehijā, ja tos var ražot tepat Latvijā, tādējādi dodot ieguldījumu valsts tautsaimniecības attīstībā un radot jaunas darba vietas vietējiem iedzīvotājiem.
DLRR Komercprojektu nodaļas vadītājs Sergejs Gladkovs stāsta, ka trešdaļa darbu jau paveikta un pirmajam tramvajam vajadzētu būt gatavam augustā, lai jau šajā rudenī tas dotos izmēģinājuma braucienā pa Daugavpils ielām.
Latvijas mediji jau ziņoja, ka 2022. gada 29. septembrī DLRR ar AS "Daugavpils satiksme" ir noslēgts līgums par četru četrasu tramvaju vagonu piegādi par kopējo summu 7,4 miljoni eiro. Uzņēmums tos izgatavos savā rūpnīcā un plāno attīstīt tramvaju ražošanu vidēju un mazu pilsētu segmentam.
Lai sagatavotos jauno tramvaju ražošanai Daugavpilī, četri speciālisti no Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcas nedēļu strādāja Čehijā, uzņēmumā "Pragoimex". Viņi praktizējās vagonu karkasa veidošanā un logu aplīmēšanā.
Turpmāk šīs darbības, kā arī tramvaja salona pilnīgu aprīkošanu veiks Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcā. "Tas būs kā "Škoda" tramvajs, tikai lētāks," skaidro S. Gladkovs, piebilstot, ka jaunajos tramvajos tiks izmantoti vadības bloki, kas ražoti "Škoda".
"Nauda paliks mūsu valstī, kas ir ļoti svarīgi, un mēs dosim savu ieguldījumu Latvijas sabiedriskā transporta attīstībā, kā arī nākotnē ES pilsētu infrastruktūras attīstībā - perspektīvas mums ir lielas," piebilst DLRR Komercnodaļas vadītāja Olga Piļščikova.
"Papildus lokomotīvju remontam gribējām izmēģināt ko jaunu, tāpēc sāksim ražot tramvajus. Esam secinājuši, ka ar karu Ukrainā saistītā ekonomiskā krīze mūsu uzņēmumu ir ietekmējusi pozitīvi, jo pieaugusi sadarbība ar vagonu būvētājiem no Eiropas Savienības (ES). Liels tirgus atvēries sadarbībai ar Ungāriju un Poliju," stāsta S. Gladkovs.
DLRR pamatdarbības joma joprojām ir lokomotīvju remonts. Dīzeļlokomotīvju remonta cehā remontē lokomotīves gan no ES, gan Vidusāzijas valstīm. Pašlaik tur remontē dīzeļlokomotīves no Vācijas, Polijas, Ungārijas, Gruzijas, Ukrainas, tiek gaidītas lokomotīves no Azerbaidžānas.
DLRR, pieaugot lokomotīvju remonta pasūtījumiem no ES valstīm, plānots papildus pieņemt darbā 100-150 darbinieku. Jāpiebilst, ka patlaban 25% rūpnīcas darbinieku ir no Ukrainas.
Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca dibināta 1866. gadā kā galvenā tvaika lokomotīvju remonta rūpnīca. Rūpnīcas teritorijā vēl ir saglabājušās dažas no sarkaniem ķieģeļiem būvētās ēkas no tā laika. 1959. gadā sākās rūpnīcas rekonstrukcija, lai varētu remontēt dīzeļlokomotīves. 1965. gadā uzņēmums piedzīvoja rekonstrukciju, kas ļāva nodrošināt dīzeļlokomotīvju kapitālo remontu. 1994. gadā tā tika reorganizēta kā valsts akciju sabiedrība, bet 1998. gadā privatizēta.
DLRR pašreizējie īpašnieki ir Igaunijas dzelzceļa uzņēmumi AS “Skinest Rail” (53,99%) un “OÜ Lokomotiiv Investeeringuud” (46,01%), kuru patiesais labuma guvējs ir Igaunijas uzņēmējs Oļegs Osinovskis.
Kopš 2014. gada DLRR piesaistījusi vairāk nekā septiņu miljonu eiro investīcijas ar mērķi attīstīt darbības apjomus. Pēdējo trīs gadu laikā DLRR apgrozījums bija vidēji 37,7 miljoni eiro, bet valstij nomaksātie nodokļi kopā veido gandrīz deviņus miljonus eiro.
Rūpnīca nodarbojas ar dzelzceļa ritošā sastāva kapitālo remontu un modernizāciju, kā arī piedāvā metālapstrādes pakalpojumus. Tas ir lielākais šāda profila uzņēmums Baltijas valstīs. Uzņēmums remontē, veic apkopi un modernizē dīzeļlokomotīves (kravas un pasažieru vilcienu, manevru), pasažieru dīzeļvilcienus, kā arī citas dzelzceļa ritošā sastāva iekārtas. DLRR arī izgatavo dažādas detaļas un metāla konstrukcijas, kā arī sniedz metālapstrādes pakalpojumus.
Lielu daļu teritorijas aizņem sliežu ceļi, piebrauktuves, noliktavas. Uzņēmums ir unikāls ar to, ka visas lokomotīvju remonta operācijas veic uz vietas, jo citur Eiropā uzņēmumi ir specializēti.
DLRR teritorija aizņem 25 hektārus - vienu kilometru garumā un puskilometru platumā. Rūpnīcā kopā ar vadību šobrīd strādā 580 darbinieku. "Vēl mums vajadzētu pieņemt darbā 150 atslēdznieku," atzīst S. Gladkovs.